Nu har den fastighetsnära sopsorteringen gett oss ett litet problem i form av att ytterligare ett kärl behöver få.plats.
Min tidigare station för tre kärl behöver förlängas ca 50cm.

Två soptunnor placerade i en station byggd av trä och sten, med plats för ytterligare ett kärl. Rund murad yta syns intill växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har sökt men inte hittat så mycket konkret om hur man river en mur som är limmad med stenlim (PU-lim) så man kan återanvända stenen igen.
Kanske inte är värt att slita med detta för ca 25st stenar utan jag kanske bara ska bila ner och köpa nya eller har ni några värdefulla tips?

P-plats P-plats skrev:
Nu har den fastighetsnära sopsorteringen gett oss ett litet problem i form av att ytterligare ett kärl behöver få.plats.
Min tidigare station för tre kärl behöver förlängas ca 50cm.

[bild]

Har sökt men inte hittat så mycket konkret om hur man river en mur som är limmad med stenlim (PU-lim) så man kan återanvända stenen igen.
Kanske inte är värt att slita med detta för ca 25st stenar utan jag kanske bara ska bila ner och köpa nya eller har ni några värdefulla tips?
inte svar på frågan, men jag skulle låtit det vara och byggt ett till fack till höger för 2st soptunnor. kommer säkert ytterligare ngt eller så har du ett litet extra utrymme i väntan på turen till ÅVC eller så.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
inte svar på frågan, men jag skulle låtit det vara och byggt ett till fack till höger för 2st soptunnor. kommer säkert ytterligare ngt eller så har du ett litet extra utrymme i väntan på turen till ÅVC eller så.
Det skulle ju inte vara helt otroligt om de ändrar snart igen.
Problemet är att jag där har en stor och fin Rhododendron så det blir lite svårt att bygga åt det hållet.

P-plats P-plats skrev:
Det skulle ju inte vara helt otroligt om de ändrar snart igen.
Problemet är att jag där har en stor och fin Rhododendron så det blir lite svårt att bygga åt det hållet.
Jag såg den, ja, den vill man låta vara. Kanske den får plats med öppning mot gatan annars, ser inte hur mkt plats du har där. Annars körde jag frågan snabbt i AI som menade att skrapa vad de som gällde först, ev värma på limmet med värmepistol så det blir lite mjukare.. Jag är dock lätt skeptisk, får se om ngn på forumet har erfarenhet.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
U
Bara glömma

Jag har två ihopplimmade stenar jag inte får isär som du kan få och testa på om du vill :)

• Haha
P-plats
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
Jag såg den, ja, den vill man låta vara. Kanske den får plats med öppning mot gatan annars, ser inte hur mkt plats du har där. Annars körde jag frågan snabbt i AI som menade att skrapa vad de som gällde först, ev värma på limmet med värmepistol så det blir lite mjukare.. Jag är dock lätt skeptisk, får se om ngn på forumet har erfarenhet.
Värma skulle kanske fungerat om det var sommar och varmt men nu när det är några få plusgrader så är jag rädd att det svalnar i ena änden innan det blir tillräckligt varmt i andra...
Får nog börja bila lite i morgon och se om man kan rädda några stenar och ha den i botten.

U Utsliten och utdömd skrev:
Bara glömma

Jag har två ihopplimmade stenar jag inte får isär som du kan få och testa på om du vill :)
Är lite rädd för detta men hoppet är ju det sista som överger en snål villaägare... 😉

• Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
KalleKe
Jag har en mur med limmad sten som jag försökte dela, det slutade med att stenarna sprack 😂

• Haha
P-plats
  • Laddar…
KalleKe KalleKe skrev:
Jag har en mur med limmad sten som jag försökte dela, det slutade med att stenarna sprack 😂
Låter som jag ska öka min budget med 1500:- för ny sten då... 😉

Plockade idag fram min lilla borrhammare och gav mig på att försöka riva muren.

Person använder kraftfull borrhammare från Metabo för att arbeta på en betongmur, omgivna av stenar och grus.
Skapa konto

Alla som envisas med att säga att storleken inte har någon betydelse ljuger.
Då det inte hände något alls så fick jag plocka fram den store...

Borrhammare av märket Bosch GBH 7-46 DE påbörjar rivning av betongmurar med synliga stenar och en plattborr i bild.
Skapa konto

Arbetade mig in på kortsidan och kommer kunna använda ca 15st av 20st stenar igen med mindre defekter.
Använder dessa i botten och kompletterar med nya stenar längre upp.

Bitar av en rivningsmur med staplade stenar omgivna av grus. En borrhammare ligger på marken bredvid.
Skapa konto

Nu ska de göras rent och funderar på stålborste på borrmaskin eller vinkelslip innan jag kan börja bygga upp på nytt.

Grusig yta bredvid en liten mur och soptunna vid en uppfart. En röd bil är parkerad i bakgrunden på en frostig morgon.
Skapa konto

• Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
kul att det gick bra!

• Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.