imported_Byggaren skrev:
Vad är det för fel på skisspapper och blyertspenna? Antingen kan du skissa hus eller så kan du inte och då hjälper inte något datorprogram. Det är mycket enklare att rita på papper än på bildskärmen där du inte får känslan för mått på samma sätt som vid skalenligt ritande på papper.

Jag har kört med 3D Home Architect Home Design Deluxe 6 istället vilket fungerar suveränt. Kolla den renderade 3D-modellen på vårt hus:

http://alex.byggtips.info/wp-content/uploads/2007/08/alsike-renderad.jpg

Det är häftigt att gå runt och kolla. Även att mata in koordinaterna och väderstrecket och därefter rendera ljusinfallet vid olika tidpunkter på dagen. Hur coolt som helst.

Snailman
Jag har använt Revit, mycket enkelt att använda, för att testa olika planlösningar och olika tak och så , lätt flytta väggar stoppa in fönster och dörrar och så, stod här på byggahus att den skulle vara bland de bästa.

http://www.byggahus.se/bygga/valja_ritprogram.htm

Men är tyvärr det dyraste

Snailman skrev:
Jag har använt Revit, mycket enkelt att använda, för att testa olika planlösningar och olika tak och så , lätt flytta väggar stoppa in fönster och dörrar och så, stod här på byggahus att den skulle vara bland de bästa.

[länk]

Men är tyvärr det dyraste
Satt hemma igår med sketchup pro men jag kom ingen vart. Ska testa revit och kolla om man fastnar. Har mest hållit på med cad 2d så det skulle vara kul att lära sig något 3d program.

Snailman
Jag försökte oxå med sketchup först, men det tog stopp direkt, var mycket enklare med revit att komma igång, men det är ju ganska inriktat på just husdesign, så senare har jag lärt mig solidworks, och det gick bra att lära sig.

Snailman-

Är det Autodesk Revit 6.1 du använder?

Jag kan bara säga att ni måste ge Sketchup en chans till. Det är helt kanon när man kommer igång. Vad var det ni fastnade på? Man ritar i princip bara raka streck. Det finns inga genvägar. Det finns färdiga lektioner som man kan följa för att komma igång. De är bra.

Än en gång. Ge det en chans till. Ni kommer inte att ångra er.

Snailman
Revit building 9 är det , började oxå med sketchup men fastnade direkt.... så började med revit istället, har efter det lärt mig solidworks, men vill man rita upp hus snabbt så är det mycket förberett i revit.

jag fastnade i sketchup på att det var enkelt att sätta ihop något men råkade man nudda något så ändrade måtten sig på allt möjligt, så det gick inte att använda, i revit så kan man sätta måttpilar och ange exakt vilka mått det ska vara på grejorna...

Jag har Punch Home Design - Arcitectural Series 4000.
Jag undrar om man kan få den i en svensk version och i så fall hur. Har svårt för att förstå de engelska orden...

Använder sketch up och det kändes lite knepigt till en början, men nu när man lärt sig så kan man göra vad som helst känns det som.

Kungkokos: värst vilka berg ni har fått nere i uppsalatrakten ;-)

Snailman: i sketch up kan man dra början till ett streck, sen skriver man måttet och programmet ritar klart, funkar även på ytor. Jag tycker det funkar bra, men har inte använt något annat heller...

Snailman skrev:
jag fastnade i sketchup på att det var enkelt att sätta ihop något men råkade man nudda något så ändrade måtten sig på allt möjligt, så det gick inte att använda, i revit så kan man sätta måttpilar och ange exakt vilka mått det ska vara på grejorna...
Jo, det där med att saker påverkar varandra är grymt irriterande i SketchUp!, men hemlighet är att skapa "grupper" genom att gruppera saker som hörihop. Säg att man ritar konturerna av sin grundplatta och sedan "drar upp" den 30 cm för att göra den tredimensionell. Efter det bör man direkt "trippelklicka" på plattan och därefter högerklicka och välja "Make group" i menyn.

Därefter kan du rita ytterväggar och annat på plattan utan att plattan förstörs.

Jag har ritat upp hela vårt hus i SketchUp, ända ned till ventilationskanaler, golvvärmerör och till och med armeringsjärn i bjälklaget i SketchUp! så jag har lärt mig en del trix under resans gång :)

TorOdd skrev:
Använder sketch up och det kändes lite knepigt till en början, men nu när man lärt sig så kan man göra vad som helst känns det som.

Kungkokos: värst vilka berg ni har fått nere i uppsalatrakten ;-)
Hehe! Viss är det fint! :)
Krävs bara fantasi och en väl tilltagen budget för markarbeten!

zachris skrev:
Jo, det där med att saker påverkar varandra är grymt irriterande i SketchUp!, men hemlighet är att skapa "grupper" genom att gruppera saker som hörihop. Säg att man ritar konturerna av sin grundplatta och sedan "drar upp" den 30 cm för att göra den tredimensionell. Efter det bör man direkt "trippelklicka" på plattan och därefter högerklicka och välja "Make group" i menyn.

Därefter kan du rita ytterväggar och annat på plattan utan att plattan förstörs.

Jag har ritat upp hela vårt hus i SketchUp, ända ned till ventilationskanaler, golvvärmerör och till och med armeringsjärn i bjälklaget i SketchUp! så jag har lärt mig en del trix under resans gång :)
Intressant, jag har försökt med layers men inte lyckats få någon bra ordning på detta. När skall man använda grupper och när layers? Vore intressant och se hur du lagt upp det. Är ritningen konfidentiell eller har du möjlighet att lägga ut den.

stenene skrev:
Intressant, jag har försökt med layers men inte lyckats få någon bra ordning på detta. När skall man använda grupper och när layers?
Jag kör med både grupper och layers. Exempel på layers som jag har är "ytterväggar plan 1", "mellanbjälklag", "fönster", "belysning tak", etc.

Vad gäller grupper så har jag massor. Exempel på en grupp kan vara en innervägg som sedan ingår i en grupp med samtliga innerväggar på samma våning.

Se'n får man inte glömma komponenter som också är mycket användbara. Ett trappsteg är en typisk komponent eftersom man har många som ser exakt likadana ut. Ändrar du färg, form eller material på ett av stegen avspeglas det direkt överallt.

Vore intressant och se hur du lagt upp det. Är ritningen konfidentiell eller har du möjlighet att lägga ut den.
Jag har faktiskt funderat på att lägga upp modellen på vår sajt / blogg, men har dragit mig för den eftersom jag "kladdat" lite väl mycket i den. Ibland orkade jag inte göra "rätt" när jag skulle testa något. Problemet var att jag lärde mig SketchUp! medan jag ritade också så vissa saker är bra gjorda, andra inte. Är man perfektionist vill man vara stolt över något man publicerar ;)

Andra tips jag har är att alltid ha lite tjocklek på det man ritar istället för att ha en papperstunn yta. Ofta räcker det med att göra något 1 mm tjockt för att SketchUp! skall uppföra sig som man tänkt.

Jag påbörjade ett projekt med att lägga in alla ytskikt (golv, väggar, tak) i modellen. Detta gjorde det busenkelt att testa hur ett rum skulle se ut med trägolv istället för klinkers, eller kanske testa hur en fondvägg skulle funka.

stenene skrev:
Är ritningen konfidentiell eller har du möjlighet att lägga ut den.
Den är inte konfidentiell, men däremot har jag copyright på den så försök inte sälja den till någon! ;)

Du hittar ritningen via följande inlägg på vår blogg:

http://lundhagen.blogspot.com/2008/03/virtuell-modell.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.