Har precis (äntligen!) köpt ett fritidshus - och precis som de flesta andra har jag som ambition att sätta min egen prägel på hus(en) och tomt. Till att börja med tänkte jag ge mig på att riva en gammal murad grill som agerar kvarleva från den ursprunglige ägaren. Den har inte använts på minst 20 år och ser ärligt talat för djävlig ut (lite för mycket "murarlädje" involverat), så den måste bort!

Jag har aldrig gjort nåt liknande förut och hoppas på tips på hur jag smidigast bör gå tillväga. Slägga? Hammare och huggmejsel? Nån slags bilningshammare? Ska man ta den i små bitar eller större sjok?

Här är en bild på eländet

Hoppas för övrigt att jag lagt mig i rätt forumdel. 2016-06-26 10.34.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ha, ha... oj fy, men tidigare ägare har ju tagit det på allvar...
Har man muskler och tålamod går det med en slägga. Annars en bilhammare som du trycker in i fogarna. En typ 3-5 kg maskin vore lämplig...

Ja, det är onekligen någon som lagt tid och kärlek på detta monument!

Tack för svar! Det låter som att bilhammare är rätt väg att gå. Men tar man ett "varv" i taget eller kan man ge sig på större bitar? Skulle en smäckig jula bilhammare duga för jobbet eller kommer man bara att bli förbannand då?

davkar skrev:
Har precis (äntligen!) köpt ett fritidshus - och precis som de flesta andra har jag som ambition att sätta min egen prägel på hus(en) och tomt. Till att börja med tänkte jag ge mig på att riva en gammal murad grill som agerar kvarleva från den ursprunglige ägaren. Den har inte använts på minst 20 år och ser ärligt talat för djävlig ut (lite för mycket "murarlädje" involverat), så den måste bort!

Jag har aldrig gjort nåt liknande förut och hoppas på tips på hur jag smidigast bör gå tillväga. Slägga? Hammare och huggmejsel? Nån slags bilningshammare? Ska man ta den i små bitar eller större sjok?

Här är en bild på eländet

Hoppas för övrigt att jag lagt mig i rätt forumdel.[bild]

Testa först med en hammare och mejsel för att känna av vad det är för bruk som använts. Om bruket släpper lätt så funkar det bra att använda en slägghammare och mejsel. Men man kan ju ha använt någon form av betong som är svårforcerat och då krävs maskiner.

Den där var ju hur läcker som helst! Behåll eller skänk bort på blocket.

Om du nu tänker vara så barbarisk att du river den, så bjud dit dina 10 närmsta vänner och be dem ta med varsin slägga. Sen grillar ni ut grillen en sista gång innan ni med gemensamma krafter demolerar konstverket. En sån här pjäs är värd mer än att bara bilas sönder.

Jag skulle känna på det med slägga, om det lossar lätt så ta det i så stora bitar som du rimligen kan bära!

A
Hur stora delar man tar beror på hur mycket man orkar bära när man skall transportera bort resterna.

Jag hade som tidigare talare provat med vanlig hammare och mejsel, ger den med sig då behöver du inte köpa några dyra verktyg.
Brukar lägga liknande rester i gamla färg och spackelhinkar det får plats lagom mycket för att man skall orka bära in dem i bilen och så skräpar det inte ner i bagaget heller.

pelpet skrev:
Den där var ju hur läcker som helst! Behåll eller skänk bort på blocket.

Om du nu tänker vara så barbarisk att du river den, så bjud dit dina 10 närmsta vänner och be dem ta med varsin slägga. Sen grillar ni ut grillen en sista gång innan ni med gemensamma krafter demolerar konstverket. En sån här pjäs är värd mer än att bara bilas sönder.
Gissar på en smula ironi - en blocketannons på denna rackare har potential att bli en riktigt klassiker! ;)

Grillen ser ut att vara byggt av någon form av klinker och de är betydligt tyngre än tegelstenar så man får inte ta det i för stora bitar bara.

c_olsson skrev:
Grillen ser ut att vara byggt av någon form av klinker och de är betydligt tyngre än tegelstenar så man får inte ta det i för stora bitar bara.
Det finns en gammal igenlagd pool på tomten, så jag gissar att den något oortodoxa grillen är byggd av överblivet material från när denna byggdes.

När jag läste din text så tänkte jag simultant att du kanske kunde känna in först om du ändå inte skulle kunna komma att uppskatta den, men sen så skrollade jag ner och fick se bilden.

Jag skulle må bra av att få bort den jag också, oavsett om det enda verktyget jag hade vore en smörkniv så skulle jag försöka.

Skämt åsido: Känn på den med huggmejsel och handslägga (och skyddsglasögon). Börja från toppen.

• Gilla
Lofjärden
  • Laddar…
En Jula/Biltema, etc. Bilhammare fungerar bra. Jag har en Einhell (Hornbach skräpmärke) på 1800W som jag haft i många år och den bilar som 17...

Snål-Jocke skrev:
När jag läste din text så tänkte jag simultant att du kanske kunde känna in först om du ändå inte skulle kunna komma att uppskatta den, men sen så skrollade jag ner och fick se bilden.

Jag skulle må bra av att få bort den jag också, oavsett om det enda verktyget jag hade vore en smörkniv så skulle jag försöka.

Skämt åsido: Känn på den med huggmejsel och handslägga (och skyddsglasögon). Börja från toppen.
Haha, ja, jag har försökt att gilla den, men det går bara inte :) Men det känns samtidigt trist då "konstnären" som förlöst denna skapelse trots allt lagt ner en hel del kärlek, tanke och tid på denna styggelse. Kanske borde försöka spåra upphovsmannen och erbjuda denne att rädda den från släggdöden.

En liten uppföljning ett år senare. Grillen gick hädan häromdagen medels en Borrhammare som galant löste uppgiften på bara ett fåtal timmar! Var min sambo som höll i den och hon verkade stortrivas! Själv åkte jag på skottkärretjänst :)

• Resterna av en gammal grill på en träaltan med en grön skottkärra i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hög av sönderslagna betongdelar från en grill, som ligger i gräset omgivet av grönska.
    Skapa konto
  • Gilla
Torbs1 och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.