Jurist som jag anlitade skickade ett kravbrev till hantverkaren. Det har gått en månad och det kom inget svar.
Hur lång tid är det rimligt att ge hantverkaren att svara på kravbrevet?
Det har varit Jul så man kan vänta något extra men vårt går gränsen?
Kan han vägra att svara på kravbrevet?

Skickades det rekommenderat? Annars har du ju inget bevis på att han mottagit det.

Vi får väl förutsätta att juristen kan sin sak och har skrivit in ett sista svarsdatum i själva brevet.

Juristen har inte skrivit svarsdatum som jag tycker är lite märkligt. Nästa steg ska vara påminelsebrev. Jag börjar tvivla på juristens kompetens.
Vet inte hur hon skickade det, om det var rek.

Gör om - gör rätt! Nytt kravbrev med sista svarsdatum inom 14 dagar som skickas rekommenderat.

Jag tror att det räknas till minussidan i ett ev. mål om man inte svarar alls på ett krav. Dvs. det kan vara en finess att man kan visa att motparten har haft goda möjligheter att bemöta kraven, men inte tagit chansen.

vojma skrev:
Gör om - gör rätt! Nytt kravbrev med sista svarsdatum inom 14 dagar som skickas rekommenderat.
Varför ska man göra om? Och vad säger att det inte är rätt gjort?

Kutym är att alltid skicka skrivelser till motparten med vanlig postgång. Endast om särskilda skäl finns skickar man med rek (exempelvis om man behöver bevissäkra att man bevakat en tidsfrist - förekommer sällan).

Det är inte alltid lämpligt att sätta en sista svarsdag i en inledande skrivelse. Det beror mycket på hur tvisten handlagts tidigare (främst vilken kommunikation parterna haft) och vad tvisten rör. Taktiken tycks vara klar, inledande brev och beredskap på att skicka en påminnelse (där svar krävs inom viss tid). Psykologiskt vettig taktik i flera situationer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.