W
Hej,

Klurar på om min mellanvägg i garaget är bärande eller ej. Det handlar om ett dubbelgarage där den ena delen är tillbyggd i efterhand. Väggen har alltså varit yttervägg till ett enkelgarage från början. I ritningarna står det att tillbyggnaden ska byggas i likhet med befintligt garage och det finns en sektion där det står "bärande del" med alternativen "yttervägg" och "innervägg", där "yttervägg" är ikryssat.

Det finns så klart en del ytterligare information i ritningarna osv men jag vet inte vad som är relevant för att lista ut detta. Berätta gärna vad för mer information som skulle vara nödvändig för att veta om väggen är bärande så ska jag se om den finns att tillgå.

Tacksam för hjälp

Edit: Finns inget vindsutrymme utan det har varit ett platt papptak och är nu låglutande plåt

Redigerat:
Ritning underlättar.
Åt vilket håll lutar taket?
Lutar det mot/från den gamla ytterväggen eller lutar det längs med den gamla ytterväggen?

W
Det lutar längs med väggen.

Då borde takstolarna gå längs väggen och då borde "kortväggarna" vara bärande.

W
Finns det något sätt att veta säkert?

Antingen att riva lite av innertaket eller ytterpanelen precis vid takfoten, så kan man se hur takstolarna går.
Det går även att försöka få bort lite av den gamla ytterväggen precis vid taket så kan det även där gå att se hur takstolarna går.

W
Han som ägt huset sen det var nytt säger att väggen är bärande. Nu blev det genast krångligare det här..

W
Är det 100% omöjligt att använda något program eller "höfta" en balk om jag öppnar väggarna och kollar lite närmre hur det ser ut? Har nämligen försökt men ingen byggfirma har tid eller lust med det här projektet så ska det göras verkar jag vara on my own.

En regelvägg brukar vara uppbyggd på följande sätt:
På plattan ligger sylpapp
På sylpappen ligger sylen
På sylen står väggreglarna
På reglarna ligger hammarbandet

Edit (korrigerat meningen lite): Uppe på hammarbandet står eventuella takstolar rakt över väggreglarna, även en icke bärande vägg är uppbyggd på samma sätt.
http://www.byggbeskrivningar.se/pdf...7&Fid=103&Inline=103.pdf&Doc=Broschyr&Cid=578

Eftersom det är en gammal yttervägg så går det antagligen inte se på väggreglarna om dom är bärande eller inte.

Så utifrån hur väggen är byggd så kan nog ingen garantera att väggen inte är bärande.

För att fysiskt kunna se hur takstolarna går så måste du komma åt själva takstolarna.

Men lägg upp ritningen så kanske någon kan bekräfta min tes om hur takstolarna går (utifrån takets lutning).

Redigerat:
W
Rotad bild av ett byggtekniskt dokument med tabeller och specifikationer för byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av snittet för en byggnadsdel, eventuellt ett garage, med måttangivelser.
Skapa konto

Handritad skiss av garage med måttangivelser på ett pappersark.
Skapa konto

Teknisk ritning för byggprojekt med måttangivelser, delvis skymd av träkant.
Skapa konto

Handritad skiss av en villa med måttangivelser.
Skapa konto

Hand håller ett papper med arkitektoniska planritningar och anteckningar i oskarp fokus.
Skapa konto

Delfoto av ett formulär med flervalsfrågor och en synlig fingertopp.
Skapa konto

• Bild av ett dokument med teknisk beskrivning och byggnadsnämndens anteckningar med kryssrutor och underskrift.
    Skapa konto
  • Roterad bild av ett ifyllt formulär på ett träbord, texten är oskarp och svårläst.
    Skapa konto
Redigerat:
Håller på att bredda ett garage från 1968 med "platt" tak (lutning 3 grader). Kortändan där garageport samt hängrännan sitter är bärande vägg (som bär takstolarna). Dock har man sparat in på takstolarna för långsidorna på garaget och gjort även dessa bärande (Bär sista facket, så att säga), i stället för att sätta dit en fullvärdig takstol. För att komma runt detta vid breddning av mitt garage var jag tvungen att bygga en takstol bredvid den gamla ytterväggen, vilket jag sedan kunde skruva fast "överarmen" i. Därefter kunde jag riva den gamla ytterväggen.

Utifrån jag kan se på dina ritningar verkar kortändorna på garaget vara bärande, för dej med. Du lär riva bort lite för att se om den inbyggda ytterväggen är bärande,

//Lasse

Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.