Kanske

P
Var försiktig även på rakorna, jag hade asbest även där. :(

Jag undrar vad vi håller på med idag som nästa generation kommer undra hur fan vi tänkte.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Var försiktig även på rakorna, jag hade asbest även där. :(

Jag undrar vad vi håller på med idag som nästa generation kommer undra hur fan vi tänkte.
Om du tänker på att riva asbest utan rymddräkt så lär nästa generation knappast tänka mycket på det då ingen dör av att riva rör med asbestinnehåll.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du tänker på att riva asbest utan rymddräkt så lär nästa generation knappast tänka mycket på det då ingen dör av att riva rör med asbestinnehåll.
Nej jag menar vi använder grejer idag lyckligt ovetande som människor i framtiden kommer behöva sanera.

Nej inte genast.

yoloboi skrev:
Nej jag menar vi använder grejer idag lyckligt ovetande som människor i framtiden kommer behöva sanera.
Vi använder inte asbest eller farlig isolering idag, det har inte använts på över 50 år!

Asbest var ju inte heller farligt de första100 åren...

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
useless useless skrev:
Asbest var ju inte heller farligt de första100 åren...
En sanning med modifikation. Har för mig att jag läst att redan de gamla romarna kände till att det var skadligt. Definitivt gruvarbetarna som bröt asbest kring förra sekelskiftet. Riskerna har väl tystats ner. Som vanligt inte minst av de som tjänat pengar. Häromdagen skrevs det att företaget Johnson&Johnson som tillverkat kontaminerat babypuder fick betala ett stort skadestånd i USA till en man som pudrats som barn och nu insjuknat.

P
Vi använder inte asbest eller farlig isolering idag, det har inte använts på över 50 år!
Jag vet inte om du medvetet missförstår mig eller om jag är otydlig. :D Jag pratar ju inte om asbest, jag pratar om "nästa" asbest. Material vi använder idag i tron om att detta är ofarligt för hälsan, som senare visar sig inte alls utan obetydlig risk.

yoloboi skrev:
Jag vet inte om du medvetet missförstår mig eller om jag är otydlig. :D Jag pratar ju inte om asbest, jag pratar om "nästa" asbest. Material vi använder idag i tron om att detta är ofarligt för hälsan, som senare visar sig inte alls utan obetydlig risk.
Jaha, vad tänker du på för typ av material då ?

Det finns ju ganska många exempel på nya ämnen/material som i efterhand har visat sig ha ganska grava negativa konsekvenser för hälsa, miljö eller klimat. Att tro att alla sådana ämnen är hittade och under kontroll känns lite naivt.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ja det är det. 100%.
Tack för svar! Hur vet man? Är det det som är lindat med tråden som är asbest? Tänkte skicka in ett analysprov. Visst kan man riva bort allt själv om man är försiktig?

P
Jaha, vad tänker du på för typ av material då ?
Hade jag vetat det hade det inte blivit "ett nytt asbest".

• Gilla
elloffo
  • Laddar…
P
L Linbac skrev:
Tack för svar! Hur vet man? Är det det som är lindat med tråden som är asbest? Tänkte skicka in ett analysprov. Visst kan man riva bort allt själv om man är försiktig?
Det är oreglerat för privatpersoner. Du kan riva asbest på vilket sätt du vill. Det finns väl beskrivet här på forumet, samt arbetsmiljöverket har bra information om ämnet. Sök och du skall finna.

L Linbac skrev:
Den vita duken innehåller med 100% säkerhet asbest, så du kan spara pengarna en analys kostar till något annat.
Just den duken är ganska ofarlig då den inte är särskilt benägen att damma. Men se upp för den asbestmassa som kan sitta i böjar och vid kopplingar.

• Gilla
Linbac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.