4 164 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Rimligt krav från banken?
Är det ett rimligt krav från vår bankman att om inte banken får söka vår lagfart så skriver de inte på spärrförbindelsen? Spärreförbindelsen är på 1,3 milj, och vi har ca 1,2 milj på konton i denna banken, Tomten är redan betalad och klar. Nu hör det till att denna handläggaren vill ha 2000 kr för att söka lagfarten vilket jag anser vara lite väl bra betalt eftersom alla papper är färdiga att lämna in till lantmäteriets inskrivning, så snart tomten blir registrerad. Är jag insnöad eller är det ett rimligt krav? När jag påtalade att 2000 är lite mycket eftersom vi har gjort färdigt alla papper så de är bara att lägga i ett kuvert och skicka in, fick jag till svar att 2000 är väll inte mycket i samanhanget!!!
Vad gör man byter bank? Är det inte på gränsen till ocker?
JB
Vad gör man byter bank? Är det inte på gränsen till ocker?
JB
Om ni som kunder har 1,2 miljoner hos banken och dom ställer som krav att dom måste få sköta papperen hade jag bytt och gått till individens chef och berätta att nu förlorade ni en kund på grund av xxxx inte bryr sig om kunden.
Tja det beror på din förhandlingssituation.
Om du vill komma till skott fort, så är det väl som bankmannen sa 2000kr är inte så mycket.
Prioritera att landa affären.
Sedan är det bara att diskutera med kontorschefen.
Banken sa upp mitt bankfack för ett tag sedan och jag hade tappat bort den ena nyckeln.
Enligt "vaktmästaren" skulle jag betala en ersättning enligt det avtal jag skrivit på.
Jag slapp betala efter att jag ställt ultimatum "Javisst, jag betalar den här kostnaden men sedan byter jag bank"
Så.
1. Prioritera affären
2. Försök att återkräva pengarna från banken
Om du vill komma till skott fort, så är det väl som bankmannen sa 2000kr är inte så mycket.
Prioritera att landa affären.
Sedan är det bara att diskutera med kontorschefen.
Banken sa upp mitt bankfack för ett tag sedan och jag hade tappat bort den ena nyckeln.
Enligt "vaktmästaren" skulle jag betala en ersättning enligt det avtal jag skrivit på.
Jag slapp betala efter att jag ställt ultimatum "Javisst, jag betalar den här kostnaden men sedan byter jag bank"
Så.
1. Prioritera affären
2. Försök att återkräva pengarna från banken
Ja det är lagfarten för tomten som banken kräver att få söka, för att skriva på spärrförbindelsen till huslevrantören. Swedbank ja!
Prioritera affären, jag har tänkt så också men det känns inte riktigt seriöst, eller så tänker jag fel.
Dessutom har vi tomten med ett marknadsvärde på ca 400000 betald och klar!
Prioritera affären, jag har tänkt så också men det känns inte riktigt seriöst, eller så tänker jag fel.
Dessutom har vi tomten med ett marknadsvärde på ca 400000 betald och klar!
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
JiJ,
vad hindrar att du själv lämnar in "ansökan" om lagfart till inskrivningsmyndigheten?
Du har ju alla papper. Vad behövs, en vidimerad kopia på köpebrevet antar jag?
Låt inte banken topprida dig!
vad hindrar att du själv lämnar in "ansökan" om lagfart till inskrivningsmyndigheten?
Du har ju alla papper. Vad behövs, en vidimerad kopia på köpebrevet antar jag?
Låt inte banken topprida dig!
Det var det dummaste jag har hört. 2000 kr är alltid 2000 kr. Oavsett om man har en annan räkning att betala eller ej.jij skrev:
Om det nu inte är några pengar i sammanhanget så kan han väl ta pengarna ur bankens ficka. De har rimligtvis ännu högre kostnader än du har.
Prova vad som händer om du vänder på det. Betala in 2000 kronor för lite på räntefakturan och säg sen till banken "2000 är väl inte mycket i sammanhanget" så får du se om de tycker 2000 är mycket eller lite.jij skrev:
.Nyfniken skrev:
Och faktum är att banken behöver inte ta nåt ur egen ficka för det är ingen kostnad för dom. Banktjänstemannen sitter på sin stol och lyfter samma lön oansett. Eventuellt ett porto som dom får betala och dom kanske kostar på sig ett kuvert.
Det är som vanligt med Swedbank, troligtvis har dom inte fattat att lagfarten och spärrförbindelsen inte har nåt med varandra att göra. Nåt annat som Swedbank är bättre på än proffsiga banker är att få kunden att känna sig mentalt underlägsen. Det är inte direkt "tack för att ni valde oss som bank" utan mer "var glada att ni får låna av oss". Byt oavsett, i min värld så suger Swedbank både det ena och det andra.
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Jag har rensat bort onödigt tjafs från tråden. Håll er till ämnet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Somnambulism friar kvinna från vattenskadekrav
Artikelkommentarer -
Felaktigt krav från inkasso
Övrigt Off Topic -
Eget vatten och eget avlopp - Kravkonflikt från myndigheter?
Vatten & Avlopp -
ROT Begäran avslogs. Krav från byggare 1år 9månader senare
Juridik -
Tvingande energirenovering från EU … hur blev kraven?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.