Jag har ett timmrat ödehus som står och förfaller har börjar inse att det inte kommer att gå att rädda!
Tyvärr var jag jäkligt naiv när jag (med ex partner) köpte huset för 2-3 år sedan för att det är/var ett väldigt vackert hus med torn (och tinnar..hehe) och bågformade fönster.
Taket hade delvis redan rasat in men nu blir det bara värre och snabbt verkar det gå.
Jag har inte råd att ta tag i problemet medan ångesten bara växer.
Jag vet inte i vilken ändå jag ska börja, har ni nå tips? Helst snälla sådana och realistiska?
Tyvärr var jag jäkligt naiv när jag (med ex partner) köpte huset för 2-3 år sedan för att det är/var ett väldigt vackert hus med torn (och tinnar..hehe) och bågformade fönster.
Taket hade delvis redan rasat in men nu blir det bara värre och snabbt verkar det gå.
Jag vet inte i vilken ändå jag ska börja, har ni nå tips? Helst snälla sådana och realistiska?
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
499 kr inkl moms
Läs mer
Inga konkreta råd att ge utan mer info. Utom en sak - tänk på att så länge huset står där har du bygglov för det (eller om du renoverar på rätt sätt, ett "nytt"hus på samma plats), men så fort det är rivet behöver du börja om för att få bygga ett nytt på tomten.
Pressar + virke så skyddar du stommen.
Om du inte har råd/vilja/ork att åtgärda huset bör du nog försöka sälja.
Om du ändå vill behålla tomt men riva och ersätta huset bör du se över möjligheter till rivingslov och sedan bygglov.
Du bör även säkra huset så pass att inte barn/andra inte kan skadas om de går in i huset/på tomten. Det kan vara exempelvis skyltar, spika för öppningar, riva sådant som snart rasar osv.
Om det regnar in i huset går det snabbt utför. Om det får ett skal som är tätt men ventilerat, kan det stå länge med ganska begränsade skador
Om du ändå vill behålla tomt men riva och ersätta huset bör du se över möjligheter till rivingslov och sedan bygglov.
Du bör även säkra huset så pass att inte barn/andra inte kan skadas om de går in i huset/på tomten. Det kan vara exempelvis skyltar, spika för öppningar, riva sådant som snart rasar osv.
Om det regnar in i huset går det snabbt utför. Om det får ett skal som är tätt men ventilerat, kan det stå länge med ganska begränsade skador
Om du vill stoppa upp förfallet skall du stoppa läckorna i taket. Tunga pressenningar är det som gäller. Om huset står kvar underlättar det ofta nytt bygglov.B bhli skrev:Jag har ett timmrat ödehus som står och förfaller har börjar inse att det inte kommer att gå att rädda!
Utan en enda bild på huset är det svårt att säga mer än så…
Instämmer med föregående talare, du kan få råd med mer grund bakom om du lägger upp bilder. Till exempel säger du att "du har insett att det inte går att rädda" men utan bilder kan vi inte tolka hur illa det är och om det 100% inte går att rädda eller om till exempel rätt köpare med kunskap och resurser visst kan rädda det och tycka det vara värt ett köp (som ni också gjorde för 2-3 år sedan).
Men om det nu redan då var ett inrasat tak så fixade ni väl genast med presenning eller? Har något över huvud taget gjorts dessa 2-3 år?
För lite information i första och hittills enda posten.
Men om det nu redan då var ett inrasat tak så fixade ni väl genast med presenning eller? Har något över huvud taget gjorts dessa 2-3 år?
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
1 299 kr inkl moms
1 545 kr
Läs mer
Nissens skrev:
W WiZCoke skrev:Instämmer med föregående talare, du kan få råd med mer grund bakom om du lägger upp bilder. Till exempel säger du att "du har insett att det inte går att rädda" men utan bilder kan vi inte tolka hur illa det är och om det 100% inte går att rädda eller om till exempel rätt köpare med kunskap och resurser visst kan rädda det och tycka det vara värt ett köp (som ni också gjorde för 2-3 år sedan).
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Huset ser fantastiskt ut.
Lägg gärna till kommentarar så man förstår när bilderna är tagna, även om jag gissar att de bättre bilderna är tagna långt tidigare.
/W
Lägg gärna till kommentarar så man förstår när bilderna är tagna, även om jag gissar att de bättre bilderna är tagna långt tidigare.
/W