Vattenpump med slangar och mätare i fuktig källare, pil pekar på komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en borrad brunn vid mitt fritidshus. Aldrig vart med om liknande då jag hörde ett porlande från utrymmet där pump mm sitter. Det rinner alltså vatten upp genom ett litet hål, inte mycket, men absolut ett pr liter i minuten och gräsmattan runt om är helt blöt.

Detta ligger vid gotlands östra kust, har ofta väldigt mycket vatten i marken så här på vårkanten. Diken svämmar över och det står vatten endast en dm under marknivå. I år är det väldigt mycket vatten och till och med vägen har svämmar över på sina håll.

Är det någon form av avrinning eller liknande då det är högt grundvatten? Att det bildas ngt form av tryck underifrån som gör att det rinnger ut. OBS, ej vågat starta pumpen i brunnen än så detta är alltså ngt som skett av sig själv.

Lila pilen markerar hålet det rinner från
Tusen tack för hjälp!

Att grundvattnets "nivå" är över marknivå är inget jätteovanligt och då händer det du beskriver. Ligger brunnen i en topografisk lågpunkt?

Plugga röret som det läcker från, eller använd brunnen så lättar du på trycket. Dock kan krävas ganska stora volymer innan du märker någon skillnad, så se till att du leder vattnet till ett bra ställe så det inte omedelbart infiltrerar tillbaka igen.

G Genomklok skrev:
Att grundvattnets "nivå" är över marknivå är inget jätteovanligt och då händer det du beskriver. Ligger brunnen i en topografisk lågpunkt?

Plugga röret som det läcker från, eller använd brunnen så lättar du på trycket. Dock kan krävas ganska stora volymer innan du märker någon skillnad, så se till att du leder vattnet till ett bra ställe så det inte omedelbart infiltrerar tillbaka igen.
Tack!! Startade pumpen och det slutade porla. Ang topografisk lågpunkt så tycker jag inte det, ej studerat data len känns inte så

Hade också ett borrör som porlade över året runt.
Se det som ett tecken på att du i stort sett aldrig kommer drabbas av vattenbrist..

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Hade också ett borrör som porlade över året runt.
Se det som ett tecken på att du i stort sett aldrig kommer drabbas av vattenbrist..
:D(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.