106 692 läst ·
618 svar
107k läst
618 svar
Rimligt att fakturera för lunchtid?
Ja, det var ju inte meningen (att låta som enkel och exakt vetenskap). Det var nog snarare en beskrivning av det grundläggande tänket/rättvisan. I verkligheten måste det naturligtvis bli en uppskattning, som kan vara både svårare och enklare beroende på vad det är man har gjort. Har lärlingen exempelvis (som exempel vi hade tidigare i tråden) burit in material till arbetsstället från bilen och gjort det lika fort och effektivt som den fullbetalde så är det enkelt. Är det mer ett handtag här/där, "hålla i andra änden" etc är det svårare.Alfredo skrev:
Men vi har faktiskt aldrig haft problem med att någon har tyckt att vi har debiterat fel antal timmar. Å andra sidan justerar jag den fullbetaldes timmar också om denne av någon anledning gjort ett misstag man inte borde (dvs något som inte ryms inom de misstag man får göra på löpande räkning) eller bara haft en inte så produktiv dag. Det ska inte våra kunder stå för.
De som är lärlingar och praktikanter hos oss har 1-5 år i skolan redan...De är inte vem som helst från gatan. Med det sagt har de enormt mycket kvar att lära.K kurlakarl skrev:Nej det tycker jag inte, för jag vill inte ha saker gjorda som riskerar att vara gjort med bristfällig kvalitet. Risken finns förstås alltid för att något blir fel gjort, men självklart är risken mycket högre med en oerfaren person under utbildning. Om jag inte sökte professionalitet i utfört arbete hade jag ju kunnat ta in vilken arbetslös snubbe som helst.
Allt arbete de har gjort gör de varje dag sin egen egenkontroll på och granskas sen av den de arbetar med. Kvalitén på det vi lämnar ifrån oss har en nivå som skall uppfyllas oberoende av vem som har hållit i handtaget.
har tre följdfrågor till dig om du vill:
1) Om arbetet praktikanten gör granskas och godkänts som beskrivit ovan - är det då ok att debitera för lärlingen motsvarande det värde denne skapar?
2) Tycker du att det är OK att en lärling eller praktikant hjälper till på ett arbete till fast pris? Det borde ju vara samma risk för fel där?
3) Hur tycker du att vi borde (eller kanske inte borde) ta betalt för praktikanter och lärlingar när det gäller jobb på löpande räkning?
Helt rätt. Vilket parallellt universum lever vissa i där man tror att det går att fakturera 8h för 5h jobb?jbr skrev:
Tramssvar...
Kunden köper arbetstimmar till ett givet pris.
Kunden faktureras för det antal timmar där arbete har utförts åt kunden - varken mer eller mindre.
Om företaget väljer att använda sina intäkter till bjudluncher, rejäla aktieutdelning, lunch till sina anställda, julbonusar och annat är egalt för kunden.
(ungefär exakt tvärtemot hur @Grizzlybjörnen123 resonerar i #286)
Läs mitt inlägg 388D Dilato skrev:
Ja, under förutsättning att praktikanten får betalt för det han gör, inte annarsA Andreas1 Hantverkare skrev:Jag har inte läst länken. Men nyfiken på hur du ser på debitering för praktikanter. Tycker du (och ni andra som läser i tråden) att det är rimligt att en praktikant (på ett löpande arbete) debiteras med samma värde som denne skapar för kunden (dvs i praktikten med så mycket tid som den fullbetalda hantverkaren sparar in på att ha praktikanten med sig)?
1. Du blandar ihop en praktikant och en lärling. Praktikant är du när du går i skolan utan yrkesinriktad lärlingstid. Lärling är du efter avslutad utbildning eller går en yrkesutbildning där lärlingstiden ingår.A Andreas1 Hantverkare skrev:De som är lärlingar och praktikanter hos oss har 1-5 år i skolan redan...De är inte vem som helst från gatan. Med det sagt har de enormt mycket kvar att lära.
Allt arbete de har gjort gör de varje dag sin egen egenkontroll på och granskas sen av den de arbetar med. Kvalitén på det vi lämnar ifrån oss har en nivå som skall uppfyllas oberoende av vem som har hållit i handtaget.
har tre följdfrågor till dig om du vill:
1) Om arbetet praktikanten gör granskas och godkänts som beskrivit ovan - är det då ok att debitera för lärlingen motsvarande det värde denne skapar?
2) Tycker du att det är OK att en lärling eller praktikant hjälper till på ett arbete till fast pris? Det borde ju vara samma risk för fel där?
3) Hur tycker du att vi borde (eller kanske inte borde) ta betalt för praktikanter och lärlingar när det gäller jobb på löpande räkning?
2. En lärling ja. En praktikant Nej
3. En lärling ska ju ha lärlingslön
En fråga från mig, har ni ens ett kollektivavtal med elektrikerförbundet?
Om du tar fram förstoringsglaset står det med liten text i rött att det är svar på en juridisk frågaAlfredo skrev:
När det är svar på juridiska frågor så brukar det för det mesta handla om sådant lagen säger om du nu inte visste det
Men då kan du väl hänvisa till relevant lagrum och inte till tyckande från en intresseorganisation? Det närmaste de skriver om debitering är "Att ta in praktikanter i verksamheten vilka utför ordinarie arbetsuppgifter och som företaget dessutom tjänar pengar på är inte att rekommendera" och det är ju bara deras rekommendation och absolut inget förbud.Grizzlybjörnen123 skrev:
https://lawline.se/answers/brottsligt-att-betala-praktikant-ur-egen-fickaAlfredo skrev:
Men då kan du väl hänvisa till relevant lagrum och inte till tyckande från en intresseorganisation? Det närmaste de skriver om debitering är "Att ta in praktikanter i verksamheten vilka utför ordinarie arbetsuppgifter och som företaget dessutom tjänar pengar på är inte att rekommendera" och det är ju bara deras rekommendation och absolut inget förbud.
Läs och tänk nu utanför boxen
Vi är inte elektriker. Men vi har kollektivavtal. Du kan läs mer här: https://www.byggahus.se/forum/threa...diskussion-om-debitering-i-allmaenhet.467145/Grizzlybjörnen123 skrev:
1. Du blandar ihop en praktikant och en lärling. Praktikant är du när du går i skolan utan yrkesinriktad lärlingstid. Lärling är du efter avslutad utbildning eller går en yrkesutbildning där lärlingstiden ingår.
2. En lärling ja. En praktikant Nej
3. En lärling ska ju ha lärlingslön
En fråga från mig, har ni ens ett kollektivavtal med elektrikerförbundet?
I övrigt är våra praktikanter försäkrade från skolan de kommer ifrån.
1) Nej jag blandar inte ihop praktikanter och lärlingar.
2) Ok, delar inte din uppfattning. Vi ser till vad som ger nytta för kunden, det avgör.
3) I vår bransch finns det förvisso en form av lärlingsutbildning med lön i kollektivavtalet, men den används väldigt sällan, känner ej någon som gått via den. Istället är det vanligt att man går lärlingsprogram via skola. Då får lärlingen CSN och företaget en lärlingspeng för att ta emot lärlingen.
En annan fundering? Om praktikanten aldrig för göra något, vare sig fast eller löpande arbete, och du lägger en massa tid på att visa och förklara för praktikanten (det antar jag att du gör?) - vem betalar då för det? Eller bjuder du som företagare på det?