6 112 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Riva och bygga nytt. Kostnad. Snälla hjälp. Svara :) :)
Sida 1 av 2
Hej alla kunniga!
Jag la upp en tråd i våras. Har nu bestämt oss för att riva vårt gamla skruttiga hus och bygga upp ett nytt. Just nu har vi en pensionerad byggingenjör som gjort en ritning och han fixar även rivningsansökan, bygglov etc. Han vill ha 4500:- för jobbet. Alltid en start, annars kan vi ju aldrig börja leta offerter mm. Vår tanke är ett fritidshus på 38-40 kvm. Kollar på en del sidor och själva husen är ju inte så dyra i sig. Vi tänker oss ett trinett-kök eller vad man säger, ett enklare kök inne i storstugan. Vad kan allt gå på tror ni? Med byggare o allt. Är en budget på 300 000 en drömsiffra?!
Vänligen Therese
Jag la upp en tråd i våras. Har nu bestämt oss för att riva vårt gamla skruttiga hus och bygga upp ett nytt. Just nu har vi en pensionerad byggingenjör som gjort en ritning och han fixar även rivningsansökan, bygglov etc. Han vill ha 4500:- för jobbet. Alltid en start, annars kan vi ju aldrig börja leta offerter mm. Vår tanke är ett fritidshus på 38-40 kvm. Kollar på en del sidor och själva husen är ju inte så dyra i sig. Vi tänker oss ett trinett-kök eller vad man säger, ett enklare kök inne i storstugan. Vad kan allt gå på tror ni? Med byggare o allt. Är en budget på 300 000 en drömsiffra?!
Vänligen Therese
Bara huset för 300 blir nästan omöjligt om ni inte gör allt själva. Vi byggde ett gästhus (vinterbonat) i er storlek utan badrum & kök för ca 350. Anlitade en snickare 2 månader och gjorde allt utom elen själva. Räkna med minst 12 tkr/m2 och då är det bra.
Ok. Vad är det som kostar? Snickaren? Är helt ny på detta så ursäkta mina "dumma" frågor. Husen i sig är ju inte så dyra om man kollar runt på olika sidor.
Allt handlar väl om vilken standard man vill ha. I dom flesta byggsatserna ingår inte invändigt ytskikt, inredning, kakel/matta till badrum, kök, vitvaror mm. Sen tillkommer grund markarbeten, el och VVS. Det är mycket man inte tänker på ofta.
Men är man nöjd med en "planktimrad stuga" utan vatten och el så blir det ganska billigt.
Men är man nöjd med en "planktimrad stuga" utan vatten och el så blir det ganska billigt.
Vi har vatten till tomten nu och har tänkt att ta vår befintliga separett o flytta in dom toa. Enkelt, inga finesser mer än några sovrum, enkelt kök. Så det som tillkommer är alltså, golv, el mm. Fattade jag det rätt?
Det beror väldigt mycket på hur ni gör med grunden. Om den ska vara kvar och återanvändas som den är, utan att ni behöver göra något med VA, dränering osv, så är det nog inte omöjligt att klara sig på 300'. Men det hänger så klart också mycket på vad man räknar in vad gäller slutliga ytskikt osv.
Börja med att göra en lista på alla olika moment som behöver utföras, samt allt material som beräknas gå åt, och gör sedan en kostandsbedömning av de olika delarna. Då blir det lättare att se var det landar.
Glöm inte kostnaden för rivningen och bortforsling av rivningsmassorna, samt deponikostnader.
Börja med att göra en lista på alla olika moment som behöver utföras, samt allt material som beräknas gå åt, och gör sedan en kostandsbedömning av de olika delarna. Då blir det lättare att se var det landar.
Glöm inte kostnaden för rivningen och bortforsling av rivningsmassorna, samt deponikostnader.
Att bygga ett hus på 38-40 kvm för 300 000 är mera än fullt möjligt, det kommer att krävas en ofantlig stor arbetsinsats från er själva, inga byggare i detta pris, allt måste ske med egna insatser då går det!
