15 150 läst ·
46 svar
15k läst
46 svar
Robin byggde huset själv och sparade 2 miljoner
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Jag gjorde ungefär samma sak för snart 10 år sedan. När vi var mitt upp i det blev ett av barnen diagnostiserat med en kronisk sjukdom som tog väldigt mycket tid, vilket resulterar i att jag blev utbränd. De gick ganska bra fram till dess dock.
De är kul och avslappande att jobba när man jobbar för sig själv, och jag tyckte de gick relativt fort. Tog dock ledigt en månad på hösten för att få klara kritiska ytter delar innan vintern, så jag gjorde inte allt efter jobbet.
Sedan stod bygget stilla mer eller mindre under tiden jag var sjukskriven. Min fru var och snickra på det lite. Totalt tog de 5 år, men då var det nog 1.5 år vi gjorde inget och ytterligare 1 år där vi gjorde väldigt lite.
(kan dock säga att de var en delvis utbyggnad och en delvis renovering (100+100m2)
De är kul och avslappande att jobba när man jobbar för sig själv, och jag tyckte de gick relativt fort. Tog dock ledigt en månad på hösten för att få klara kritiska ytter delar innan vintern, så jag gjorde inte allt efter jobbet.
Sedan stod bygget stilla mer eller mindre under tiden jag var sjukskriven. Min fru var och snickra på det lite. Totalt tog de 5 år, men då var det nog 1.5 år vi gjorde inget och ytterligare 1 år där vi gjorde väldigt lite.
(kan dock säga att de var en delvis utbyggnad och en delvis renovering (100+100m2)
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
2-3 h om dagen på vardagar, 8-12 timmar på ledig dag. det går men ska erkännas att tidvis varit tufft.C Carl Johansson skrev:
Första sommaren tog jag 2 månaders semester där jag lätt gjorde mellan 500-600h
Har man sedan lite sparad semester så går det att lösa och ändå ha lite ledigt då och då.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Min erfarenhet är att de är kul när de går framåt, vilket de gjorde för oss väldigt mycket och rätt fort i början. När de är kul är de lätt att jobba. Och snarare problemet med att man jobbar för mycket än för lite.
Vi hade små barn. När vi byggde våningsplanet och taket i utbyggnaden smög vi ut genom fönstret på 2:a våningen efter att vi lagt barnen i sängen, lämna fönstret lite på glänt och jobbade 4 timmar till efter.
När de går bakåt är de inte lika kul, och när man måste lämna bygget, ibland med snö och regn på bart trä, som man skulle fixat dagen efter, men nu blir stående i månader eller med solen på pappen, är de inte lika kul.
Vi hade små barn. När vi byggde våningsplanet och taket i utbyggnaden smög vi ut genom fönstret på 2:a våningen efter att vi lagt barnen i sängen, lämna fönstret lite på glänt och jobbade 4 timmar till efter.
När de går bakåt är de inte lika kul, och när man måste lämna bygget, ibland med snö och regn på bart trä, som man skulle fixat dagen efter, men nu blir stående i månader eller med solen på pappen, är de inte lika kul.
Vi är nog många med ungefär samma erfarenhet. Vi har tre barn och jobbade heltid. Att få upp stomme och göra det tätt gick ju ganska snabbt och var väldigt kul. 2000 takpannor langade vi upp tillsammans med kompisar under skratt och stoj. Men sen att få allt färdigt inuti var inte lika kul. Slitningar mellan en själv som efter 8 timmars arbetsdag bara ville komma framåt och frun som vill ha allt perfekt och kan lägga timmar på att foga och spackla.. Vårt bygge tog drygt 2 år. Från spade i marken i April till slutbesked i Juni två år senare.M Mattias Svederberg skrev:Min erfarenhet är att de är kul när de går framåt, vilket de gjorde för oss väldigt mycket och rätt fort i början. När de är kul är de lätt att jobba. Och snarare problemet med att man jobbar för mycket än för lite.
Efter det la jag i princip ner och är inte alls speciellt sugen på att bygga något mer.. Vill inte säga att jag brände ut mig, men byggsugen försvann i princip helt... Men men, vi sparade nog mycket mer än 2,5 miljoner och slapp ta lån. Har ett välgenomtänkt hus med otroligt låga driftskostnader...
Skrev det bara för att uppmärksamma att skatten kommer vi inte ifrån. Gör man jobbet själv så är vinsten stor men lejer man svart arbetskraft så brukar man ofta få rabatt på momsen vilket går nästan jämnt upp med reavinstskatten.T TWX skrev:
.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
För oss tog de stopp lite tidigare. När pappen var på. Stod helt stilla i 6 månader. Sedan fick min fru lägga på pannorna själv i Juni innan pappen blev dålig. Jag var inte i skick att klättra på taket. Började September 2013, fick avbryta i November 2013. I Juni 2014 la min fru upp takplattorna. Jag hade räknat åt henne så hon skulle kunna göra de i skuggan... så blev de inte riktigt. Fast hon sa att de var varmt och skönt, är väldigt frusen av sig.K Kallebo skrev:
Fönsterna kom in Oktober 2014.
