3 094 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Rimligt att betala 1,5 milj. för ett 2-planshus?
Vi har fått en offert för ett 4-kantigt 2-planshus (200 kvm) med standardval (får inget kök, badrum, garderober och ingen entreprenad av rensning av stommen etc.) för 1,5 miljoner från en husleverantör som bygger väggelement i fabrik. Bottenplanen kostar alltså 1,5 miljoner och ovanvåningen är oinredd.
Vi ska också ha passivhus standard och då tillkommer 180 000 kr (för mer isolering, låga u-värden för fönster och dörrar).
Vår tomt med anslutningar kostar totalt 500 000kr. Vi bygger ute på landet.
Är detta ett rimligt pris vi har fått?
Kom gärna med synpunkter.
Vi ska också ha passivhus standard och då tillkommer 180 000 kr (för mer isolering, låga u-värden för fönster och dörrar).
Vår tomt med anslutningar kostar totalt 500 000kr. Vi bygger ute på landet.
Är detta ett rimligt pris vi har fått?
Kom gärna med synpunkter.
Själva husbyggsatsen (materialet) och även montering kostar ju lika mycket var man än bygger. Ja, ok, montering kan kanske vara något billigare på landet, men med risk för att transporter äter upp ev lägre timpris. Tomtpris beror ju på en massa faktorer såsom storlek, läge, längd att dra anslutningar etc. Generellt klart lägre pris på landet. Anslutningsavgifter varierar väl med vilken kommun det är?
Passivhusstandard kostar extra: 180 kkr är ca 11% av huskostnaden. Känns inte orimligt.
Jag har bara spekulerat lite generellt då jag inte är så insatt i hus-/nybyggnadspriser. Jag överlåter åt andra här att mer detaljerat exemplifiera vad man får för pengarna, så ni får något mer konkret att jämföra er offert med.
Passivhusstandard kostar extra: 180 kkr är ca 11% av huskostnaden. Känns inte orimligt.
Jag har bara spekulerat lite generellt då jag inte är så insatt i hus-/nybyggnadspriser. Jag överlåter åt andra här att mer detaljerat exemplifiera vad man får för pengarna, så ni får något mer konkret att jämföra er offert med.
Du kan ju jämföra lite med priserna på dessa hemsidor:
http://www.fiskarhedenvillan.se/
http://www.floodstra.com/Priser-2.asp
Då är det alltså inte väggblock (= mer arbetstid för stomresning) men å andra sidan ingår en massa saker såsom kök och garderober osv.
Det är en jobbig men grannlaga uppgift att jämföra olika leverantörers leveransomfattning.
Men det finns även den infon på deras hemsidor.
Men räkna med något hundratal med snickartimmar a' 400-500:-/tim för att resa, isolera och panela stommen. Jag gissar lite grovt på 300-500 timmar.
http://www.fiskarhedenvillan.se/
http://www.floodstra.com/Priser-2.asp
Då är det alltså inte väggblock (= mer arbetstid för stomresning) men å andra sidan ingår en massa saker såsom kök och garderober osv.
Det är en jobbig men grannlaga uppgift att jämföra olika leverantörers leveransomfattning.
Men det finns även den infon på deras hemsidor.
Men räkna med något hundratal med snickartimmar a' 400-500:-/tim för att resa, isolera och panela stommen. Jag gissar lite grovt på 300-500 timmar.
Som jag tolkar det får du en husleverans för 1,5 Mkr, utan några entreprenader. Ja, det är rimligt. För att sen få ett färdigt hus får du nog räkna med minst lika mycket till.
Jag å min sida tycker inte priset verkar OK.
Saknas något verkar "erbjudandet" ännu mer uselt.
Men jag förmodar att det ej ingår grund eller något arbete med resning osv.
Och ofärdig insida, vad saknas där? Vitvaror, köksskåp, garderober, innerdörrar? Gipsskivor inne?
Jag vet inte riktigt vart priset har tagit vägen på allt sånt här, det kanske är såpass tokigt idag.
Men personligen hade jag kastat offerten i papperskorgen och letat efter annan leverantör som typ halverar kostnaden, eller så hade jag kört med lösvirke, helt enkelt.
Jag tycker inte färdigrest panelad och isolerad stomme med utsida tät på platta på mark bör kosta mer än 1,5 miljoner. Det är fortfarande väldigt mycket kostnader kvar.
När jag läser detta så får jag intrycket att det ingår färdiga väggelement, takstolar, det borde även ingå allt för färdig utsida såsom taktäckning, plåt (hängrännor, stuprör, fönsterbräder, beslag), fönster, dörrar, foder osv sov.hanniss skrev:Vi har fått en offert för ett 4-kantigt 2-planshus (200 kvm) med standardval (får inget kök, badrum, garderober och ingen entreprenad av rensning av stommen etc.) för 1,5 miljoner från en husleverantör som bygger väggelement i fabrik. Bottenplanen kostar alltså 1,5 miljoner och ovanvåningen är oinredd.
Saknas något verkar "erbjudandet" ännu mer uselt.
Men jag förmodar att det ej ingår grund eller något arbete med resning osv.
Och ofärdig insida, vad saknas där? Vitvaror, köksskåp, garderober, innerdörrar? Gipsskivor inne?
Jag vet inte riktigt vart priset har tagit vägen på allt sånt här, det kanske är såpass tokigt idag.
Men personligen hade jag kastat offerten i papperskorgen och letat efter annan leverantör som typ halverar kostnaden, eller så hade jag kört med lösvirke, helt enkelt.
Jag tycker inte färdigrest panelad och isolerad stomme med utsida tät på platta på mark bör kosta mer än 1,5 miljoner. Det är fortfarande väldigt mycket kostnader kvar.
Redigerat:
Gör en excel där du räknar ut totalkostnaden för detta hus, och så jämför du med en annan husoffert som du beräknar totalen på på samma sätt. Eftersom det handlar om olika hus så tycker jag att projekten bör bedömas i sin helhet mot varandra.
Klicka här för att svara