I förebyggande syfte: ät mer kokt potatis och andra rotfrukter, pasta och grönsaker! Rikligt med kokvatten och häll av i vasken direkt det är färdigkokt och vattnet är hett. Då får en automatisk rensning av fett i avloppsrören.
På mitt jobb har vi haft ideliga problem med stopp i köksavloppet eftersom ingen häller av något kokvatten. Jag brukar köra grytdiskprogrammet på diskmaskinen så ofta jag kan för att ge avloppet liiite varmare vatten.

• Gilla
Alti
  • Laddar…
T tomte2025 skrev:
Ska jag korta dem? Det gör jag enkelt själv genom att plocka isär, skära av en bit och plugga tillbaka?
avloppsslangen från diskmaskinen skall så högt upp som möjligt och vända innan den går ner till avloppet

T tergo skrev:
avloppsslangen från diskmaskinen skall så högt upp som möjligt och vända innan den går ner till avloppet
...för att det inte ska rinna ner avloppsvatten från vasken bakvägen ner i diskmaskinens avloppsslang. Been there, done that. Fattade inte alls hur det kunde stå vatten i botten på diskmaskinen fast den inte varit igång...

T tomte2025 skrev:
Den vita tunna räfflade slangen som försvinner upp i bild är översvämningsskyddet om det inte är uppenbart
1-tips till: den där slangen som den hänger med bakfall blir en riktig kompostfälla vilket förr eller senare kommer leda till en stank som man då fundera på var den kommer ifrån. Vatten och annat kommer samlas i den och förmultna/ruttna eftersom du inte får någon egentlig genomströmmning genom den

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.