Jag fick en "scewfinder" (http://www.screwfinder.se/) som en lite rolig avtackningspresent av en av mina kunder då dom hört att jag tänkte ta ledigt från jobbet ett tag för att riva alla väggar i nya huset.

I alla fall, produkten används för att hitta gips-skruvar bakom tapeter och spackel. I prinicp är det en stålstans med en återfjädrande, neodymium-magnet (=extremt kraftig) i centrum av stansen. Tanken är att man sveper screwfindern över väggen tills man känner att stansen "suger fast" över skruven skruven. Sen är det bara att banka till lite lätt med hammaren så stansas ett hål ut i ytskiktet kring skruven som man sedan frilägger genom att pilla bort materialet med en kniv. Sen är det bara att skruva ur skruven.

Att hitta skruvarna är enkelt med screwfinder -magneten är så stark att man direkt känner skruven om man kommer någa cm ifrån den. Att hitta och stansa ur alla skruvar i en normalstor gipsplatta går på någon/några minuter -så lång allt bra och ett jäkligt användbart verktyg om man vill ta ned gips så hel som möjligt från väggar och tak.

Så till det dåliga... Screwfinder kostar ca 450kr, vilket är *mycket* pengar för ett så mekaniskt enkelt verktyg. Betalar man premiumpengar för ett enkelt handverktyg med i princip tre rörliga delar så förväntar i alla fall jag mig att verktyget skall vara premium vad gäller material och finish. I Screwfinder-fallet så har man i mitt tycke ganska långt kvar innan det är ett verktyg som är värt priset dom begär.

Mer specifikt är stålet i stansen på tok för mjukt -det känns som att man valt stålkvaliteten för att det var lätt att bearbeta och billigt att tillverka, snarare än att vara ändamålsenligt. Redan efter en gipsplatta var stansens egg helt stukad runt om vilket inte är OK. Efter ett par, tre gipsplattor med inte alls speciellt hårda hammarslag ("duttanden", skulle jag benämna dem som) så var stansen så förstörd att den i princip var oanvändbar.

Sammanfattningsvis kan man säga att iden är genial men genomförandet är på tok för dåligt för priset man begär. Stansen är det enda som tillfför någonting jämfört med att gå till clas ohlson och köpa sig en 10mm neodymium-magnet för några tior. Då stansen är helt undermålig är det i princip omöjligt att kunna rekommendera denna produkt i dagsläget.

Så, min rekommendation blir att leta skruv med en liten magnet och pilla bort ytskitet med en kniv tills dess att detta företag fått ordning på sin produkt och/eller tillverkningsprocess, alternativt sänkt priset 70-80%.

Konceptet verkar trevligt, synd man inte har gipsväggar att testa på =)

"En svensk kvalitetsprodukt
Screwfinder är inte bara ett innovativt unikt verktyg
utan är även tillverkat av noga utvala material. Bland
annat är stålet [SS-234] av högsta kvalitet. Allt för att
klara av år av hårt arbete."
Enligt deras reklam, verkar inte stämma med din erfarenhet :x

13th Marine skrev:
Konceptet verkar trevligt, synd man inte har gipsväggar att testa på =)

"En svensk kvalitetsprodukt
Screwfinder är inte bara ett innovativt unikt verktyg
utan är även tillverkat av noga utvala material. Bland
annat är stålet [SS-234] av högsta kvalitet. Allt för att
klara av år av hårt arbete."
Enligt deras reklam, verkar inte stämma med din erfarenhet :x
Mja, stålet håller säkert SS-234 kvalitet (egentligen borde det vara en siffra till, säger mina gamla dammiga konstruktionsmaterialkunskaper mig, men det har hänt att jag haft fel förut). Problemet IMHO är snarare egenskaperna hos "kvalitetsmaterialet" man valt, som är alldeles för mjukt. Materalet man valt har liknande egenskaper som det som man använder för att göra fint skärande eggverktyg för träbearbetning med (typ ett stämjärn).

