Pampigt hus. Stort hus = stora pengar. Kommer ni någonsin ha råd att rusta det?

Jag skulle föreslå att ni titta på hur ni kan få ordning på taket på riktigt till ett lågt pris. Då får huset helt andra förutsättningar. Blir det torrt inne gör det underverk.

Takfirmor är dyra men material är inte så dyrt och gubbar och gummor per timme är inte heller jättedyrt. Ni måste vara på plats hela tiden under arbetet.

• Gilla
TC76 och 1 till
  • Laddar…
Skruva dit en tung pressenning eller liknande över hålet i taket. Då har du gjort mycket för att stoppa vidare förfall. Sen kan du i lugn och ro försöka hitta en köpare.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jag köpte ett ödehus/torp från 1800:talet utan el, vatten ( hittade en grävt brunn senare) 30 min. Från Örebro. Kostade 65 tusen. Total objekt. Skulle inte renovera samma igen idag! Oavsett ålder.Helt enkelt för mycket jobb. Ska nämna att jag var då nybliven pensionär. La över 500tusen på material/erbete.under 10 år. Skulle kanske vara möjligt om man fick mkt hjälp av familj, vänner. Men alla gör som de vill?

• Gilla
bhli och 1 till
  • Laddar…
Charmigt och ovanligt hus, mste räddas.

• Gilla
Flyktsoda och 1 till
  • Laddar…
Bror Irgens Bror Irgens skrev:
Ja. Det är fint, men jösses så mycket jobb! Som sagts. Förhindra att det regnar in som ett absolut första steg samt se till så att inte barn kan komma in. Inte för att de kan skada sig, utan för att de små legisterna inte skall kunna slå isönder det som fortfarande är helt.

• Gilla
Flyktsoda och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Som andra nämnt, pressenning över hålet i taket och lägg ut det sedan på försäljning.

• Gilla
bhli
  • Laddar…
Det ser verkligen ut att ha varit lyxigt en gång i tiden men oj vad nedgånget det var på baksidan.

Hela taket på den sidan där hålet är ser ju ut att säcka och antagligen är hela ytterväggen där nu rutten och osäker. Måste nog reglas om hela vägen från mark och sen nya takstolar.

Massor av jobb med andra ord men inga omöjligheter för den som har motivation, tid och pengar.

TRJBerg
Var ligger det här? Har viss betydelse för hur mycket en renovering lönar sig. (För köparen.)

Begagnad korrugerad plåt inköpt billigt från någon rivning brukar vara bästa räddningen i såna här fall. Då kan man skaffa sig 20 års betänketid och under den tiden kan mycket förändras eller någon yngre släkting kan ta vid.

• Gilla
Flyktsoda och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Var ligger det här? Har viss betydelse för hur mycket en renovering lönar sig. (För köparen.)
Höga Kusten tror jag det var.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens
Bror Irgens Bror Irgens skrev:
Varför måste det räddas? Har du råd?

C
H heimlaga skrev:
Begagnad korrugerad plåt inköpt billigt från någon rivning brukar vara bästa räddningen i såna här fall.
+1 på den. Presenningar är bara ett j-vla bök, och skall man ha nåt som duger är de dessutom svindyra.

• Gilla
Flyktsoda och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.