Hej!

Jag har nyligen köpt ett rejält timmerhus i 1plan plus källare som skall renoveras en hel del invändigt och undrar om någon skulle kunna ha ett hum om väggen enligt bifogade bilder är bärande. Jag kommer självklart kontakta byggnadsingenjör men den vi har i familjen är för närvarande alldeles för rädd för Covid-19 och vill avvakta med besök tills pandemin lugnat ner sig (herren i fråga är 76 år).

Är väggen bärande kommer det sättas upp en limträbalk, annars kommer denne endast tas ned.

Tack på förhand
Mvh Jonas.

• Ritning av bottenplan på timmerhus med markerad vägg som ägaren undrar om är bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett timmerhus med en markerad vägg som användaren undrar om är bärande.
    Skapa konto
  • Ritning av en planlösning med markerad vägg ifrågasatt om den är bärande, nära matsplats och sovrum.
    Skapa konto
  • Interiör av ett timmerhus med potentiellt bärande vägg mellan rum, synlig i förgrunden.
    Skapa konto
  • Interiör av ett timmerhus med möjlig bärande vägg, inredning och dammsugare synlig.
    Skapa konto
  • Interiör av ett timmerhus med en potentiell bärande vägg klädd med tapet och inredningsdetaljer.
    Skapa konto
Takstolarna ligger alltså i denna riktning.

• Ritning av bottenvåningen med markerade linjer som illustrerar riktningen på takstolarna genom huset.
    Skapa konto
Någon sektionsritning? Hur ser takstolarna ut?

Lulaua Lulaua skrev:
Någon sektionsritning? Hur ser takstolarna ut?
Jag insåg att en hel del information saknas, jag fotar fler ritningar och takstolar när jag kommer hem från jobbet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.