Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Rimlig tidsåtgång?

1. A
    Medlem · Östergötland · 9 inlägg

Axelin

Medlem
    Har en fundering...anlitade en kille som skulle hjälpa mig skruva fast ett plåttak på 2 byggnader, ca 36 och 40m2. Plåtarna var skurna i hellängder, dvs går från nock till ränna, 1200mm bredd och allt underarbete var gjort, förutom en regel som skruvades fast på ett av taken.
    Jag lyfte själv upp plåtarna, han satt på taket och skruvade. Tyvärr kunde jag inte närvara hela tiden men alla plåtar utom en var på taket när jag var tvungen att lämna. Han blev kvar i en och en halv dag (14 timmar) ytterligare och angav totalt 40 timmars arbetstid. Vi hjälptes åt att sätta vindskivor på en gavel, tre har jag satt själv. Jag gjorde vad jag kunde för att serva honom, vilket innebar att han sällan behövde gå ner från taken. Vad skulle någon därute anse är en rimlig tidsåtgång för att skruva fast dessa plåtar?

2. D
    Medlem · GÖTEBORG · 571 inlägg

dthompa

Medlem
    Hur många dagar var han där totalt? 2,5?

3. C
    Medlem · Norra Halland · 3 365 inlägg

cecar33

Medlem
    Om han var där samtidigt med dig + 1,5 dagar så vet du antalet timmar. Hur mycket arbete det handlar om kan vi inte gissa utifrån din beskrivning. Fanns det ställning eller använde han livlina och monterade han hängrännor + krokar och satte han nockplåt eller falsade han plåtarna och falsades plåtarna på längden uppifrån och ner finns det genomföringar för luftare skorsten eller annat tex. taklucka antenn rör eller hur gjordes taket bilder hade underlättat. Har du du någon prisuppgift eller en estimerad tidsåtgång ja du ser det är många frågor som söker svar för att man skall kunna ge dig någon gissning av tidsåtgång.

4. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 498 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    ...och han hade säkerligen bilen full av sågar och andra verktyg som skulle bekostas med... ;) :p

Sorry OT...men kunde inte låta bli... ;) :p

Som sagt är det svårt att svara på något utefter de riktlinjer du nämner då man inte vet hur mycket ni hållit på när du lämnade... ;)

• Laddar…
  5. A

Axelin

Medlem
    Det är två sadeltak utan några genomgångar. Han satte nockplåt på dom. Det enda som behövde göras var att ta bort en nockbräda som legat under teglet. Det gick på 2 minuter. Han kapade fyra plåtar på längden med vinkelslip. Inget fasat, Satte vindskivor på en gavel.Det var redan läktat på ena garaget, inga ställningar eller livlina. Jag hade lagt en sida på ena taket men missat läkten så jag tog bort den plåten igen. Han skruva dit den och passa in den sista plåten. När jag kom hem första dagen efter trodde jag inte att han varit där för jag såg ingen förändring. Sedan hade han ändrat alla hängrännor, ett jobb som jag inte bett honom göra alls för det skulle jag göra själv när jag fick tiden.Två gavlar lämnades ogjorda gällande vindskivor och den tredje hade jag satt tidigare.

Denne man arbetar för en firma som jag är väldigt nöjd med för övrigt. Jag anlitade dom i somras för byggnation av altan. Han och jag byggde den tillsammans...jag är inte så kunnig men vill gärna hjälpa till med det lilla jag kan. Han sa då att jag kunde ringa honom direkt om jag ville ha hjälp med något. Efter att ha gjort ett antal misslyckade försök att nå firman, slog jag honom en signal. Nästan samtidigt ringde en annan kille från firman och han skulle komma samma kväll. Det tyckte dock icke denne hantverkare utan han tyckte jag skulle blåsa av honom.Han kände till platsen men kom ut med en person till och tittade. Den andre personen kom inte mera sedan. Han ville ha detta jobb "vid sidan om"-vilket jag inte är alls förtjust i men där stod jag med ett tak som behövdes plåtas...Ingen prisuppgift tyvärr. Hade han begärt det priset från början hade jag inte anlitat honom....eftertankens kranka blekhet... Nu talas det om advokater och ting...Det är ju inte värt sådana grejor detta...Han ljög och sa att han var tvungen att ha pengarna för han skulle åka till Spanien i tre månade. Det visar sig att han inte har åkt till Spanien än, vilket jag förstod redan när han begärde summan. Han påtalade under sommaren att han hade en årsinkomst på 450 000 i detta jobb och nu känns väl inte det så konstigt heller längre...

6. OpiMaza
    Husägare · Östergötland · 462 inlägg

OpiMaza

Husägare
    Om jobbet är svart så kan han väl inte hota med advokat eller ?
    Och hur mycket är det ha vill ha betalt egentligen ?

7. B
    Medlem · Gävleborg · 504 inlägg

bittle

Medlem
    Ja vad ska han säga om det är svart? Då är det väl bara att betala.som överenskommet och säga bra så.

