Hej byggahus.
Har stött på ett frågetecken i samband med att jag ska bygga ut mitt badrum in i min klädkammare. På övervåningen i min träkåk från 20-talet så finns en konstig konstruktion av två pelare och en överliggande balk som jag antar ej är bärande - ser nästan ut som resterna efter en kattvind.
Men innan jag börjar riva tänkte jag få in era åsikter. Såhär ser planlösningen ut just nu, har även markerat vart de två pelarna samt balken finns planlösningen:
Såhär ser det ut i klädkammaren/i markerad pelare:
Sedan sträcker sig den överliggande "balken" in i sovrummet där motsvarande pelare går ner:
Någon som har en idé varför den finns där? Motsvarande sida av huset har ej denna konstruktion.
Har stött på ett frågetecken i samband med att jag ska bygga ut mitt badrum in i min klädkammare. På övervåningen i min träkåk från 20-talet så finns en konstig konstruktion av två pelare och en överliggande balk som jag antar ej är bärande - ser nästan ut som resterna efter en kattvind.
Men innan jag börjar riva tänkte jag få in era åsikter. Såhär ser planlösningen ut just nu, har även markerat vart de två pelarna samt balken finns planlösningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut i klädkammaren/i markerad pelare:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan sträcker sig den överliggande "balken" in i sovrummet där motsvarande pelare går ner:
Logga in
Skapa konto
Någon som har en idé varför den finns där? Motsvarande sida av huset har ej denna konstruktion.
Okej, men takstolarna löper ju över hela övervåningen. Känns konstigt att det endast har lämnats kvar rester av stödbenen i den delen av huset?T topmount skrev:
Kan man då anta att det eventuellt har funnits stödben runt hela ytterväggarna på våningen och att dessa har rivits sedan tidigare? Borde då vara lugnt att ta bort även dessa resterande 2 med balk?
Kanske ska kolla vad jag hittar på äldre ritningar också.
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Behövs nog en sektionsritning. Jag hade inte tagit bort den balken utan vidare utredning.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Där bör du konsultera en byggnadsingenjör. Det kan vara så att man förstärkt på annat sätt på de övriga sträckor där kattvindarna tagits bort. Eller att någon gjort fel och försvagat konstruktionen av okunskap.
Ja, det är kanske bäst. Jag har dock forskat lite i gamla planlösningar, dessa bekräftar att det är gamla kattvindar som man har tagit bort, det ser även ut som om det går en tjockare vägg parallellt med hur takstolarna ligger. Vad tror ni? Spännande?!H hempularen skrev:
Såhär såg det ut 1952.
Logga in
Skapa konto
Såhär blev det någongång efter att tippex har uppfunnits.
Logga in
Skapa konto
Mvh
Har fortsatt och forska i huset, på vinden har man byggt någon konstig konstruktion i takstolarna på den sidan av huset där kattvinden är helt borttagen. Dvs här enl. planlösningen:
Det ser ut som man har försökt lasta av ena takstolen med dem andra, som om man har försökt jämna ut lasten mellan de 4 takstolarna som är ihopkopplade via en balk.
Dock fattar jag inte vad det skulle göra för att stödja upp takstolarna, då inget stöd finns på våning 2 i huset. Endast badrumsväggen är under & den är helt ihålig. Det känns endast som lasten har fördelats över takstolarna men inte stötts upp underifrån. Någon annan som har sett något liknande? Eller vet hur detta är gjort?
Logga in
Skapa konto
Det ser ut som man har försökt lasta av ena takstolen med dem andra, som om man har försökt jämna ut lasten mellan de 4 takstolarna som är ihopkopplade via en balk.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dock fattar jag inte vad det skulle göra för att stödja upp takstolarna, då inget stöd finns på våning 2 i huset. Endast badrumsväggen är under & den är helt ihålig. Det känns endast som lasten har fördelats över takstolarna men inte stötts upp underifrån. Någon annan som har sett något liknande? Eller vet hur detta är gjort?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är inte helt enkelt att analysera varför det ser ut som det gör och hur det eventuellt har sett ut en gång i tiden. Stödbenen i takstolar har två uppgifter. Dels att möjliggöra klenare dimensioner på högbenen, dels att hjälpa till att föra ner taklaster. Takstolaarna där trappan kommer upp har säkert saknat stödben från början. Eventuellt har man kompenserat för det genom grövre dimensioner, men det är inte säkert. I så kallad "svensk takstol", som var mycket vanlig på 20-talet, var stödbenen inte vertikala utan gick i vinkel ut mot takfoten. Om takstolarna och golvbjälkarna har olika centrumavstånd brukar stödbenen i stället vara fästa i en längsgående horisontell balk. Innan man går vidare tycker jag man bör rekonstruera, så gott det går, hur det ursprungligen har sett ut. Tyvärr är sektionsritningarna längssektioner och inte tvärsektioner, så de ger ingen hjälp. Måttuppgifter, dimensioner, c/c mm är värdefulla.
