709 läst ·
4 svar
709 läst
4 svar
Riva och bygga
Hej!
Jag funderar på att riva en siporexvägg i ett litet sovrum i min brf-lägenhet som vätter ut mot en råvind.Det är alltså på översta våningen med snedtak. Boendeytan är i nuläget på ca 4.5 kvm, golvytan är ytterligare en 1.0 kvm dvs det är ett litet rum. Men om jag river siporexväggen och bygger en gipsvägg jämte en fönsterkupa frigör jag 2 kvm i golvyta.Väggen som behöver byggas motsvarar ca 2 kvm.
Jag undrar om någon kan tipsa om vilka byggregler som gäller, typ brandsäkerhet och material.
Är en en sådan här förändring anmälningspliktig till stadsbyggnadskontoret, räknas det som en väsentlig förändring?
Jag funderar på att riva en siporexvägg i ett litet sovrum i min brf-lägenhet som vätter ut mot en råvind.Det är alltså på översta våningen med snedtak. Boendeytan är i nuläget på ca 4.5 kvm, golvytan är ytterligare en 1.0 kvm dvs det är ett litet rum. Men om jag river siporexväggen och bygger en gipsvägg jämte en fönsterkupa frigör jag 2 kvm i golvyta.Väggen som behöver byggas motsvarar ca 2 kvm.
Jag undrar om någon kan tipsa om vilka byggregler som gäller, typ brandsäkerhet och material.
Är en en sådan här förändring anmälningspliktig till stadsbyggnadskontoret, räknas det som en väsentlig förändring?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 249 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 249 inlägg
Välkommen till forumet!
Åtminstone att ta upp en fönsterkupa lär ju vara bygglovspliktigt.
Hur ställer sig föreningen till att du vill utöka din boyta?
Det leder ju till en del kostnader och arbete för dem.
Åtminstone att ta upp en fönsterkupa lär ju vara bygglovspliktigt.
Hur ställer sig föreningen till att du vill utöka din boyta?
Det leder ju till en del kostnader och arbete för dem.
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Tack för ditt svar.BirgitS skrev:
Vilka kostnader och arbete för föreningen tänker du på?
Mvh PJ
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 249 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 249 inlägg
Du får ju större bostadsyta och bör därför betala en större andel av föreningens kostnader, dvs. ditt andelstal ska ökas och sånt måste föreningen ta hand om, liksom det kräver en del arbete av dem att hantera en försäljning av en bit av råvinden.
Klicka här för att svara