4 393 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Riva asbest-usolerade rör
Om du tänker på att riva asbest utan rymddräkt så lär nästa generation knappast tänka mycket på det då ingen dör av att riva rör med asbestinnehåll.yoloboi skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
En sanning med modifikation. Har för mig att jag läst att redan de gamla romarna kände till att det var skadligt. Definitivt gruvarbetarna som bröt asbest kring förra sekelskiftet. Riskerna har väl tystats ner. Som vanligt inte minst av de som tjänat pengar. Häromdagen skrevs det att företaget Johnson&Johnson som tillverkat kontaminerat babypuder fick betala ett stort skadestånd i USA till en man som pudrats som barn och nu insjuknat.useless skrev:
Jag vet inte om du medvetet missförstår mig eller om jag är otydlig.Jonatan79 skrev:
Jaha, vad tänker du på för typ av material då ?yoloboi skrev:
Det finns ju ganska många exempel på nya ämnen/material som i efterhand har visat sig ha ganska grava negativa konsekvenser för hälsa, miljö eller klimat. Att tro att alla sådana ämnen är hittade och under kontroll känns lite naivt.
Det är oreglerat för privatpersoner. Du kan riva asbest på vilket sätt du vill. Det finns väl beskrivet här på forumet, samt arbetsmiljöverket har bra information om ämnet. Sök och du skall finna.L Linbac skrev:
Den vita duken innehåller med 100% säkerhet asbest, så du kan spara pengarna en analys kostar till något annat.L Linbac skrev:
Just den duken är ganska ofarlig då den inte är särskilt benägen att damma. Men se upp för den asbestmassa som kan sitta i böjar och vid kopplingar.