Jo du behöver även informera ditt miljökontor när du tar den ur bruk. De kan kräva ett skrotningsintyg också, så se till att firman som tar bort den är på det klara med det. Nivåmätare kan det vara kvicksilver i, det klassas som farligt avfall och sorteras som det. Kravet framgår av naturvårdsverkets föreskrift 2021:10 7 kap 1§.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har någon fått krav att leverera ett skrotnings intyg? Vad är det som i så fall ska intygas? Att tanken inte finns kvar?
 
  • Gilla
Porsvant och 1 till
  • Laddar…
P
C citronskal skrev:
Jo du behöver även informera ditt miljökontor när du tar den ur bruk. De kan kräva ett skrotningsintyg också, så se till att firman som tar bort den är på det klara med det. Nivåmätare kan det vara kvicksilver i, det klassas som farligt avfall och sorteras som det. Kravet framgår av naturvårdsverkets föreskrift 2021:10 7 kap 1§.
Men av en privat person kan dom väl inte kräva ett skrotningsintyg?
 
pdov
När jag skulle låta riva huset som stod på tomten där jag numera uppfört ett nytt hus så skrev de in i rivningslovet att jag skulle lämna in intyg på att gasen i luft/luft-värmepumpen hade blivit omhändertagen.
Oljepanna och dess cistern var det ingen som frågade något om.
Vill TS vara helt säker på vad som gäller är det säkrast att fråga miljöenheten på hans kommun, gärna via mejl så man har det skriftligt om frågan kommer upp i efterhand.
 
  • Gilla
Filikun och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har någon fått krav att leverera ett skrotnings intyg? Vad är det som i så fall ska intygas? Att tanken inte finns kvar?
Det ska intygas att den är tömd och sanerad. Dvs, tagen ur bruk. Sen får man skrota den som vilket metallskrot som helst.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det ska intygas att den är tömd och sanerad. Dvs, tagen ur bruk. Sen får man skrota den som vilket metallskrot som helst.
Räcker det att intyga det själv med bilder?
 
nino nino skrev:
Räcker det att intyga det själv med bilder?
Ingen aning. Det får man nog fråga kommunen om... Vi fick med ett intyg (en kopia. Det var inlämnat till kommunen och godkänt redan) när vi köpte huset. Enligt mäklaren var det viktigt att tanken ströks ur registren så inte kommunen skulle kunna komma flera år senare och ställa några krav.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Filtera oljan ordentigt och kör slut på den i bilen eller båten. Visst det är skattebrott men ingen kommer kontrollera och upptäcka det. Annars kan den lämnas gratis vid lokala återvinningen eller skänkas bort via valfri annonssite.
 
Det är nog viktigt att få tanken avförd eftersom det annars är krav på besiktning med jämna mellanrum.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag rullade ut min tank på ett par rör mha ett spett, och sen kom en skrotfirma med kranbil och plockade den. Gick väldigt smidigt och tror den var lika stor som din. Skrotvärdet täckte alla kostnader. Min var dock tömd och sanerad sen tidigare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är nog viktigt att få tanken avförd eftersom det annars är krav på besiktning med jämna mellanrum.
Första gången vi installerade bergvärme var 1986 då rev vi ut oljetanken.
Efter det fram till nu så har jag öppnat, tvättat rent och sen sågat ner åtskilliga oljetankar med tigersåg (viktigt med bra blad)
Inget av alla dessa hus hos mig själv eller vänner och bekanta har fått något om varken intyg eller någon besiktning.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Tommty
Flera/Många kommuner utanför storstadsområden brukar inte ha krav på företag med intyg. Exempelvis skriver min kommun detta:
Om du utför arbetet själv är det viktigt att se till att cisternen blir ren och att oljerester och nivågivare hanteras som farligt avfall. Tänk på att du som fastighetsägare är ansvarig för eventuella markföroreningar.

Om cisternen inte tas ur bruk omfattas den fortfarande av kravet på återkommande kontroll.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Värmepump installerades i början av millenniet, tidigare oljepanna, ingen har hört av sig ang besiktning eller om den är skrotad.
Förvisso installerad långt tidigare
Är nog olika från kommun till kommun och vilken koll dom har
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Tommty
nino nino skrev:
Värmepump installerades i början av millenniet, tidigare oljepanna, ingen har hört av sig ang besiktning eller om den är skrotad.
Förvisso installerad långt tidigare
Är nog olika från kommun till kommun och vilken koll dom har
rev ut min när jag köpte huset 2020. Stått obesiktiad sedan 2006 enligt lappen på tanken, trots bergvärme installerad 2010.

Skulle helt enkelt tro att majoriteten av kommuner har inställningen: Släng skiten, sanera snyggt och gå vidare.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Värmepump installerades i början av millenniet, tidigare oljepanna, ingen har hört av sig ang besiktning eller om den är skrotad.
Förvisso installerad långt tidigare
Är nog olika från kommun till kommun och vilken koll dom har
Jovisst är det så angående kommuners olika regler/tolkningar, nu demonterade jag min tank för över 10 år sedan och vi var ett större villaområde som bytte till fjärrvärme och jag har aldrig fått något papper om krav besiktning, sedan är ju alla risker med tanken borta när den är demonterad. Sen ligger det väl i sakens natur att man inte häller villaoljan i avloppet eller slänger skrotet i skogen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.