Fattar inte vart man vill komma, för vad säger siffrorna som är av betydelse?

Siffrorna säger väl att husen är högre värderade än det vi lyckas omsätta i Sverige på ett år. Men det kanske är rimligt. Eller så är husen en fantastisk skattebas.

Jo, men det är ju tillgångar. Dom flesta har väl tillgångar som är värda mer än vad dom omsätter per år?
Angående skattebas så är väl dom flesta överrens om tillgångar inte bör beskattas annat än när det ger avkastning (förmögenhetsskatt och fastighetsskatt).

Nonsenssiffra. Jag har tillgångar värda mer än min årsinkomst. Det är ungefär lika konstigt.

Det skulle eventuellt vara intressant om det är rekord. Men det står det inget om.

Netto eller brutto, Nyfniken? :)

-MH- skrev:
Netto eller brutto, Nyfniken? :)
Nyfiken?

Nyfniken skrev:
Nonsenssiffra. Jag har tillgångar värda mer än min årsinkomst. Det är ungefär lika konstigt.

Det skulle eventuellt vara intressant om det är rekord. Men det står det inget om.
Notera att siffran endast gäller fastigheter. Vi har väl andra tillgångar förutom fastigheterna?

Det mest anmärkningsvärda i artikeln är att fastigheternas värde ökade med 15,8 procent sen förra året. Har vi verkligen blivit så mycket rikare?

Jag fattar inte heller vad poängen är.

Men taxeringsvärdet steg med 15,8%. Avser det att fastighetspriserna steg med det mellan 2006 och 2007, eller vad menar dom?

Är personligen lite nervös för ev återinförande av fastighetsskatten, skulle slå hårt mot oss. Försökte överklaga fastighetsvärdet på mitt hus, men det var ju som att prata med en vägg....

Notera att fastigheterna har taxerats högre, vilket inte säger något om den faktiska värdeökningen. Återigen, siffrorna säger inget av relevans.

HusByggarTomten skrev:
Notera att fastigheterna har taxerats högre, vilket inte säger något om den faktiska värdeökningen. Återigen, siffrorna säger inget av relevans.
Taxeringsvärdet är avsett att vara 75% av marknadsvärdet. Naturligtvis kan det både hända att myndigheterna överskattar och underskattar marknadsvärdet. Efter de senare årens prisökningar ligger taxeringsvärdena antagligen under de verkliga värdena. Om du vill ha en känsla för hur taxeringsvärdet ligger i förhållande till marknadsvärdet kan du ju jämföra taxvärdena med utropspriser i hemnet, tex. Trots allt ger oss taxeringsvärdet ett verktyg för att uppskatta det totala marknadsvärdet för fastigheterna i vårt land.

Jo jag vet det, AVSETT att vara. Men kan man ställa sig frågan om taxeringsvärdet har följt marknaden tidigare. Dvs har taxeringsvärdet alltid legat i förhållande till marknadsvärdet. Att det steg med 15,8% tolkar jag som att det inte har gjort det utan att det snarare gjordes en återhämtning från låga taxeringsvärden.
Men återigen, ganska irrelevant.

Taxeringsvärdet släpar efter något/några år.

HusByggarTomten, Mäklarstatistik har historiska data för K/T-värden. Hos oss ligger det på 1,8. Inga 75% där inte...

Nej, jag menar det... Taxeringsvärdena är ju i verkligheten långt ifrån dom 75% som det ska avse.
Hos oss skulle K/T hamna en bra bit över 2..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.