35 564 läst ·
75 svar
36k läst
75 svar
Robotdammsugare Roborock s5 Max- flera våningar??
Jag står i startgroparna att köpa en robotdammsugare! Stort hus, 3 barn och en gubbe, det behövs hjälp!
Har siktat in mig på en Xiaomi Roborock efter tips från en kollega, men blev tveksam när jag läste nånstans att s5 Max inte kan spara kartor för fler våningsplan än ett. Nån som vet om detta stämmer?
Modellen efter, s6, ska kunna spara flera kartor, men då får man också betala för att roboten filmar irl och du kan se den åka runt. Sånt har jag ändå inte tid med, läs ovan.
Nån som har en s5 Max och flera våningar? Tack för input!
Har siktat in mig på en Xiaomi Roborock efter tips från en kollega, men blev tveksam när jag läste nånstans att s5 Max inte kan spara kartor för fler våningsplan än ett. Nån som vet om detta stämmer?
Modellen efter, s6, ska kunna spara flera kartor, men då får man också betala för att roboten filmar irl och du kan se den åka runt. Sånt har jag ändå inte tid med, läs ovan.
Nån som har en s5 Max och flera våningar? Tack för input!
Det funkar bra med flera plan. Du sätter bara igång den på ex. plan 2 och sparar sedan kartan.
När du sedan bär upp den på övre plan och startar roboten så känner den igen rummen och påbörjar dammsugningen.
Använder en S5Max.
När du sedan bär upp den på övre plan och startar roboten så känner den igen rummen och påbörjar dammsugningen.
Använder en S5Max.
Har en S5 (ej max) på två våningsplan, (ibland ett tredje) funkar fint. Visst sparar den inte kartorna men ser inte heller behovet av det eller vad för skillnad det skulle göra, kanske går någon minut snabbare med en färdig karta?
Om man ser behov av att ofta köra på en begränsad del och kunna använda kartan till det, typ "städa under matbordet" så är nog kartan ett krav däremot.
Om man ser behov av att ofta köra på en begränsad del och kunna använda kartan till det, typ "städa under matbordet" så är nog kartan ett krav däremot.
Jag är ju så oteknisk så jag fattar ju inte riktigt hur det funkar. Jag såg framför mig att den måste köra runt och mappa upp våning 2 i typ en timme innan den kunde börja dammsuga, men så är det kanske inte då? Tänker däremot att om jag vill göra no-go-zoner på våning 2 så måste den ju kunna spara den kartan?
Du behöver inte spara någon karta, den dammsuger golvytan den kommer åt vid start oavsett karta eller inte karta.
Vill du förfina dammsugningen så spara du bara kartan, ser till att rumsindelningen är bra och namnger rummen. Sedan kan du ange "no go-zoner" på kartan.
Vill du förfina dammsugningen så spara du bara kartan, ser till att rumsindelningen är bra och namnger rummen. Sedan kan du ange "no go-zoner" på kartan.
Det har du rätt i. Har inget sådant behov så tänkte inte på det.MariaiÖstergötland skrev:
Var själv fundersam på detta med kartorna innan köp men nu ser jag inget direkt behov av dessa. Men det är som vi använder den.
Och detta kan jag göra för 2 olika våningsplan utan att behöva göra om proceduren varje gång?E etompau skrev:
Jag har också S5 fast på ett plan. Ska du lägga in virtuella hinder (no go zone) behöver du kunna spara kartan. Det ska dock gå att göra fysiskt med magnet tape på golvet om det kan vara ett alternativ, har dock inte provat själv så jag vet inte hur bra det är.
https://www.netonnet.se/art/hem-hus...lbehor/xiaomi-magnetic-tape-2-m/1006413.9268/
https://www.netonnet.se/art/hem-hus...lbehor/xiaomi-magnetic-tape-2-m/1006413.9268/
Det är väl tex att jag inte vill att den försöker moppa på mattorna eller dundra på rakt in i ungarnas Legoland.engs skrev:
Oj, spännande variant! Haha. Nja, visserligen är huset ingen herrgård men svart tejp längs golven känns sådär...D D.anne_85 skrev:
Köpte den i början på året.MariaiÖstergötland skrev:
Mycket nöjd. Kör den på natten på schema, nystädat på morgonen. Blir en hel damm i behållaren.
Det enda man kan undra över är hur länge en sådan maskin håller. Där är mycket grejor som kan lämna in, ex roterande laser, fläktmotor, framdrivning etc.
https://support.roborock.com/hc/en-...o-create-multiple-maps-for-multi-level-house-
Tack för länken!E etompau skrev: