De utanpåliggande ringledningstransformatorer jag sett (och nog alla andra transformatorer också) så har det varit separata kabelgenomföringar från olika delar av transformatorn eller något liknande.

Jag har en kopplingsdosa nära taket. Nära den har jag satt en dosa med en slang som mynnar ut bredvid dörren på utsidan där knappen skall sitta och en kort bit slang som går till kopplingsdosan med 230V.
Jag tog för givet att det var ok att koppla 230v i slangen till kopplingsdosan och 8v ringledning i slangen till tryckknappen. Hur skall man annars lösa det? Det är ju väldigt mycket smidigare än att dra slang för 8V till centralen. Trådlösa och utanpåliggande tycker jag blir fult, och jag gillar inte batterier som måste bytas.

Jag gör likadant.
Ovanför ytterdörren går redan en slang med 230V, belysning och uttag i hallen.
Där ämnar jag sätta en dosa.
I den dosan blir det en dostrafo till lämplig spänning och ringklocka utanpå dosan, alternativt den som visas tidigare i tråden som har både trafo och ringklocka i sig.
Slang från dosan till tryckknapp på fodret. Dras bakom smygen/salningen.

Spekulation:

Det är nog "tänkt" att man antingen ska ha en utanpåliggande trafo eller välja såndär klenspänningskabel som får samförläggas med enkelisolerad 230V-kabel (t..ex FK).

Jag tror att sådan kabel finns som nån slags "KNX-kabel", tänkt för att ha KNX-signalledningar i samma rör som 230V-FK.

En annan inte otänkbar variant är att det inte är "tänkt" alls. Produkten infälld ringledningstrafk med eller utan inbyggd ringklocka är CE-märkt och i sig tillåten att sälja i hela EU, men passar kanske inte ihop med svenska elsäkerhetsregler.

Jämför att man i EU får köpa vägguttag för vilken standard som helst som förekommer inom EU, men det kan finnas lokala regler som förbjuder installation/användning av vissa typer av uttag. Schuko har vad jag förstått varit förbjudet ända till nyligen i Danmark eftersom deras äldre kontakter sägs riskera att förstöra schukouttag.

En dosmonterad ringklocka kan ju inte installeras på så många sätt. Det låter helt i sin ordning så som ni gjort, bara det är nödvändig åtskillnad mellan de två sidorna, t.ex mha skyddsslang på klenspänningskabeln vid behov.

yxis skrev:
Spekulation:

Det är nog "tänkt" att man antingen ska ha en utanpåliggande trafo eller välja såndär klenspänningskabel som får samförläggas med enkelisolerad 230V-kabel (t..ex FK).
Hela idén med produkten är ju att den har inbyggd trafo, så utanpåliggande lär ju inte bli aktuellt. Vad är det för klenspänningskabel som syftas på? Det kan ju handla om en decimeter inne i dosan som 8V-kabeln går parallellt med FK på sin höjd, men det skulle alltså inte vara tillåtet?

Olycksrisken skulle då vara att det skulle skavas hål på både FK och ringledning inne i dosan så att lågvoltskabeln blir spänningssatt med 230V ner till tryckknappen förstås. Kan förstå kravet på extra isolering i teorin, men jag kommer inte att vara orolig i praktiken. :) Om jag nu lyckas få tag i produkten förstås. Inga nya förslag?

Och att knappen är blöt eller totalt trasig...
Visst, de är inte klassade för 230V, men i praktiken skulle det nog gå bra, och då menar jag inte att man kan/ska koppla så....

Om ni t.ex använder vanlig FK (H05V eller bättre) både till 230 V och 8 V-kretsarna så är det lugnt. Men om ni använder något annat, t.ex "telefonkabel" till 8 V-kretsen så måste den hållas borta från 230 V-FK'n, eller skyddas med en skyddsslang.

T.ex. dostransformatorer för LED uppfyller väl SELV-kraven? De jag har är 12V, låg maxström, flytande sekundärsida. De är ju tillåtna så länge isoleringen är rätt i dosan.

Jag antar det beror lite på hur införningarna i ringklockan är gjorda. Om svagströmssidan och starkströmssidan är intill varandra är det kanske svårt att få tilll isoleringen bra nog.

Bo.Siltberg skrev:
Om ni t.ex använder vanlig FK (H05V eller bättre) både till 230 V och 8 V-kretsarna så är det lugnt. Men om ni använder något annat, t.ex "telefonkabel" till 8 V-kretsen så måste den hållas borta från 230 V-FK'n, eller skyddas med en skyddsslang.
Taget! Självklart inga problem att köra FK ner till tryckknappen. Då återstår endast att hitta någonstans att köpa produkten.....

För min led-belysning används vanlig oval lampsladd för klenspänningssidan.

Bo.Siltberg skrev:
[länk]
eller E5338350 hos elektroskandia
Dessa har jag sett. Den ena kräver transformator och den andra kostar 1570:-
Produkten jag söker är E 53 380 70. Den kostade en dryg femhundring när den fanns att få tag på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.