Som ett exempel:
om ni hade anlitat mig som hantverkare så hade min kostnad varit runt 300 000 på 15-16 veckors arbete, då hade jag varit själv, och även om jag kan ganska mycket om byggnationer så tvivlar jag på att jag hade hunnit klart på den tiden.
Så om ni har arbeten kan det löna sig rejält att ta tjänstledigt för att själva utföra de moment som behövs, även om det kommer att ta tid.
Ps jag åtar mig inga arbeten, det var bara ett inlägg vad det kan komma att kosta.
I första skedet om man vill ha en platta så blir det att utföra markprov, gräva, fylla, packa, utföra markprov, vvs/el, formsätta, armera, gjuta, ev värmeslingor... allt i rätt ordning då. plattan kan komma att kosta eran hela budget om det är fel förhållanden.
Det är ibland billigare, beroende på var i landet man bor, att köpa en färdig fastighet och renovera den än att bygga nytt!
Mvh P-A
Som ett exempel:
om ni hade anlitat mig som hantverkare så hade min kostnad varit runt 300 000 på 15-16 veckors arbete, då hade jag varit själv, och även om jag kan ganska mycket om byggnationer så tvivlar jag på att jag hade hunnit klart på den tiden.
Så om ni har arbeten kan det löna sig rejält att ta tjänstledigt för att själva utföra de moment som behövs, även om det kommer att ta tid.
Ps jag åtar mig inga arbeten, det var bara ett inlägg vad det kan komma att kosta.
I första skedet om man vill ha en platta så blir det att utföra markprov, gräva, fylla, packa, utföra markprov, vvs/el, formsätta, armera, gjuta, ev värmeslingor... allt i rätt ordning då. plattan kan komma att kosta eran hela budget om det är fel förhållanden.
Det är ibland billigare, beroende på var i landet man bor, att köpa en färdig fastighet och renovera den än att bygga nytt!
Mvh P-A
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Ok. Tack för svar. Kontaktade nyss en av de leverantörer vi kollat upp. Ringde dem nu. Han jag pratade med sa att 180 000:- för 40 kvm, det mesta inräknat och deras montörer 100 000 på det. Då blir det ju en summa på ca 280 000:- Eftersom vi har en mulltoa så sätts den in och köket ska vara ett enkelt trinett. Alltså en kyl/frys, kan vi köpa på blocket, ugn/spis har vi redan. Så en köksbänk/ ho o kran. Tänker jag fel eller kan vi komma undan med detta pris? Säg att vi lägger på 50 till då?
Kolla väldigt noga upp vad som INTE ingår i det priset på 180 + 100, vad som tillkommer. Frakt, resor, olika avgifter, målning och som sagt, hur det är med grunden, VA-anslutning etc. etc.Tessan1978 skrev:Ok. Tack för svar. Kontaktade nyss en av de leverantörer vi kollat upp. Ringde dem nu. Han jag pratade med sa att 180 000:- för 40 kvm, det mesta inräknat och deras montörer 100 000 på det. Då blir det ju en summa på ca 280 000:- Eftersom vi har en mulltoa så sätts den in och köket ska vara ett enkelt trinett. Alltså en kyl/frys, kan vi köpa på blocket, ugn/spis har vi redan. Så en köksbänk/ ho o kran. Tänker jag fel eller kan vi komma undan med detta pris? Säg att vi lägger på 50 till då?
Läs det finstilta mycket noga.
Kan i ts det nya huset stå på plintar då som det befintliga gör nu? Varför är platta bättre? 
Hm! Leverantören utgår från att det finns någonting att ställa byggnaden på, plintar/platta/stengrund det kostar oavsett vad som man väljer.Tessan1978 skrev:Ok. Tack för svar. Kontaktade nyss en av de leverantörer vi kollat upp. Ringde dem nu. Han jag pratade med sa att 180 000:- för 40 kvm, det mesta inräknat och deras montörer 100 000 på det. Då blir det ju en summa på ca 280 000:- Eftersom vi har en mulltoa så sätts den in och köket ska vara ett enkelt trinett. Alltså en kyl/frys, kan vi köpa på blocket, ugn/spis har vi redan. Så en köksbänk/ ho o kran. Tänker jag fel eller kan vi komma undan med detta pris? Säg att vi lägger på 50 till då?
