2 190 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Rimligt?
Är det rimligt med en tilläggskostnad för etablering/avetablering/materieltransport/persontransport på dryga 50' när hela jobbet med att renovera två badrum (exkl. toa, kakel, handfat och dyl) går på dryga 200'.
Har inte råkat ut för dessa kostnader tidigare.q(;^
p
Någon som vet?
/HST
Har inte råkat ut för dessa kostnader tidigare.q(;^
Någon som vet?
/HST
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Låter inte rimligt. vad är bakgrunden, har du fått det som en extradebitering på redan utfört arbete, eller är det en punkt i en offert?
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Funderar på det där med etablering i den kostnadsklassen, låter ju lite som att de skall ställa upp byggnadsställningar eller stor byggkran. Men det är lite ovanligt med den klassen av utrustning vid en badrummsrenovering.
Har pratat med en hantverkare, som dock tyvärr inte hade möjlighet förrän nästa år, och bett honom kommentera.
- Det finns större företag som tar ut en sådan avgift. MEN det här är ocker och utom rim och reson.
Hur f.n gör man för att få tag i en hantverkare som kan sitt jobb och kan hantera dom som betalar hans lön, dvs hans kunder, på ett vettigt sätt?
- Det finns större företag som tar ut en sådan avgift. MEN det här är ocker och utom rim och reson.
Hur f.n gör man för att få tag i en hantverkare som kan sitt jobb och kan hantera dom som betalar hans lön, dvs hans kunder, på ett vettigt sätt?
Mitt tips är att leta bland bekanta efter referenser och var kritisk. Men återigen så tjatar jag om det igen. PLANERING. Ett större jobb bör bokas in nästan 1 år i förväg för att få kompetent arbetskraft. Jag har ca 30-40 hantverkare jag verkligen gillar i mitt område men dessa är också fullbokade 8-12 månader framåt och är tom restriktiva med nya kunder. För mig är det tvärtom en varningsklocka om en hantverkare har tid för större projekt inom någon månads varsel....HST skrev:
Klicka här för att svara