Hej,

Jag köpte en Risco Agility 3 larmcentral från ebay (ny i kartong) för att ersätta befintlig Risco Wisdom central, med planen att behålla detektorna i systemet. Allt funkar bra lokalt, men tanken med uppgraderingen var också att kunna använda Risco Cloud. Jag behöver inte i göra konfiguration den vägen, men jag vill kunna larma av och på, och se eventuella larm i appen iRisco.

Jag registrerade konto via Risco Cloud och lyckades etablera kontakt en gång mellan larmet och cloud. Jag kan se namnen på mina zoner och detektorer i både app och på hemsidan, men ganska fort (inom minuter) stod det sen att systemet inte längre var uppkopplat. Sedan dess verkar det inte vara kontakt. Jag kan inte styra något, och jag ser heller inte uppdateringar som tex om jag döper om en zon.

Skärmdump av Risco-appen som visar systemets offline-status och zoner för hus och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har läst några inlägg som tyder på att det inte räcker med ett användarkonto utan att man måste ha någon form av installatörskonto men var inte säker på om det gäller i alla situationer eller bara när man även vill koppla kameror till larmet (vilket jag inte vill).

Är det någon som vet vad som gäller och vad som kan ha hänt? (och gärna även hur man kan avhjälpa problemet)

Tack!

Jag stänger min egen tråd genom att berätta att jag fick igång larmets uppkoppling mot Risco Cloud igen. Det var ett lösenord som inte stämde mellan panel och server, men nu rullar det igen.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Misstänker att du har programvaran för att göra inställningar från datorn? I så fall finns ett litet problem som kan göra att det blir så här. Ska man ansluta via nätverket måste man stänga av möjligheten till cloud. Av någon anledning...

Detta gör man i knappsatsen, sen kan man programmera i lugn och ro i datorn. När man är klar, återaktiverar man cloud och då kan man inte nå den via datorn (och configuration software).

Men men, det är inte helt enkelt att komma igång med det där larmet men när man väl fått kläm på det är det väldigt smidigt att pyssla med på egen hand!

Nej, tack för tipset, men jag har fixat allt direkt via knappsatsen, och det har funkat bra hittills. Enda som strular nu är att jag inte får igång notifieringar via sms som komplement om nätverket försvinner vid strömavbrott. Det ska gå (tror jag) om man inte även använder gsm för uppkoppling mot Cloud, vilket jag avaktiverat, men jag får inte till det. Kan iofs bara vara dålig täckning.

Ok. Ja, det ska funka om man kör internet via nätverkskabel.

Behöver du programvaran så får du skicka PM. Förr i tiden så kunde man logga in som gäst hos Risco och ladda ner den fritt, nu tror jag man måste ha installatörs-ID.

• Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Har en liknande fråga. Har precis köpt hus där ett Agility 3 ingick. Tidigare ägare hade uppkopplat larmet mot Cloud men jag lyckas inte..

Jag skapade ett installatör login via https://www.riscocloud.com/IC , tog över siten och uppdaterade mig själv som ägare. Efter det bytte jag även cloud lösenordet (det som från början är AAAAA). Efter det kopplade jag upp mig med CS (lokalt) och uppdaterade även lösenordet där.

Jag får dock inte panelen att koppla upp. Har kontrollerat port + web adress i panelen. Har även stängt av CS via knappsatsen och säkerhetsställt att cloud är på. Är det något jag missar? Varför vägrar panelen koppla upp sig mot cloud?

Har det något med master koden att göra?

Prova att återställa cloud-lösenordet till default AAAAAA och se om det hoppar igång igen. Jag tror att alla mina problem började när jag försökte sätta det till något annat.

Provade återställa till AAAAAA på både site och sedan i panelen via CS (sjukt irriterande att behöva stänga av cloud för att koppla upp lokalt).

Panelen står dock fortsatt som offline... Har också dubbelkollat panel ID och de stämmer överens. Något annat som kan spöka?

Jag har hittills inte använt CS, utan gjort all konfiguration via panelen. Däremot tror jag att jag har läst någonstans att på samma sätt som du inte kan använda cloud samtidigt som CS, så kan du inte ha CS igång samtigt som cloud. Kan inte minnas var jag såg det dock, så det kan vara ett påhittat minne. Jag skulle prova att stänga av det via knappsatsen.

Jag har provat stänga av CS och sätta på cloud via knappsatsen. Står fortfarande som "offline"..

Det har inget med grand master/master koder att göra? Förstår verkligen inte varför det inte fungerar..

Vet inte om det krävs något speciellt just för master-kod. Om du har både IP och GSM, så kan du kanske kan kolla att Cloud är inställt på att använda den kanal som fungerar (så att den inte kämpar med att försöka använda GSM, om du t.ex. har dålig täckning eller inget SIM).

Ok! Ska kolla inställningarna för GSM/IP ikväll. Har enbart IP just nu (inget simkort inkopplat)

Har fortfarande inte fått cloud att fungera.. Har nu uppgraderat firmware och provat en mängd olika inställningar.

Nedan finns en bild på vilka inställningar jag har. Någon ide på varför jag inte får den att koppla upp mot cloud? Internet fungerar ju uppenbarligen då jag kunde ladda ner och installera ny firmware.

https://imgur.com/a/YWQB967
YWQB967

För info så löste jag det. Var kopplat till en fel konfigurerad DNS i min router.. Om någon annan skulle hitta till denna tråd.

• Gilla
Dolo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.