Hej!
Jag och min sambo flyttade nyss in i en hyresrätt från 50-talet. Den är sliten och behöver verkligen ett lyft, något som vi, trots stor brist på kunskap, sett väldigt mycket fram emot. Men vi har stött på vårt första problem.
Inför ommålning av en sovrumsvägg började vi med att riva loss lösa skarvar från tapet som målats över i flera omgångar. Planen var att riva bort det lösaste och sedan spackla över för att släta ut väggen.
Men mer tapet än förväntat lossnade, och 70 års lager av papp lossnade ju mer vi pillade. Till slut är vi ända inne vid innerväggen, som jag vill gissa är betong?
Frågan är nu om vi ska fortsätta dra ner allt på väggen (vilket med lite tid och tålamod inte kommer vara svårt, då allt sitter väldigt löst), eller om jag ska pausa här och försöka spackla över.

Jag är såklart sugen på att dra bort alltihopa, det skulle kännas fräscht med nystart.
Vad har jag för alternativ i sådana fall? Att bredspackla en hel vägg känns något klurigt för oss som är amatörer, och renoveringstapet verkar ha delade meningar i hur bra det är.

• Flera lager flagnande tapet och färg på en vägg. Renovering eller skada synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.