Hej!

Jag håller på att renoverar badrummet i vårt hus byggt -64 och har bytt golvbrunn i duschutrymmet, men när det kommer till golvbrunnen (gjutjärn) för badkaret så blir jag tveksam. Det är vattenburen golvvärme och plattan är rejält tjock (ca 20-25 cm) och jag är orolig för att hacka sönder något rör i golvvärmesystemtet.

1. Vilka risker tar jag om jag inte skulle byta badkars golvbrunnen?
2. Kan jag göra något med brunnen som minskar risken för framtida skador?

Du riskerar att inte få en krona från försäkringsbolaget om det händer nåt.. om jag tolkar reglerna rätt... Enl reglerna så SKA man byta golvbrunnen vid renovering om den är äldre än årsmodell -91 eller om det va -92...

Om jag måste byta är det någon som har en uppfattning om vad det kan kosta ?

/Håkan

Exakt 5000:- kostade det mig. Golvbrunn förlagd i betong.

Stefan_h skrev:
Du riskerar att inte få en krona från försäkringsbolaget om det händer nåt.. om jag tolkar reglerna rätt... Enl reglerna så SKA man byta golvbrunnen vid renovering om den är äldre än årsmodell -91 eller om det va -92...
I vilka regler kan man läsa om det här? Nyfiken på vad det står.

Brunnen SKALL bytas, Läs på www.bkr.se.

4-6 tusen får du nog betala med bilning och allt hos en seriös röris, detta är numera rutinjobb se de brukar ha rätt bra koll.

Byts inte brunnen är inte arbetet fackmässigt utfört = ingen eller reducerad ersättning vid skada + utdömt badrum vid ev försäljning, dvs värdet på badrummet blir minst MINUS 100' istf kanske PLUS 100'.

Gör det rätt en gång, följ reglerna till 100% så har du dels ryggen fri dels glädjen av ett badrum som funkar lång tid framöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.