Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Rinner vatten från dräneringshålet - FM Mattsson vattenutkastare

1. J
    Medlem · Kronoberg · 120 inlägg

joni

Medlem
    För ett år sedan installerade en VVS firma en självdränerande vattenutkastare från FM Mattsson. Har fungerat bra men nu har den helt plötsligt börjat läcka vatten ur själva dräneringshålet när man man har vattnet på.

Dvs. det känns som det rinner lika mycket vatten därifrån som där det skall komma vatten.

Hoppas någon här kan ge mig förslag på åtgärd eller kanske det är bäst att samma VVS firma kollar på det. Borde ju finnas någon form av garanti.

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 15 428 inlägg
  3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Packningen i botten tätar inte , stäng av vattnet och kolla så inte klämringsanslutningen har flyttats sig inåt , lossa sexkansmuttern som är på röret ut och knacka in hela kopplingen och dra fast sexkanten kraftigt igen , detta med att den flyttar på sig kan hända om inte den sitter fast ordentligt

• Laddar…
  4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Bommade i hastigheten du ska ha ventilen ute helt öppen när du gör det , det är en stång som går in och gängorna sitter i ytterdelen

5. J

joni

Medlem
    Ok
    Jag lossade på insex skruven och fick loss själva vredet. Tänkte ifall det hade "hängt" upp sig. Såg sen när jag skruvar på igen att det låg en fjäder på marken. Misstänker att den kan ha fallit ur när jag lossade.. Dock så är problemet precis som tidigare med eller utan fjäder...

6. J

joni

Medlem
  7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Nej den är den yttre delen , som ska dränera röret , det är lite nerförsbacke så det rinner ur och inte kan frysa ,
    Det sitter en ventil i koppling på röret inne , det är där som det inte tätar , det som jag avsåg med info , var att om den delen har halkat ut lite så kan det inte täta där .
    Gängan för att stänga sitter i ytterdelen , om det hat flyttat sig på insidan kan det inte täta , när stången knuffas inåt , det är på insidan som det tätar

8. J

joni

Medlem
    Det tätar som det skall när vattnet är avstängt det är när vattnet är på som det även rinner från dränering hålet.

9. D
    Husägare · Norr · 152 inlägg

Drövel

Husägare
    Har samma på min. Men läcker inget när man har fullt öppet utan bara vid upp till halvt flöde.

10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Då är nog säkert utflöde och avrinning i något mellanläge , inte stopp inne och lite öppet ute .
    Alla dom frostfria ska helst vara helt öppna och vattenströmning justeras med något munstycke

11. J

joni

Medlem
    Jag kollar mer imorgon och stoppar i fjädern

12. J

joni

Medlem
    Ja, testar lite mer imorgon annars får vvs kolla på det. Tack för er hjälp så här långt.

13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är nog så att du behöver se över den delen som du visade , kan vara så att en packning är gången , det tätar inte mot dränhålet när det är öppet

14. T
    Medlem · 1 inlägg

Tommyelisabet

Medlem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.