3 844 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Riva ner kakel...
Vi ska byta mattan i badrummet och tänkte att det vore smidigt att bara riva ner den nedersta raden med kakel.
Någon som har bra tips hur man gör detta utan att bryta sönder omkringliggande kakel? Finns det någon form av fräs för att ta bort fogmassan.... Borde ju minska risken att spräcka kaklet!
/Pierre
Någon som har bra tips hur man gör detta utan att bryta sönder omkringliggande kakel? Finns det någon form av fräs för att ta bort fogmassan.... Borde ju minska risken att spräcka kaklet!
/Pierre
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Det rekommenderas inte att ta bort delar av kakel i ett badrum för att sedan sätta nytt.
Risken är stor att tätskiktet bakom kaklet förstörs och du får en fuktskada framöver. Särskilt inte raden längst ned. Allt fukt som normalt finns bakom kaklet kommer ju att rinna förbi skadan i tätskiktet.
Risken är stor att tätskiktet bakom kaklet förstörs och du får en fuktskada framöver. Särskilt inte raden längst ned. Allt fukt som normalt finns bakom kaklet kommer ju att rinna förbi skadan i tätskiktet.
Men eftersom badrummet är byggt 1989 så borde ju tätskiktet begränsa sig till just mattan, så det borde ju räcka med att riva ner det kakel med mattan under! Så ev får man ju riva ner i duschhörnan också.
Eller så plockar man ner allt kakel och sätter in våtrumstapet och en duschkabin.....
Eller så plockar man ner allt kakel och sätter in våtrumstapet och en duschkabin.....
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Tätskikt finns det sannolikt bakom kaklet. Kaklet i sig är inte tätande.
Tror du det? Vet att när badrummet i min barndomshem byggdes, också det 1989, så var det inget annat tätskikt än just mattan... Och den gick endast upp c:a 2 dm på väggarna...
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Vad är det för material i väggen?
Beror ju på vad som finns för material bakom och hur mycket vatten som kan tänkas komma på ytan.
Så visst kan det vara så att det inte finns något tätskikt bakom, annat än i duschhörnan.
Beror ju på vad som finns för material bakom och hur mycket vatten som kan tänkas komma på ytan.
Så visst kan det vara så att det inte finns något tätskikt bakom, annat än i duschhörnan.
Spelar ingen roll vad som finns bakom i dagsläget .....öppnar du upp en yta som du inte kan garantera en täthet efter slutförande ( vilket du aldrig kan i den situation du förklarar, o´ingen annan för den delen heller .....bryter man ett tätskikt i ett våtutrymme ,måste man börja om på nytt....punkt slut ). Om du inte tror mig så ring ditt försäkringsbolag . ( HETT TIPS) . Kan annars kosta mer änn du trodde du sparade ..... 
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Materialet, placering och årsmodell spelar nog roll. För om det inte finns tätskikt bakom så finns ju inget tätskikt att bryta. 
Notera att PierreC inte har nämnt vad det är byggt på för stomme. Eller ens vilken plan rummet ligger på.
Nu vet inte jag vad som var normalförfarande på 80-talet men allt för ovanligt är det ju inte att om tex har betongvägg under mark så sätter man inte tätskikt. Annat än där det ska spolas vatten. I duschen alltså.
Finns det tätskikt bakom så är det ju till att bryta upp allt eftersom ett brustet tätskikt inte går att punktlaga.
Notera att PierreC inte har nämnt vad det är byggt på för stomme. Eller ens vilken plan rummet ligger på.
Nu vet inte jag vad som var normalförfarande på 80-talet men allt för ovanligt är det ju inte att om tex har betongvägg under mark så sätter man inte tätskikt. Annat än där det ska spolas vatten. I duschen alltså.
Finns det tätskikt bakom så är det ju till att bryta upp allt eftersom ett brustet tätskikt inte går att punktlaga.
Klicka här för att svara