Tack för svar. Det förstår jag såklart att de utgår ifrån, hm..... men varför skulle platta vara bättre än plintar var min fråga nu? Vad jag förstår så är det ju billigare med plintar och enklare om det blir nåt trassel med avlopp etc då man kommer in under och kan lösa en del problem den vägen. Så varför väljer då en del plattan? Pga värme/ isolering på golven? Fukt underifrån? Huset vi har nu har stått ovanpå i säkert 40 år.
Jag tänker forts ställa frågor här och jag är glad att jag får lite svar.
Tack för det. Skam den som ger sig
Jag tänker forts ställa frågor här och jag är glad att jag får lite svar.
Tack för det. Skam den som ger sig
Det finns för och nackdelar med det mesta. Fördelen med platta är nog just det är med fukt och isolering. Men absolut inget krav, plintgrund har ju funkat fint i hundratals år, bara det byggs på rätt sätt.
Men jag förmodar att ni måste flytta och anpassa plintarna för det nya huset, liksom vatten- och avloppsanslutningar, och el.
Men jag förmodar att ni måste flytta och anpassa plintarna för det nya huset, liksom vatten- och avloppsanslutningar, och el.
Platta vs krypgrund.
Platta har man om man inte vill ha en resning i stommen.
Krypgrund har man om man inte vill ha fuktskador.
Platta kan man lägga golvvärme i, lägga i rör för vvs/el/avlopp.
Krypgrund har man oändliga möjligheter att lägga el/avlopp och krypa under när vattnet har fryst.
Om man isolerar vatten och avlopp rätt så fryser det inte i en krypgrund.
Platta kan spricka, blir dyrt att åtgärda.
Krypgrund kan ge dåligt klimat till konstruktionen samt inomhusluften om det ligger organiskt material kvar under byggnaden.
Vid felgjuten platta föreligger stor risk att syll och nedre delar av träkonstruktion blir vattenskadade - mögelsanering.
Vid rätt gjuten/anpassad platta är det inga problem, om markarbetet är bra/rätt utfört.
Vid krypgrund och dåligt dränerad mark kommer det att bli tjälskjutningar med tiden.
Platta vs krypgrund kan göra en lång lista utan att komma fram till vilket som är bäst.
I ditt fall med en liten stuga på 40 kvm hade jag valt att ha den på plint och täcka sidorna samt ha ventilation. Glöm bara inte att isolera vattnet riktigt bra mot kommande kyla, se till att det inte blir något "byggspill" kvar under huset, det kan lätt komma att bli angripet.
Mvh P-A
Platta har man om man inte vill ha en resning i stommen.
Krypgrund har man om man inte vill ha fuktskador.
Platta kan man lägga golvvärme i, lägga i rör för vvs/el/avlopp.
Krypgrund har man oändliga möjligheter att lägga el/avlopp och krypa under när vattnet har fryst.
Om man isolerar vatten och avlopp rätt så fryser det inte i en krypgrund.
Platta kan spricka, blir dyrt att åtgärda.
Krypgrund kan ge dåligt klimat till konstruktionen samt inomhusluften om det ligger organiskt material kvar under byggnaden.
Vid felgjuten platta föreligger stor risk att syll och nedre delar av träkonstruktion blir vattenskadade - mögelsanering.
Vid rätt gjuten/anpassad platta är det inga problem, om markarbetet är bra/rätt utfört.
Vid krypgrund och dåligt dränerad mark kommer det att bli tjälskjutningar med tiden.
Platta vs krypgrund kan göra en lång lista utan att komma fram till vilket som är bäst.
I ditt fall med en liten stuga på 40 kvm hade jag valt att ha den på plint och täcka sidorna samt ha ventilation. Glöm bara inte att isolera vattnet riktigt bra mot kommande kyla, se till att det inte blir något "byggspill" kvar under huset, det kan lätt komma att bli angripet.
Mvh P-A