Fick för mig att byta ut den gamla ringklockan. Kopplade in den nya i enlighet med hur den gamla var kopplad, dvs de två trådarna runt skruvarna. Men funkar inte ändå. Tankar idéer?
(den svarta är den gamla)
(den svarta är den gamla)
Vad kom fyrsnöret (=kabeln) ifrån? Gömdes den bakom den gamla?
Varför är där två lösa blå? Har de suttit ihop? På gamla klockan var det två vita ledare kopplade.
Tittar man i installationsmanualen så ansluts tryckknappen mellan 1 och 2 vid batteridrift.
Varför är där två lösa blå? Har de suttit ihop? På gamla klockan var det två vita ledare kopplade.
Tittar man i installationsmanualen så ansluts tryckknappen mellan 1 och 2 vid batteridrift.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jo, du sa det. Det verkar, konstigt nog, som du har olika kopplingar på dörrklockorna. Det är anmärkningsvärt eftersom märkningen är samma och jag som har en klocka från typ 70-talet har samma koppling som din nya.
Är du säker på att att du inte har en transformator någonstans i kretsen?
Edit: När jag tittar igen så ser det ut som att du du har två kablar ut från väggen. Det betyder sannolikt att du har en transformator och att du ska använda den kopplingen. Jag gissar att det som hänt är att de blå, som förut satt ihop, nu inte längre gör det. De kan skalas om och läggas under 1 som fungerar som ren skarv i den kopplingen. Batterierna kan du ta ut, de gör ingen nytta och riskerar mest att läcka.
Edit: När jag tittar igen så ser det ut som att du du har två kablar ut från väggen. Det betyder sannolikt att du har en transformator och att du ska använda den kopplingen. Jag gissar att det som hänt är att de blå, som förut satt ihop, nu inte längre gör det. De kan skalas om och läggas under 1 som fungerar som ren skarv i den kopplingen. Batterierna kan du ta ut, de gör ingen nytta och riskerar mest att läcka.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 338 inlägg
De blå har ju varit ihoptvinnade förr, skulle gissa på att de behöver kopplas ihop för att det hela ska funka.
Håller med de andra om att det troligtvis sitter en transformator någonstans.
Håller med de andra om att det troligtvis sitter en transformator någonstans.
Tror faktiskt inte så det spelar någon roll. Jag tror så här vid en snabb anblick att kretsarna är helt separata. Möjligen är det därför man inte använt 1 som brygga i gamla klockan men varför en har man ens batterierna där om man har trafo?
Gjorde enligt ovan och den funkar nu, stort tack!tommib skrev:Jo, du sa det. Det verkar, konstigt nog, som du har olika kopplingar på dörrklockorna. Det är anmärkningsvärt eftersom märkningen är samma och jag som har en klocka från typ 70-talet har samma koppling som din nya.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
F-bolag vill att jag värderar hos Handelskammaren - Rätt?
Försäkringar -
FTX med elbatteri - berättigad för bidrag för energieffektivisering?
Ventilation -
Måla fönster - är råden rätt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bostadsrätt- Blåbetong
Byggmaterial & Byggteknik -
Nyinflyttad i hyresrätt med en hemsk odör (härsket matos?) - sanering?
Miljö & Hälsa