Har en stor balkong där balken för bärlinan är skruvad i fasaden på huset. Lossade på trallbrädan närmast fasaden och upptäckte då att balken är skruvad kloss ann mot fasaden utan distanser. Eftersom vatten och skräp inte kan rinna bort så ser jag stor risk att fasadpanelen bakom balken kommer börja ruttna (liggande panel) förr eller senare.
Huset är byggt i vår regi för ca 8 år sedan. Kanske borde detta har upptäckts på besiktningen men gjordes inte.

Finns det någon regel som säger att man inte får monteras så här?
Kan man reklamera det till husfirman trots att det gått 8 år sedan besiktningen?

Jag bedömer att det är ett omfattande jobb om man skall åtgärda det riktigt. Dvs. lossa balken och montera distanser.
 
  • IMG_7860.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7863.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här får du en enkel lösning om du är orolig. Låt en plåtslagare tillverka ett bleck som går upp på fasaden och täcker första brädan för att gå ner i första springan på trallen. Ev får första trallbrädan klyvas så plåten får plats.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Här får du en enkel lösning om du är orolig. Låt en plåtslagare tillverka ett bleck som går upp på fasaden och täcker första brädan för att gå ner i första springan på trallen. Ev får första trallbrädan klyvas så plåten får plats.
Jo det skulle kanske funka men blir ju en efterhandskonstruktion. Skall det bli 100% rätt så skall ju i så fall blecket fällas in under en panelbräda.

Jag får ha det som sista utväg....
 
  • Gilla
Dexter64
  • Laddar…
Först och främst. -Hittar du några rötskador? De borde ha uppstått redan nu efter 8 år.
Är den sidan i lä eller brukar det regna på den fasaden?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Först och främst. -Hittar du några rötskador? De borde ha uppstått redan nu efter 8 år.
Är den sidan i lä eller brukar det regna på den fasaden?
Nej inget noterat ännu. Takutsprånget är ganska stort och skyddar nog ganska bra. Men faktum kvarstår, skräp lägger sig där och kommer behålla fukt länge. Jag ser ju inte heller hur det ser ut bakom balken, där kan det mycket väl ha börjat.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.