3 830 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Rivning av 1800tals hus
Sida 1 av 2
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
Ska du göra en rivningsanmälan så är det nog en mycket dålig idé. Så nej man ska/får inte gräva ner rivningsvirke varför inte köra det till tippen?
Anledningen att jag inte vill deponera trä som är trärent är att det skulle kosta 150000kr och att jag har 200ha utan grannar och egen grävmaskin. Men säger lagen det så självklart gör jag detAndreas_kalmar skrev:
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Bäst svar får du nog om du frågar kommunen...
Tillsammans med rivningsanmälan ska du skicka in en plan för hur avfallet ska hanteras där det ska framgå vilka olika sorters avfall det är, ungefärliga volymer och eventuella farliga avfall. Skriver du där att du ska köra det till tippen men gräver ner det istället så får du säkert problem.
Men kommunen kanske godtar en plan som innebär att rent sten och trä deponeras lokalt?
Annars får du skriva att träet ska sparas för att kunna återanvändas så lägger du det i en hög i nån undanskymd del av fastigheten...
Tillsammans med rivningsanmälan ska du skicka in en plan för hur avfallet ska hanteras där det ska framgå vilka olika sorters avfall det är, ungefärliga volymer och eventuella farliga avfall. Skriver du där att du ska köra det till tippen men gräver ner det istället så får du säkert problem.
Men kommunen kanske godtar en plan som innebär att rent sten och trä deponeras lokalt?
Annars får du skriva att träet ska sparas för att kunna återanvändas så lägger du det i en hög i nån undanskymd del av fastigheten...
Jajamen tyckte det lät vedervärdigt dyrt att deponera trä i container,när hela huset består av timmerstomme grova regler i mellanbjälklaget,taket är timmerstockar.förstår att man behöver deponera målat trä elavfall och radiatirrör och div sanitetsinventarier.tror du dom kan köpa att man uppger att trät skall användas till ved?eldar med ved i två av mina andra hususeless skrev:
Bäst svar får du nog om du frågar kommunen...
En gammal svärfar rev sitt hus efter att dom byggt nytt, var en risig timmerkåk.
Allt timmer gick till en svåger som eldade det i sin vedpanna. Sågspånet tog grannen och eldade i sin flis/spånpanna.
Så att nog ska det gå att iaf skriva att det ska eldas i pannan sen om man bränner upp allt i en jättebrasa efter man rivit ner det är en annan sak.
Allt timmer gick till en svåger som eldade det i sin vedpanna. Sågspånet tog grannen och eldade i sin flis/spånpanna.
Så att nog ska det gå att iaf skriva att det ska eldas i pannan sen om man bränner upp allt i en jättebrasa efter man rivit ner det är en annan sak.
Jajamen kommer jag med all sannolikhet att göra,tänker bara hur kommunen ställer sig till var jag gör av med rivningsavfallet,ska bygga upp ett nytt hus på samma plats nämnligen, vill inte göra nått som riskerar problemK kest skrev:
Jajamensan tycker också det borde gå har inga grannar på 3km som kan störa sig på det, tänkte i samma banaL Lutte skrev:En gammal svärfar rev sitt hus efter att dom byggt nytt, var en risig timmerkåk.
200 hektar. Då är det en näringsfastighet. Du kan återanvända allt material till byggnader du har eller skall bygga då endast huvudbyggnaden är bygglovspliktig. Ekonomibyggnader till näringen är fria.K kest skrev:
Det är inte olovligt att vara en dålig affärsman och göra felsatsningar.
Jajamen det är näringsfastighet, med två ladgårdar på 480kvm resp 375kvm sedan 4 ekonomibyggnader, där sa du en riktigt bra grej som ja inte tänkt påK kest skrev:
Hugg upp skiten te' ve'...