Jag har ett timmrat ödehus som står och förfaller har börjar inse att det inte kommer att gå att rädda!

Tyvärr var jag jäkligt naiv när jag (med ex partner) köpte huset för 2-3 år sedan för att det är/var ett väldigt vackert hus med torn (och tinnar..hehe) och bågformade fönster.
Taket hade delvis redan rasat in men nu blir det bara värre och snabbt verkar det gå.
Jag har inte råd att ta tag i problemet medan ångesten bara växer.

Jag vet inte i vilken ändå jag ska börja, har ni nå tips? Helst snälla sådana och realistiska?

• Gilla
Stenben86
  • Laddar…
Inga konkreta råd att ge utan mer info. Utom en sak - tänk på att så länge huset står där har du bygglov för det (eller om du renoverar på rätt sätt, ett "nytt"hus på samma plats), men så fort det är rivet behöver du börja om för att få bygga ett nytt på tomten.

• Gilla
Maria T och 12 till
  • Laddar…

Bästa svaret

jag köpte ett torp med hål i taket lade på en presenning innan jag fixade det året efter ,du kan ju kanske göra det och sälja som det är

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Pressar + virke så skyddar du stommen.

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Om du inte har råd/vilja/ork att åtgärda huset bör du nog försöka sälja.

Om du ändå vill behålla tomt men riva och ersätta huset bör du se över möjligheter till rivingslov och sedan bygglov.

Du bör även säkra huset så pass att inte barn/andra inte kan skadas om de går in i huset/på tomten. Det kan vara exempelvis skyltar, spika för öppningar, riva sådant som snart rasar osv.

Om det regnar in i huset går det snabbt utför. Om det får ett skal som är tätt men ventilerat, kan det stå länge med ganska begränsade skador

• Gilla
En räv bakom örat och 3 till
  • Laddar…
Nissens
B bhli skrev:
Jag har ett timmrat ödehus som står och förfaller har börjar inse att det inte kommer att gå att rädda!

Tyvärr var jag jäkligt naiv när jag (med ex partner) köpte huset för 2-3 år sedan för att det är/var ett väldigt vackert hus med torn (och tinnar..hehe) och bågformade fönster.
Taket hade delvis redan rasat in men nu blir det bara värre och snabbt verkar det gå.
Jag har inte råd att ta tag i problemet medan ångesten bara växer.

Jag vet inte i vilken ändå jag ska börja, har ni nå tips? Helst snälla sådana och realistiska?
Om du vill stoppa upp förfallet skall du stoppa läckorna i taket. Tunga pressenningar är det som gäller. Om huset står kvar underlättar det ofta nytt bygglov.

Utan en enda bild på huset är det svårt att säga mer än så…

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Ska du inte renovera huset som det är så finns begagnatmarknad för "fina" fönster etc, ta till vara innan det är försent

• Gilla
linneac
  • Laddar…
För tusan! Bilder. Jag går ju av av nyfikenhet. Var ligger det?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Instämmer med föregående talare, du kan få råd med mer grund bakom om du lägger upp bilder. Till exempel säger du att "du har insett att det inte går att rädda" men utan bilder kan vi inte tolka hur illa det är och om det 100% inte går att rädda eller om till exempel rätt köpare med kunskap och resurser visst kan rädda det och tycka det vara värt ett köp (som ni också gjorde för 2-3 år sedan).

Men om det nu redan då var ett inrasat tak så fixade ni väl genast med presenning eller? Har något över huvud taget gjorts dessa 2-3 år?

För lite information i första och hittills enda posten.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Experter på byggnadsvård brukar säga att det aldrig för sent med ett timmerhus.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du vill stoppa upp förfallet skall du stoppa läckorna i taket. Tunga pressenningar är det som gäller. Om huset står kvar underlättar det ofta nytt bygglov.

Utan en enda bild på huset är det svårt att säga mer än så…
W WiZCoke skrev:
Instämmer med föregående talare, du kan få råd med mer grund bakom om du lägger upp bilder. Till exempel säger du att "du har insett att det inte går att rädda" men utan bilder kan vi inte tolka hur illa det är och om det 100% inte går att rädda eller om till exempel rätt köpare med kunskap och resurser visst kan rädda det och tycka det vara värt ett köp (som ni också gjorde för 2-3 år sedan).

Men om det nu redan då var ett inrasat tak så fixade ni väl genast med presenning eller? Har något över huvud taget gjorts dessa 2-3 år?

För lite information i första och hittills enda posten.

• Övergivet hus med trasigt tak och fönster, delvis skymt av träd och växtlighet, beläget i en skogsmiljö under en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Inte bästa bilderna kanske men hoppas det stillar er ivriga nyfikenhet
Huset ligger höga kusten området

• Gammalt trähus med slitet tak och dörr i Höga kusten-området, omgiven av torrt gräs.
    Skapa konto
B bhli skrev:
Inte bästa bilderna kanske men hoppas det stillar er ivriga nyfikenhet
Huset ligger höga kusten området

• Förfallet trähus med trasigt tak, slitna väggar och krossade fönster, omgiven av vildvuxet gräs och träd under blå himmel.
    Skapa konto
  • Renovering av gammalt kök med slitna väggar och gammalt kylskåp. Person i rutig skjorta står i dörröppning.
    Skapa konto
Gammalt, vitt trähus med svart tak och slitna fasader står vid en grönskande trädgård och skog.
Skapa konto
Gammalt tvåvåningshus med trasigt tak i landsbygdsmiljö, omgiven av bar skog och tom väg under molnig himmel.
Skapa konto
Två personer röjer sly och gräs vid sidan av ett gammalt, nedgånget hus omgivet av tät vegetation och träd.
Skapa konto

• Gilla
WiZCoke och 1 till
  • Laddar…
Huset ser fantastiskt ut.
Lägg gärna till kommentarar så man förstår när bilderna är tagna, även om jag gissar att de bättre bilderna är tagna långt tidigare.
/W

• Gilla
EllinorLag och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.