32 339 läst · 95 svar
32k läst
95 svar
Rivning utan tillstånd från kommunen
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 502 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 502 inlägg
Jag skulle driva argumentet vid en överklagan:
1. Att jag var tvungen att hantera den raserade byggnadens avfall p g a rasrisken, d v s det som är tillåtet utan rivningslov i PBL.
2. Att när ändå så mycket var raserat var det inte ekonomiskt rationellt att avsluta uppröjningsarbetet mitt i och t ex lämna det av elementen alltmer skadade golvet. Byggnaden var ju ändå riven så det fanns inget skäl att söka rivningslov för de kvarvarande byggnadsdelarna. Städning kräver inte rivningslov.
Syftet med rivningslovet är ju enligt förarbetena att ge byggnadsnämnden möjlighet att ta ställning till om byggnaden ska bevaras, alltså om den är en viktig del av bebyggelsebeståndet. Men denna fråga blir ju aldrig aktuell när en byggnad rasar samman, då är den borta för alltid.
Jag tror detta kan flyga i MÖD, att man tittar på varför rivningslov har införts i PBL och att TS inte har förnärmat det syftet.
1. Att jag var tvungen att hantera den raserade byggnadens avfall p g a rasrisken, d v s det som är tillåtet utan rivningslov i PBL.
2. Att när ändå så mycket var raserat var det inte ekonomiskt rationellt att avsluta uppröjningsarbetet mitt i och t ex lämna det av elementen alltmer skadade golvet. Byggnaden var ju ändå riven så det fanns inget skäl att söka rivningslov för de kvarvarande byggnadsdelarna. Städning kräver inte rivningslov.
Syftet med rivningslovet är ju enligt förarbetena att ge byggnadsnämnden möjlighet att ta ställning till om byggnaden ska bevaras, alltså om den är en viktig del av bebyggelsebeståndet. Men denna fråga blir ju aldrig aktuell när en byggnad rasar samman, då är den borta för alltid.
Jag tror detta kan flyga i MÖD, att man tittar på varför rivningslov har införts i PBL och att TS inte har förnärmat det syftet.
Det är mycket man för göra, om man inte frågar för mycket
Jag skulle nog helt enkelt försöka hävda att när taket rasat och ni sett de skadorna i väggarna så var ni rädda för att de inte skulle stå själva under kommande stormar och därför hänvisa till samma paragraf att ni undanröjde risk för liv eller hälsa för hela åtgärden.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 502 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 502 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 502 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 502 inlägg
Det ska ju sägas att som alltid så har det skett en ändamålsglidning gällande rivningslovet. Precis som du skriver så strider TS agerande inte mot ändamålet med rivningslov. Men sen har det tillkommit en senare aspekt som handlar om hanteringen av rivningsmassorna, alltså avfallet. Ofta är det nog det som kommunernas medarbetare egentligen bryr sig om. Rivningslovet blir då vägen in för att kunna ge startbesked där man ställer krav på denna avfallshantering. Men det var ju inte därför som rivningslov infördes. Och man får städa och sortera sopor helt utan att en kommunal handläggare är involverad.Dowser4711 skrev:
Varför ska man söka rivningslov om man har ambitionen att laga taket? Får man inte ta bort saker i samband med renovering längre utan att söka rivningslov?DonS skrev:
Glad för övrigt att man bor utanför detaljplanerat område.
Mögel borde väl gå som risk för hälsa samt begränsa så inte fukten går vidare in i husetClaes Sörmland skrev:
Finns det ett bygglov för uterummet? Och har kommunen det i sina arkiv i så fall? Om inte blir det intressant då jag vill minnas att finns någon dom att man kan rätta svartbyggen utan påföljd.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 502 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 502 inlägg
Mycket intressnt! Detta vill jag se hela vägen till MÖD!mexitegel skrev:
Man har ju möjlighet att rätta överträdelser utan att söka lov för det, alltså att riva svartbyggen. Och eftersom ändamålet med rivningslovet är att byggnadsnämnden ska kunna överväga om byggnaden ska bevaras så kan ett sådant inte vara aktuellt när man rättar olovliga åtgärder eftersom olovliga byggnader inte kan utgöra något som kan bevaras.
När man läser sånt här önskar man att det fanns en "sunt förnuft kommission" som kör över byråkraterna och deras ovilja att vara medborgarnas hjälpredor och stöd, nu är dessa paragrafryttare endast ett hinder i samhället och tycks som främsta mål endast ha sin egen rygg som skýddsobjekt.
Skrota alla dessa regleringar och låt folk göra i stort sett som de vill med sina hus.
Fullständigt horribelt att bötfälla någon för att ha rivit ett uterum.
Revolution mot vansinnet!
Skrota alla dessa regleringar och låt folk göra i stort sett som de vill med sina hus.
Fullständigt horribelt att bötfälla någon för att ha rivit ett uterum.
Revolution mot vansinnet!