Byggahus.se
Vi har en gammal bod på tomten som vi tänkt riva. Frågan är om det behövs rivningslov. Som jag förstått det får man riva byggnader som man skulle fått bygga utan bygglov, tex friggebod. Så enligt det borde det vara fritt fram att riva. Men den här boden finns inritad på situationsplanen, så i så fall skulle inte den stämma längre.
Kan vi riva utan rivningslov?

MarkeB MarkeB skrev:
Vi har en gammal bod på tomten som vi tänkt riva. Frågan är om det behövs rivningslov. Som jag förstått det får man riva byggnader som man skulle fått bygga utan bygglov, tex friggebod. Så enligt det borde det vara fritt fram att riva. Men den här boden finns inritad på situationsplanen, så i så fall skulle inte den stämma längre.
Kan vi riva utan rivningslov?
Bor du inom område som omfattas av en detaljplan? Är det en friggebod? Planerar du riva boden för att bygga något annat?

Det är område med detaljplan.
Boden är 3x5m, men 3,3m hög så den är lite för hög (max 3m) för att klassas som friggebod egentligen.
I första hand har vi tänkt riva boden, men har även tänkt att det kan vara en fördel att den är ritad på situationsplan om man vill bygga något där längre fram.

• Gilla
16386
  • Laddar…
Bara för att den är inritad på baskartan betyder det inte att den har bygglov. Hör med kommunen om den har bygglov. Sen kan ju tidigare ägare ha missat att den blev lite för hög. Saknar den bygglov och är uppförd före 2008 är den olovlig och borde kunna rivas utan lov. Rätten att bygga nytt på samma plats påverkas heller inte om den finns med på baskartan/plankartan.

Tack för svar!
Jag var sugen på att börja riva i helgen, men det är nog bäst att kolla med kommunen först. Boden är helt klart från före 2008, snarare 1908. Jag tror den tillhört ett gammalt jordbruk som låg här tidigare. Själva huset är byggt 1963.

Boden hade inget lov så det är fritt fram att riva enligt kommunen.
Så nu är boden jämnad med marken.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.