Hej! Jag har ett problem jag försöker knäcka.. det känns som det är något enkelt.. Kanske någon här som vet?

Vår kran rinner i avstängt läge. För vi den till höger minskar det till droppar, och lyfter man breder en litet aning så slutar det. Den är gammal, så visst kan det vara läckage- men iom att det är i ett visst läge så undrar jag om det är någon inställning man kan ändra på bara. Någon som vet?

• Gammal kran som läcker vatten i avstängt läge i en handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver troligtvis byta keramisk insats, vad är det för märke på kranen det brukar ibland stå med liten text.

• Gilla
Jenny B
  • Laddar…
Damixa Jupiter. Äldre, så kula. Har sett reservdelar till denna på vvs och bad, men förstår inte hur jag ska få av delarna.. hit går det bra, men sen? Själva kulan ser intakt ut.. kan den vara svår att lossa? Tips på verktyg?

• Öppen äldre Damixa Jupiter kran med synliga avlagringar och fråga om hur den ska demonteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koll videon för denna köksblanderare det kanske hjälper, man behöver då ett verktyg för att lossa 2 muttrar som ingår i en del reservdelssatser.

Men det är inte säkert att det är så på din, men lossa stora ringen borde vara samma.

Men kolla! Mycket likt. Tack, den hade jag inte hittat!

Det kan ju vara så att det räcker att ta isär och göra rent det är så lite som behövs för att det ska bli otätt.

Det gick bra?

Muttern sitter så hårt att vi måste lösa upp ärg och lort med något. Projekt på is till mellandagarna!

Vi fick inte loss den, och fick ta hit rörmokaren. Han fick inte heller loss den så vi fick byta hela blandaren. Vi daterade den ju till omkring 1997- framtida tips är kanske att om en blandare krånglar och är äldre än 20 år är det nog dags att byta hela. 3000kr kostade det ungefär (jobb 2 timma, blandare 900).

Märkligt att röris inte fick loss den, undrade vad denne provade med för verktyg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.