Vid ytskiktsrenovering av vardagsrummet upptäckte jag efter rivning av det laminatgolv som låg där att det befintliga trägolvet sviktar samt sjunker ner rejält på ett område av ca 3*2m.

Den som lagt laminatgolvet hade löst det hela med att palla under med tjocka travar lumppapp på de värsta ställena, detta är inget alternativ för min del, nivån kanske blir skaplig, men svikten är ju kvar eftersom golvplankorna inte verkar vara faststatta i bjälkarna överallt.

För att fixa detta tänkte jag riva upp golvet på detta ställe för att sedan skruva på parallella bjälkar på de befintliga för att räta upp det hela. Trägolvet är så fult och dåligt så jag tänkte ersätta det med golvspån vid återmonteringen.

Hur skarvar jag befintligt golv mot spånet, räcker det att kapa över och skarva mitt på en golvregel?

Räcker det med 45*95 som "nya reglar"? Tänkte limma och skruva dessa mot befintliga.

Huset är ett fuskbyggt Älvsbyhus från -83, så ni behöver inte förfäras över att det gamla golvet sågas sönder och åker ut. ;)

Ja!

IMG_20150416_110108.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
byggsson och 1 till
  • Laddar…
Lägg extra regel vid skarven mot gamla golvet, du lär få svikt annars....

Så gjorde jag...

Blev det bra? Ingen svikt?

Ingen märkbar svikt alls, skruvlimmade 45*95 mot befintliga reglar, sedan vanligt 22mm golvspån.

IMG_20150416_191603.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.