J justusandersson skrev:
Det är svårt att ge bra råd utan att veta hur det ser ut. Du kan alltid avvakta några snöiga vintrar och se hur det verkar.
Förstår att det är besvärligt att ge råd utan att kolla. :)
Jag hittade tyvärr ingen bild på hur det såg ut innan den revs, men däremot hittade jag en bild från när vårt tak byttes och breddades. Men det kanske inte säger så mycket heller eftersom det är ovanifrån. :)
Långt under "filten" befinner sig rummet och där filten slutar börjar vindsreglarna/vindsgolvet.
Under filten finns kutterspån sedan innerpanel som sitter på rakreglarna på insidan och sen har vi nu satt på väggpanel. Bifogar bilden här om det går att utläsa något från den :)
Här kan man ju se längden på takbjälkarna samt tjocklek iaf. :)

• Takunderkonstruktion med isolering och takbjälkar synliga ovanifrån under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ha lite is i magen och ge akt på eventuella förändringar, framför allt när det är mycket snö. Reglar (både i tak och golv) i 30-talshus är ofta 3 tum breda vilket ger bättre marginaler.

J justusandersson skrev:
Ha lite is i magen och ge akt på eventuella förändringar, framför allt när det är mycket snö. Reglar (både i tak och golv) i 30-talshus är ofta 3 tum breda vilket ger bättre marginaler.
Ja huset är rejält :D Som sagt, det är 2 eller 3 år sen den revs och dessutom har delar av väggen rivits tidigare när garderober sattes in (av någon tidigare ägare). Dom gamla garderoberna har nog stått där i 20 år, av utseende och design att döma. Dom tog upp ca 50 procent av väggen och inga avväxlingar eller så. En dörr in till utrymmet fanns också, så egentligen har jag rivit max ca en 1,5-2 meter vägg de senaste åren, eventuella lastbärande resterande delar var längesen det togs bort. Garderoberna bar inget för väggen ovanför minns jag hängde i luften :)

Edit: Mitt hus är dock 40-tal. Men på bilden syns rätt väl hur tjock en av ytterväggarna är. :)

J justusandersson skrev:
Det är tretums plank i ytterväggarna. Läs gärna min artikel om plankhus här på Byggahus [länk].
Det var från den artikeln jag kom in på denna tråd. :)(y) Mycket bra artikel :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.