God kväll,
Jag har skissat lite på hur det ser ut på vinden så att överblicken blir lite tydligare. Såhär ser huset ut samt hur takstolarna ligger i sektionsvy, finns tyvärr inte några orginalritningar med sektionsvyer över husuppbyggnaden kvar. Detta är då mot den tidigare nämnda trappen. På båda sidor av samtliga takstolarna så har man i efterhand lagt till stödben till takstolarna (se bilden under 3D modellen). Den horisontella balken verkar gå genom 4/8 takstolar,
Den horisontella balken har man inte spikat fast stödben i, utan den vilar på golvbjälkarna & de vita stödbenen som syns på mina bilder är fastspikade, balken kan röra sig inom ramen för de vita stödbenen. En annan notis är att centrum på högben och bjälkslaget ligger i varandra, man har i efterhand (skulle chansa på 60-talet) satt upp stödben på samtliga 8 takstolar på båda sidorna som bilden ovan visar.
Nåja, tillbaka till huvudfrågan - varför behöver man lasta av de 4/8 takstolarna i sovrummet med stödben underifrån på våning 2 & inte resterande 4/8 i gästrummet & toaletten? Vad skulle behövas för åtgärder för att kunna ta bort / flytta pelaren som står i klädkammaren?
Jag har skissat lite på hur det ser ut på vinden så att överblicken blir lite tydligare. Såhär ser huset ut samt hur takstolarna ligger i sektionsvy, finns tyvärr inte några orginalritningar med sektionsvyer över husuppbyggnaden kvar. Detta är då mot den tidigare nämnda trappen. På båda sidor av samtliga takstolarna så har man i efterhand lagt till stödben till takstolarna (se bilden under 3D modellen). Den horisontella balken verkar gå genom 4/8 takstolar,
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den horisontella balken har man inte spikat fast stödben i, utan den vilar på golvbjälkarna & de vita stödbenen som syns på mina bilder är fastspikade, balken kan röra sig inom ramen för de vita stödbenen. En annan notis är att centrum på högben och bjälkslaget ligger i varandra, man har i efterhand (skulle chansa på 60-talet) satt upp stödben på samtliga 8 takstolar på båda sidorna som bilden ovan visar.
Nåja, tillbaka till huvudfrågan - varför behöver man lasta av de 4/8 takstolarna i sovrummet med stödben underifrån på våning 2 & inte resterande 4/8 i gästrummet & toaletten? Vad skulle behövas för åtgärder för att kunna ta bort / flytta pelaren som står i klädkammaren?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Hur ser det ut i ändarna av den genomgående balken?
I ändarna av den horisontella balken så ligger iaf i ändan in mot centrum på huset helt fritt, (det ser faktiskt ut som om det är 2 trärreglar som ligger bredvid varandra) är inte fixerad alls, se till höger i bilden nedan:B bossespecial skrev:
Logga in
Skapa konto
Här kommer några bilder för perspektiv hur vinden ser ut:
Till höger löper den horisontella balken, tills sista takstolen vid murstocken:
Bortom murstocken ser det ut såhär, på första bilden ser ni att man har byggt ut murstocken och takstolen vilar på denna. Det är från denna takstolen och resterande 3 takstolar bort från murstocken som balken och pelarna på våningsplanet under ligger under.
Jag började även riva ytskiktet på pelaren i klädkammaren, när jag bände med kofoten mot pelaren för att få bort spånskivorna så ruckas hela pelaren ca 0.5 cm i ovankant. Pelaren sitter ej fast i balken och det verkar inte vara så att den håller alltför mycket vikt.
Till höger löper den horisontella balken, tills sista takstolen vid murstocken:
Logga in
Skapa konto
Bortom murstocken ser det ut såhär, på första bilden ser ni att man har byggt ut murstocken och takstolen vilar på denna. Det är från denna takstolen och resterande 3 takstolar bort från murstocken som balken och pelarna på våningsplanet under ligger under.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag började även riva ytskiktet på pelaren i klädkammaren, när jag bände med kofoten mot pelaren för att få bort spånskivorna så ruckas hela pelaren ca 0.5 cm i ovankant. Pelaren sitter ej fast i balken och det verkar inte vara så att den håller alltför mycket vikt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto