Jag håller på att leta efter en ny bostad åt mina föräldrar när jag stöter på vad som verkar vara standardförfarande vid nyproduktion av bostadsrätter.

Ta exempelvis JM, här:

https://www.jm.se/nyproduktion/bostadsratt/kopa-bostadsratt/

Under punkt 3 framgår att man tecknar ett förhandsavtal som är juridiskt bindande. Men det är först när man skriver upplåtelseavtal i nästa steg som den ekonomiska planen för BRF:en presenteras för konsumenten.

Visst ska de ekonomiska kalkylerna granskas och godkännas av intygsgivare, men är det inte väldigt märkligt att man som konsument ska teckna ett juridiskt bindande avtal utan att man själv får veta de ekonomiska grunderna för avtalet i fråga?

Det är ju en väldig skillnad på om belåningen är 8 000 kr per kvadrat eller 16 000 kr.

Är det något som jag har missuppfattat? Om inte, hur kan detta inte betraktas som ett oskäligt avtalsvillkor?

Låter inte bra. Men även om en ekonomisk plan finns, så hindrar väl inte det att föreningen kan ta upp större lån?

Nyproduktion är ett vågspel. Jag skulle inte våga köpa nyproducerad bostadsrätt med de affärsmodeller som finns idag.
Det är ju också vanligt att man måste lägga en handpenning på bortåt en milj. när bostadsrätten ännu inte finns. Det finns då ingen säkerhet överhuvudtaget för den summan Går exploatören i konkurs är pengarna borta.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.