Januari 2015 började vi isolera upp och lägga på OSB. I mars rev vi väggen in till befintligt hus, i April kom rörkrökaren och kakelsättaren och gjorde färdigt badrummet. Var färdigt i Maj. I juni var övervåningen med klar (dock ej tapeter), i Juli var vi färdig med garaget och hallen (minus tapeter och målning).
Sedan efter de tog vi pause igen, under vintern tapsera och månade vi, dock hade vi redan flyttat in.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Känner igen det, vi hade vintern 2018 med presseningar. Regn, regn, blåst och ännu mer regn med blåst. Då var det tufft när pressenings blåste av sena kvällar, bara upp på taket i blåsten och regnet för att täta så gott det gick.M Mattias Svederberg skrev:Min erfarenhet är att de är kul när de går framåt, vilket de gjorde för oss väldigt mycket och rätt fort i början. När de är kul är de lätt att jobba. Och snarare problemet med att man jobbar för mycket än för lite.
Grattis till fint jobb, men galet att orka med det. Har själv gjort kortare byggprojekt med två småbarn, och det största problemet tyckte jag vara att det inte gick att jobba kontinuerligt. Man blir störd av smågrejor hela tiden, och dagarna när man jobbar med sitt andra jobb känns det knappt lönt att sätta igång. Man kommer hem, ska fixa mat, sitta och äta, sen är klockan 17. 3-5 timmar att jobba innan man själv får avbryta. Frun är knappast sugen på att ta matlagning, matning, nattning, läxläsning, potträning, skjuts till aktiviteter och allt som hör småbarnslivet till helt själv någon längre tid. Det sociala livet måste bli oerhört lidande med då det enda pappa gör är bygga och bygga. Jag är en sån som inte klarar av att ha småbarn som surrar runt mig medans jag jobbar med sådana grejor. Med tonårsbarn som klarar sig själva, då hade nog sugen att ta tag i liknande projekt varit mycket större. Med småbarn kändes även det minsta byggprojektet som en stor utmaning.
/
/
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Jag har en fru som inte har något emot att ta barnen, laga mat, tvätta mm. hon har varit hemma under hela perioden med hemmastudier och föräldraledigt.S steve5432 skrev:Grattis till fint jobb, men galet att orka med det. Har själv gjort kortare byggprojekt med två småbarn, och det största problemet tyckte jag vara att det inte gick att jobba kontinuerligt. Man blir störd av smågrejor hela tiden, och dagarna när man jobbar med sitt andra jobb känns det knappt lönt att sätta igång. Man kommer hem, ska fixa mat, sitta och äta, sen är klockan 17. 3-5 timmar att jobba innan man själv får avbryta. Frun är knappast sugen på att ta matlagning, matning, nattning, läxläsning, potträning, skjuts till aktiviteter och allt som hör småbarnslivet till helt själv någon längre tid. Det sociala livet måste bli oerhört lidande med då det enda pappa gör är bygga och bygga. Jag är en sån som inte klarar av att ha småbarn som surrar runt mig medans jag jobbar med sådana grejor. Med tonårsbarn som klarar sig själva, då hade nog sugen att ta tag i liknande projekt varit mycket större. Med småbarn kändes även det minsta byggprojektet som en stor utmaning.
/
Annars går det inte.
Det gjordes så förut i Sverige, på 40-talet. Små hus då, egnahem, men borde kunna fungera idag med.H heimlaga skrev:Bra gjort!
I Österbotten är det betydligt vanligare att bygga på det här viset. Tack vara det kan vi ha hygglig levnadsstandard med betydligt mindre skuldsättning och mindre risktagning än i Sverige. Det går men det gäller att hela familjen och närmaste släkt och vänner är införstådda. Är man inställd på att ha egentid medan man bygger får man finna sig i att bo i lägenhet eller papplåda.
Men folk tror det är för svårt och tar in proffs istället.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
I Stockholm finns Småa, från början Stockholms stads småstugebyrå, som 1927 började organiserade byggen där folk kunde ersätta kontantinsatsen (30 %) med eget arbete. Men de senaste årtiondena har intresset dalat.K karlmb skrev:
https://www.almprojekt.se/om-oss/om-smaa/smaas-historia/
Det har ju gått att låna obegränsat och amortera nästan ingenting och knappt betala någon ränta och då är det trevligare att ta emot påhittade gratispengar än att arbeta hårt på kvällar och helger och semestrar.
Nu är det nya tider och normala villkor igen så nu är det dags för nya seder också.
Familjen Heij har visat vägen framåt. Inte en väg som passar alla men den passar en del. Någon annan blir föregångare på en annan väg. Småningom ordnar det sig för de flesta.
Nu är det nya tider och normala villkor igen så nu är det dags för nya seder också.
Familjen Heij har visat vägen framåt. Inte en väg som passar alla men den passar en del. Någon annan blir föregångare på en annan väg. Småningom ordnar det sig för de flesta.