Unikt namn
I Implor skrev:
Kan ju ifrågasätta ekonomin i det hela.

5000h med normal debitering som konsult hamnar på närmare 4milj.

Iofs kanske det är svårt att motivera att man ska Jobba 8h för att sedan fortsätta 4-6h till och jobba hela helgerna med samma sak. Avbrott som snickare kanske håller motivationen högre.
Hur har du räknat och vad är en normal konsultlön om du plockar ut 800 efter skatt?

Med en månadslön på ca 50k och 160 arbetstimmar på en månad så blir det ungefär 230kr i fickan per timme.

Robins 5000h skulle i så fall resulterat i en inkomst på 1,1-1,2M efter skatt. I realiteten mindre om han fortsatt arbeta heltid eftersom skatten blir högre på de sista kronorna.

En snickare med en timdebitering på 750 skulle snickaren bli tvungen att få klart allt på 1540h för att det ska bli en ekonomisk vinst.

Men man bygger väl även för att det är kul.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
I Implor skrev:
Det jag ifrågasätter är kanske att man värdesätter sin egen till 0kr/h.

om man jobbat mera på sig vardagsjobb och låtit proffesionellt snickare göra jobbet på huset så borde de blivit klart snabbare och ekonomin/kostnaden blivit ungefär samma. Beror ju delvis på vad man jobbar som och vad man kan dra in.

sedan kanske det blivit ett väldigt mycket mera tråkigt projekt så :).
Jag hade aldrig kunnat jobba in pengarna för att betala av en snickare och hamna på samma storlek på lånet. Hade jag haft den möjligheten så hade jag sparat några år och gjort jobbet själv ändå och varit lån fri.

Sen tycker jag det varit kul att bygga, se det som en hobby.

• Gilla
Boven_i_dramat och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.