Hej, vi bor i ett hus från 60-talet. Vi har en en dörrklocka på utsidan som ej fungerar. Jag har ej lyckats hitta någon innemodul, men har skruvat bort knappen på utsidan och mätt spänningen vilken var 0v. Så eventuellt har de tagit bort innemodulen helt bara... Sladdarna på utsidan går rakt in i murbruket så inte i något rör.

Finns det någon chans att hitta vart sladdarna kan vara gömda på insidan? Dvs i vilken vägg de troligtvis finns?... Nej, jag vill ej ha en trådlös ringklocka som jag måste gå och byta batteri i...

Brukar normalt sitta på en vägg innanför dörren, kan vara borttagen och överspacklad/målad. Men var är då är då frågan. Är troligen något rör, även om det är putsat runt ledningarna för att få ett litet hål i putsen. Ta en tunn ståltråd eller annat och känn där dom kommer ut.

• Gilla
jeppezon
  • Laddar…
Det finns trådlösa ringklockor som inte går på batteri. Knappen drivs av kinetisk energi som uppstår när man trycker och innerdelen sätter man i ett uttag. Tror det finns varianter man kan sätta i en dosa också.

V Variosboy skrev:
Det finns trådlösa ringklockor som inte går på batteri. Knappen drivs av kinetisk energi som uppstår när man trycker och innerdelen sätter man i ett uttag. Tror det finns varianter man kan sätta i en dosa också.
Låter intressant men vill ha en med kamera hehe.

har du kollat vid dina säkringar där sitter kanske en transformator till ringklockan

J jeppezon skrev:
Låter intressant men vill ha en med kamera hehe.
Då bli det att dra ny kabel. En vanlig klocka 2 trådar och med TV så blir det flera, ingen genväg finns.

J jonaserik skrev:
Då bli det att dra ny kabel. En vanlig klocka 2 trådar och med TV så blir det flera, ingen genväg finns.
Finns ju de som går på om de nu var 12v eller 24v + batteri som laddas upp när kameran ej används. Sen wifi, den lösningen jag tänkte gå på :)

Edit:
Vill du ha en mer fast installation byter du enkelt ut plingknappen från din befintliga ringklocka mot denna. Det resulterar i att du kan använda din gamla klocka för att ge dig plinget (funkar både med analoga och digitala klockor). Arlo Wire-free doorbell använder dessutom den låga spänningen i kablarna för att ladda upp sitt eget batteri.

Redigerat:
T tergo skrev:
har du kollat vid dina säkringar där sitter kanske en transformator till ringklockan
Står ju faktiskt ringslinga på en säkring i skåpet iallafall, något på spåret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.