Hej,

Jag har en innervägg som jag håller på att riva, men mellan den väggen samt en annan finns det ett innertak för att dölja fjärrvärme ledningar. Eftersom stålreglarna går mot den väggen jag ska riva är jag misstänksam ifall taket kommer att hålla sig uppe enbart på dom fästena som finns. Alltså profil i tak, skivmaterial, profil i innertaket, hoppas det går att förstå utifrån bilden. Eller skulle man behöva förankra med en upphängning istället?

• Innertak med stålreglar, sett mellan två väggar, används för att dölja fjärrvärmerör. Fråga om konstruktionens bärförmåga utan ytterligare stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt beror ju på hur stort innertaket är samt hur långt det är till nästa infästning

350x350 cm

Är fjärrvärmerören mot en vägg? jag hade i så fall övervägt att riva taket och bara göra en liten lokal inklädnad vid rören.

Rören är korsar nästan mitt i vardagsrummet och är ca 15 cm i diameter samt att det är 6 st, ca 120 cm bredd

Redigerat:
Då håller inte gipsskivan för att bära upp undertaket.
Du måste sätta in en sekundärregel och hängslen för att hålla upp taket

Här är en bild på ritningen för att visa hur rören går i vardagsrummet

• Ritning av vardagsrum som visar rördragningar och placering av schakt och väggar.
    Skapa konto
Matti_75 Matti_75 skrev:
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du måste sätta in en sekundärregel och hängslen för att hålla upp taket
Alltså enbart installera en sekundärregel längs där väggen försvinner? Hittar inte vad du kallar för hängslen

Det här är det jag kallar för hängslen.
Byggnadskomponent med stolpe och stöd, kallad "hängslen".

Räcker det med hängslen enbart i slutet på taket?

Nosq Nosq skrev:
Räcker det med hängslen enbart i slutet på taket?
Taket hänger ju där idag genom att bara ligga på väggen?
Så då måste du ersätta den genom att hänga upp taket innan du river

I princip, det är även fäst i sidoväggarna, här är en bild på ett hörn. Tanken var att sätta reglar under taket för att stötta upp det, riva väggen och sedan fästa hängslen där med ett intervall på kanske 50 cm? Sen sätta ny skiva. Fäster jag hängslen direkt i taket?

• Ett hörn med fästade reglar i väggen, med fokus på takkonstruktion och förstärkningsdetaljer, i samband med en renoveringsdiskussion.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.