Ska sätta in nytt kök i ett gammalt hus. Har fått riva en del av golvsponten för att få fram rör och element , samt har jag rivit en vägg mellan 2 rum där det fattas golv nu. Även under gamla köksbänken fattas golv. Står i valet och kvalet om jag ska riva allt golv och lägga golvspånskivor i hela köket direkt på åsarna eller att lappa i ny spont där det nu fattas. Känns bättre att riva allt och lägga nytt än att lappa och laga. Blir förvisso mer jobb och mer pengar dock. Vad tror ni blir bäst?
Har gjort båda delarna, så måste bedömas på plats eller några fotografier.
Finns det inte behov av att tilläggsisolera bjälklaget, hur gammalt är huset?
Vi har ett byggt -60 med källare och har vid golvrenovering också isolerat längs ytterväggar, låg bara en 10 cm glasfibermatta i botten på bjälklaget.
Så lite mera info behövs.
Finns det inte behov av att tilläggsisolera bjälklaget, hur gammalt är huset?
Vi har ett byggt -60 med källare och har vid golvrenovering också isolerat längs ytterväggar, låg bara en 10 cm glasfibermatta i botten på bjälklaget.
Så lite mera info behövs.
Det går ju eventuellt att lämna befintligt golv och lappa med golvspån också. Mer jobb och pengar blir det förmodligen att lägga allt nytt. Om du lägger ett par bilder på golvet blir det lättare att bedöma. Vad som blir bäst och / eller enklast beror ju främst på skicket på det gamla.
Skicket verkar på golvet verkar bra, och just i köket är det inget knarr i golvet heller. Det spontade är 28 mm , golvspånskiva är 22 mm va? Så lappar man bämed det blir det ju lägre. Planen är att lägga parket på undergolvet senA Avemo skrev:
Så här gjorde jag när jag hade ett hål i golvet. I mitt fall var det mycket enklare än att lägga allt nytt. Och det gamla var bra nog att vara undergolv till den nya parketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag skruvade reglar i befintliga reglar för att ha stöd under alla skarvar. Sedan lade jag golvspån på. I mitt fall var det gamla golvet lika tjockt som spånskivan. Men det är ju ganska enkelt att palla upp en nivåskillnad så länge det gamla golvet är plant nog.A axion1 skrev:
Tänk på att den inte är spontad bara. Du kanske inte vill ha så stora spännvidder på det viset.A axion1 skrev:
Golvspån brukar vara 22 mm. Masonit 3mm. Så kanske du kan palla upp spånet med två remsor masonit mellan skivor och reglar. Eller såga en fals på reglarna så att de stöder både gammalt och nytt golv.A axion1 skrev: