Jag undrar hur man rent praktiskt bär sig åt för att ta bort murad brandvägg mellan två rum. Brandväggen klyver hela huset och går hela vägen upp till taknock. Bjälklaget mellan entréplan och övervåning går längs med brandväggen och är fäst i denna. Väggen väger naturligtvis en hel del. Enligt bilderna håller vi på att förändra planlösningen på entréplan i vår tvåvåningsvilla med källare. Enigt godkänt bygglov ska det dit en stålbalk på platsen.
Det ska bli så stor öppning som möjligt (hela väggen mellan rummen ska bort). Lutar åt att ta hjälp med avbärningen men vill gärna göra mycket av rivningen på egenhand innan, om det är möjligt. Där emot vill jag inte förstöra för dem som sedan ska bära av. Vet inte om de vill ha kvar väggen och lägga in balken innan väggen rivs? Jag har inte kontaktat någon firma än. Är det vanlig byggfirma som gäller? Klarar "alla" sånt? Tips på hur jag kan gå tillväga? Hur mycket tegel vågar jag ta bort nu? Tacksam för alla tankar!
Arkitektritningar av en villa före och efter renovering med markerade förändringar för en stålbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före:
Planritning som visar förändringar på entréplan i en villa före och efter borttagning av en brandvägg, med balkar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Ritning över entréplan i villa med markerad brandvägg och planerade förändringar med balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förändringarna med balkar markerade:
Entresolplanritning av hus med markerad brandvägg för borttagning och planerade balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis nedriven tegelvägg inomhus med synlig skada och byggbråte på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis rivet tegel på en murad vägg, med synliga tegelstenar och murbruk i olika stadier av avlägsnande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du vill inte att något rasar eller sätter sig. Köp stämp och rejäla reglar. Ta bort innertaket där du sätter dit dessa. Rejält tajt skall det vara. Beroende på hur bjälklaget ser ut så måste du kanske sätta på båda sidorna om det är skarvat på väggen. Se till att det finns utrymme att arbeta mellan stämpen. Du sparar många sköna tusenlappar att riva själv. Jag gjorde något liknande för ett tag sedan. Men jag lät en firma sätta dit balken för att vara säker på att få försäkringspengar om något skulle gå åt h-vete.
 
  • Gilla
bearTGO
  • Laddar…
Tja!
Kruxet i det här fallet är ju att bjälkarna går längs med väggen som ska bort så det blir inte riktigt som en vanlig bärande vägg. Murade väggen som ska bort är bärande på så sätt att den är en stomme i mitten av huset. Den här väggen löper i ett från källargolvet till yttertak. Förstår det där du skriver om stämp mot balkar som är spikade in i brandväggen men hur ser jag till så att inte den murade väggen rasar ihop när jag bilar bort teglet...?
 
Inte helt hundra på att jag förstår vad du försöker åstadkomma. Skulle du inte ha bort väggen.:thinking::D En enklare ritning kanske skulle hjälpa?

Viktigt är dock att det blir tajt med stämpningen. Tajt upptill och tajt nedtill. Det kan vara mycket last som kommer ned. Jag vet inte hur det ser ut hos dig men det är lite trist om golv börjar luta lite på ovanvåningar. Du verkar ju dessutom ha några bjälklag ovanför där. Har du dessutom murad/putsad fasad skulle jag nog vilja vara överpetig med att hålla det tajt. Helst inte en mm!:sweat:
 
Jodå, väggen ska bort på entréplan och det är delen av väggen som är ovanför som jag är orolig för. Det måste dit en balk för att väggen inte ska sätta sig/rasa ihop "från övervåningen". Den går som sagt i ETT från källare ända upp till taket. Brandvägg. Har varit fyra lägenheter i huset tidigare. I vanliga fall går ju bjälklaget ovanför vinkelrätt mot den bärande väggen som ska bort. I detta fall går de parallellt. Det är väggens egna tyngd som är problemet kan man säga. Hur får jag dit en balk, rent praktiskt är frågan. Kompletterade skiss:
Ritning av ett plan med blått markerade bjälklag och en gul markering där en bärande vägg behöver ersättas med en balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blå är bjälklaget. Den gula murade väggen ska bort.
 
Rent praktiskt. Två vertikala balkar, antingen stål eller limträ. En närmast vägg och en vid vad jag tror är murstocken? På dessa kommer den bärande balken att vila. Det finns inga mått angivna men vill du ha en så "slimmad" lösning som möjligt behöver du använda stål. Annars funkar limträ men den kommer såklart att bli betydligt bredare. Det beror lite på hur långt det är. Men du har ganska mycket tyngd som kommer ned där vad det ser ut!

Det går att använda befintlig yttervägg. Men, den har fullt upp att ta upp lasten från taket. Och murstocken skulle jag nog låta bli.