Om du bankar in ett stämjärn i gips 30 ggr så kommer garanterat inte äggen se speciellt fin ut längre. Lägg till det att i gipsskarvar så sitter inte sällan skruvarna parvis och väldigt nära varandra, så sannorlikheten är stor -nästan intill visshet gränsande, enligt min erfarenhet - att stansen kommer att stötas mot kanten av en gipsskruv eller två emellanåt. Bättre hade varit en något trubbigare egg med större eggvinkel och att man värmebehandlat stansens spets så den tål lite tuffare tag.

Gips, ägg och mjölk. Voila! Den bra idén blev pannkaka.

Det är ju fullt möjligt att de menar SS 2343, vilket i så fall är ett helt felaktigt materialval. Det är ett austenitiskt rostfritt stål som är alldeles för mjukt. Det säljs även under benämningen AISI/ANSI 316 L. Det är alltså diskbänksmaterial om man vill ha en vardagsreferens.

mattiasp skrev:
Det är ju fullt möjligt att de menar SS 2343, vilket i så fall är ett helt felaktigt materialval. Det är ett austenitiskt rostfritt stål som är alldeles för mjukt. Det säljs även under benämningen AISI/ANSI 316 L. Det är alltså diskbänksmaterial om man vill ha en vardagsreferens.
OT, men diskbänksplåt är 304 vilket motsvarar SS2333 eller A2 på den tyska skalan.
SS2343 är 316 (A4) och SS2353 är 316L. :)

(har jobbat med rostfritt i VVS-branschen)

OK, men vi är överens om att det inte är det lämpligaste materialvalet för den här tillämpningen?

• Gilla
Fredrik vV
  • Laddar…
mattiasp skrev:
OK, men vi är överens om att det inte är det lämpligaste materialvalet för den här tillämpningen?
Självklart. Rostfritt är varken starkt eller segt. :)

Nimajneb skrev:
Dom skriver ju själva att eggen slits snabbt och måste slipas. Instruktionen från deras hemsida.
[länk]
Mjae, dom skriver att "eggen blir slö efter långvarig användning. I beg to differ :mad:.

hevi skrev:
Mjae, dom skriver att "eggen blir slö efter långvarig användning. I beg to differ :mad:.
Långvarig är ju ett synnerligt relativt begrepp ;)

När jag demonterar gipsskivor så brukar jag använda en magnet från en hårddisk (dom är väldigt starka) för att hitta skruvarna, sen skruvar jag ut gipsskruven igenom spackel och färg med en PH1 bits, det funkar utmärkt :)

• Gilla
hevi och 2 till
  • Laddar…
Daniel78 skrev:
När jag demonterar gipsskivor så brukar jag använda en magnet från en hårddisk (dom är väldigt starka) för att hitta skruvarna, sen skruvar jag ut gipsskruven igenom spackel och färg med en PH1 bits, det funkar utmärkt :)
Ja,vill man inte slakta sin hårddisk så kan man köpa sig en neodym-magnet för några tior på Clas Ohlson. Kan efter att ha lyft av i runda slängar 100 gipsskivor meddela att huruvida man kan pricka skruven genom gipset eller ej till stor del beror på friktionen mot underlaget -låg friktion = goda möjligheter, hög friktion (typ sjögrästapet) gör att magneten lätt stannar off-center och man kan få leta lite och missar man så fastnar gärna bitsen i gipset -därav föredrar jag att frilägga skruven medelst knivspets innan jag attackerar med skruvdragaren.:)

Magneterna jag använder från hårddiskar har en rätt bra form för att leta skruv, dom är ca 2mm tjocka, 10mm breda och 30-40mm långa.. och dom är tillräckligt starka för att hitta skruvar "på höjden", dvs med den 2mm tjocka delen.

Det gör att man kan hitta positionen på skruvarna väldigt exakt :)

Gamla trasiga hårddiskar har väl ändå alla liggande? ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.