8. H
    Moderator · Stockholm · 45 920 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Men huvudfrågan är ju hur många timmar han var där. Var han där i 40 timmar så är det rimligt att han fakturerar 40 timmar. Sedan kan man i vissa fall ha rätt att jämka ner den uppgivna arbetstiden om den är orimlig i förhållande till normalt fackmannamässigt arbete. Men då skall det handla om väldigt stora avvikelser (eller att man kan bevisa att tidrapporten är påhittad).

Att han justerade hängrännan utan att du beställt det, tror jag dels kan förklaras med att beroende på hur den är infäst, så kanske det måste göras i samband med att taket läggs (så man kommer åt fästena). Dels ett simpelt missförstånd, om du inte varit väldigt tydlig med exakt vilka moment du ville ha hjälp med, så kan en takläggare troligen förutsätta att hängrännans funktion ingår i arbetet med att lägga ett tak. Och oavsett om han verkligen missförstod, så kan han hävda det vid en ev. rättslig hantering.

9. A

Axelin

Medlem
    Det är två sadeltak utan några genomgångar. Han satte nockplåt på dom. Det enda som behövde göras var att ta bort en nockbräda som legat under teglet. Det gick på 2 minuter. Han kapade fyra plåtar på längden med vinkelslip. Inget fasat, Satte vindskivor på en gavel.Det var redan läktat på ena garaget, inga ställningar eller livlina. Jag hade lagt en sida på ena taket men missat läkten så jag tog bort den plåten igen. Han skruva dit den och passa in den sista plåten. När jag kom hem första dagen efter trodde jag inte att han varit där för jag såg ingen förändring. Sedan hade han ändrat alla hängrännor, ett jobb som jag inte bett honom göra alls för det skulle jag göra själv när jag fick tiden.Två gavlar lämnades ogjorda gällande vindskivor och den tredje hade jag satt tidigare.

Denne man arbetar för en firma som jag är väldigt nöjd med för övrigt. Jag anlitade dom i somras för byggnation av altan. Han och jag byggde den tillsammans...jag är inte så kunnig men vill gärna hjälpa till med det lilla jag kan. Han sa då att jag kunde ringa honom direkt om jag ville ha hjälp med något. Efter att ha gjort ett antal misslyckade försök att nå firman, slog jag honom en signal. Nästan samtidigt ringde en annan kille från firman och han skulle komma samma kväll. Det tyckte dock icke denne hantverkare utan han tyckte jag skulle blåsa av honom.Han kände till platsen men kom ut med en person till och tittade. Den andre personen kom inte mera sedan. Han ville ha detta jobb "vid sidan om"-vilket jag inte är alls förtjust i men där stod jag med ett tak som behövdes plåtas...Ingen prisuppgift tyvärr. Hade han begärt det priset från början hade jag inte anlitat honom....eftertankens kranka blekhet... Nu talas det om advokater och ting...Det är ju inte värt sådana grejor detta...Han ljög och sa att han var tvungen att ha pengarna för han skulle åka till Spanien i tre månade. Det visar sig att han inte har åkt till Spanien än, vilket jag förstod redan när han begärde summan. Han påtalade under sommaren att han hade en årsinkomst på 450 000 i detta jobb, som pensionär, och nu känns väl inte det så konstigt heller längre...

10. A

Axelin

Medlem
    OK. Jag behövde egentligen bara få ett hum om det verkar rimligt för sådana människor som kanske befinner sig i branschen...Jag kan tänka mig en rättslig prövning om inte annat så för att belysa problematiken. Det börjar kännas tämligen obehagligt..
    Tack för infon!:rolleyes:

11. A

Axelin

Medlem
    6500...inga stora summor men hade jag fått den rätta killen hade det hamnat några tusenlappar under...

12. B
    Medlem · Gävleborg · 504 inlägg

bittle

Medlem
    6500 för 40 timmars arbete enligt honom då? Svart är billigt?

13. A

Axelin

Medlem
    tja, det man inte kan i handling får man kanske ta igen i tid...man får väl se det som "läropengar" och det kan ju vara värt lite att få reda på hur saker och ting funkar...och vilka man skall stryka från listan...Jag kommer väl rätt lindrigt undan i jämförelse med många andra...ser att man kan missförstå det jag skrev om den taksida jag lade själv och missade läkten...det gjorde jag på en av plåtarna...inte alla...en plåt fick tas bort...nåja, skit samma..och hängrännorna hade ingen koppling till taket så att de var tvungna att ändras...men det var väl enklare att fästa om dom än att sätta vindskivor kanske....

14. hantverkare1
    Medlem · Nuevo Estockholmo · 3 485 inlägg

hantverkare1

Medlem
    Du tror inte TS anlitat en plåttaksmontör, dvs en kille med en Fiat Uno lastad med skruvdragare, kanske extra batteri, 8 mm hylsa och plåtsax?

• Laddar…
  15. Mikael_L
    Medlem · 43 796 inlägg
    6500:- ?
    häpp !!
    Är du nöjd med utförandet i övrigt är det bara att betala snabbt och sen sitta nöjd. Det är inte några pengar att bråka om.
    Låter billigt för såpass mycket gjort, tycker jag.

Det är alltså ett bra pris även om han skulle ha kryddat på med någon enstaka timme. De flesta timmarna har du ju redan koll på.

Redigerat 25 nov 2014 12:09
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.