Stämpen sätter du på båda sidor väggen. Använd regel "storlek kraftig" tvärs blåa på båda sidor väggen. Du behöver alltså fyra stycken stämpar på varje sida. Jag hade tagit sex. Lasten från alla ovanförliggande bjälklag kommer att gå ned mest i de blåa bjälkarna närmast väggen. Så, det är den som är kritisk att den inte rör sig. Frågan är om du inte kan stämpa bara de reglar som är närmast väggen. Men, jag vet inte om du kommer få plats att arbeta då med det nya. Kanske blir knixigt och trångt? Men det skulle ju underlätta väldigt om det gick.
 
Är du minsta osäker så ta hjälp. Du vill inte ha nåt i skallen. Just saying. Nu tror jag inte att det rasar men det är vettigt att vara lite försiktig när det är tungt.
 
Hmm, vad du menar är kanske att den murade väggen ser likadan ut på övervåningen? Du tar helt enkelt bort underdelen på en enorm murad vägg som börjar på första våningen och fortsätter på andra våningen? I så fall har jag missat detta. :thinking:
 
S SideshowBobBuilder skrev:
Är du minsta osäker så ta hjälp. Du vill inte ha nåt i skallen. Just saying. Nu tror jag inte att det rasar men det är vettigt att vara lite försiktig när det är tungt.
S SideshowBobBuilder skrev:
Är du minsta osäker så ta hjälp. Du vill inte ha nåt i skallen. Just saying. Nu tror jag inte att det rasar men det är vettigt att vara lite försiktig när det är tungt.
Tack!
Att bära av (de blå) träbjälklaget har jag nog rätt bra koll på men jag tänker att innan man sätter dit den rejäla stålbalken uppe i taket under den murade väggen måste jag se till så att inte teglet rasar ned? Jag kan väl inte riva hela väggen utan att säkra/bära av själva murväggen?
 
S SideshowBobBuilder skrev:
Hmm, vad du menar är kanske att den murade väggen ser likadan ut på övervåningen? Du tar helt enkelt bort underdelen på en enorm murad vägg som börjar på första våningen och fortsätter på andra våningen? I så fall har jag missat detta. :thinking:
Exakt så menar jag! (y):) Toppen, då är du med.

Den går från källargolvet och slutar inte förrän råsponten under takläkten ;) Så det jag funderar på är alltså hur jag ska kunna säkra upp väggen utan att den rasar medan jag river bort teglet så att säga...

Ja, hela vägen måste vara extremt tung. Hade jag använt dina ord "ta bord underdelen av en murad vägg" hade det nog varit mer uppenbart vad jag menade.
 
Är det inte bättre att riva hela väggen, från råspont och ner så slipper du balk och kan göra allt själv.
 
F Fixar_Krille skrev:
Är det inte bättre att riva hela väggen, från råspont och ner så slipper du balk och kan göra allt själv.
F Fixar_Krille skrev:
Är det inte bättre att riva hela väggen, från råspont och ner så slipper du balk och kan göra allt själv.
Oj Nja, det är inte riktigt att tänka på. Möjligtvis hade det kunna vara ett alternativ för 10 år sedan men dels tror jag att den har en funktion i att stötta upp huset med murstock m.m. och dessutom är övervåningen färdigrenoverad.
 
:thinking:

Pilligt projekt. Jag vet inte hur du skall göra för att helt undvika sättningar.

Gör hål så nära taket som möjligt "rakt genom väggen."
För in stålregel (blir en del av konstruktionen när allt är klart) som ligger dikt an muren.
Stämpa som förut (tvärs blåa) med den skillnaden att du gör det rakt genom väggen nu. Så en stämp på vardera sida tar upp lasten för varje stålbalk. (Den behöver inte vara särskilt lång misstänker jag!)
Gör ovanstående på ett antal ställen längs med väggen.
Riv väggen och hoppas att det håller.
Sätt vertikala stolpar i stål på sidorna.
Lägg stålbalk för att ersätta väggen. Denna ligger alltså på de vertikala men under de stålkortlingar du använder för stämpningen.
Skär bort överflödigt stål från kortlingarna.

Inget direkt man gör själv misstänker jag. Men det är lite "hoppas att det håller" där på ett ställe när väl väggen är borta. Man vet inte direkt hur lasterna går ned i väggen.

Då får du alltså en mur som vilar på stål. Sannolikt behöver du göra något mer för att fixera muren i sidled.
 
En annan sak. När man river väggar som man är osäker på som är i trä går det att sätta en fogsvans i något vertikalt och såga lite. Om det går ned mycket last där så blir det väldigt klurigt att såga efter ett tag. Då vet man att man har att göra just där. Men, jag vet inte hur man gör med en murad vägg.
 
Jag vet inte hur man brukar lösa en sån här avbärning.

Du har en konstruktör som har räknat på detta antar jag? Han bör ju rimligen ha en ide om hur detta ska utföras?

En tanke som jag får är att fräsa ur teglet från båda sidor (men lämna tillräckligt mycket material kvar i mitten för att väggen ska stå kvar) och fälla in 2 st L-profiler (en från varje sida) av stål. Sedan bulta samman dessa. På detta vis kan väggen rivas när avväxlingen är klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.