Vi har haft samma bank väldigt länge och funderar på att byta.
Hur mycket är rimligt att kunna pruta ner en ränta? Banken vi var hos idag sa att eftersom det är så lång tid tills våra lån ska bindas om (ca 3 månader) kunde hon inte säga vilken ränta de kunde erbjuda då. Dock skulle hon idag kunna pruta ner dem med 0.15%.
Är det en bra sänkning? jag tycker att det låter ganska lite. Hur mycket har ni andra lyckats pruta på räntan och hur har ni gått till väga?

45 punkter. Men det var typ ett halvår sedan nu. Kan vara så att prutmånen är mindre, vad vet jag.

Gå in och kolla Forumet på comboloan.se.

Min erfarenhet från detta är att olika banker resonerar enormt olika. Jag har nyss gått igenom de flesta banker och fått allt från nej tack till 3,37% på rörligt.

Era privatekonomiska förutsättningar är som jag uppfattat det helt avgörande. Hos vissa är stort lån mer intressant men hos andra ses det som en risk. Jag har fått erbjudande om 19 punkter rabatt hos SBAB, inget amorteringskrav, (79% belåningsgrad). 20 punkter hos LF, ingen amortering men 1% högre ränta på delen över 75%. Skandiabanken, Nordea och SHB tackade nej och Swedbank väntar jag besked från men de har tidigare sagt 3,68% på rörligt och amorteringskrav på delen över 75%. SEB erbjöd "bäst" med ovan nämnda 3,37% (idag) och krav på avsättning till sparande om 10k i månaden + det vanliga helkundstjafset. De såg tydligen ett mervärde i våra höga hushållsinkomster.

Det är bara att gå runt till alla olika banker. Ett tips inför detta är att läsa på lite noggrannare om dina lopande kostnader

Redigerat:
Thomas59
Har 80 punkter (0,8%) i rabatt eller var det 85p på 3 mån rörligt. Har iofs hyfsad insyn i bankens marginaler vilket underlättar i förhandlingen och möjligheten att få rabatt varierar beroende på tex:
-vilken säkerhet du erbjuder dvs är du hög/lågbelånad relativt marknadsvärdet på huset
-bankens aktuella upplåningskostnad,
-vilken ränteutvecklingbedömning varje enskild bank gör just för stunden,
-din privatekonomi,
-vilken riskt du innebär mht vilket jobb du har (risken att bli arbetslös)
-vem du pratar med,
-hur hård konkurrensen är,
-hur gärna dom vill ha dig som kund,
-centrala direktiv från bankledningen
-hur bra du är på att förhandla
-hur lönsam du totalt sett är för banken
-bankens bedömning av risken att du byter bank

Dessa faktorer kommer dock i spel bara om du förhandlar proffsigt annars går dom på listräntan med nån sorts symbolisk rabatt. Vässa argumenten för varje punkt ovan så bör det gå bra

80-85p går nog att förbättra det också men jag vill inte tjafsa. Banken ska ju känna att dom är lite vinnare dom också. Pratar med banken minst en gång i kvartalet,mailar ibland också.

Var tydlig med att du är beredd att byta bank. Det räcker oftast. Meddela vad du får av andra banker och kolla om din bank kan matcha detta. Runda av med att förhandla bort alla avgifter och se till att få tex MasteCard utan avgift och med bättre ränta, om du nu är i behov av MC. Om inte - be att få ett bankfack gratis eller något annat.

tack för era svar!

Tycker att dessa inlägg är ganska konstiga. Självkart ska en solvent person med stora ekonomiska tillgångar och som därmed är en mycket säkare kund ha en mycket lägre ränta på sina lån än en fullbelånad medelsvensson.

Har du stora ekonomiska tillgångar ska du pressa bankerna ordentligt annars får du nog ta vad de erbjuder.

Jag har hållit på och förhandlat hit och dit och kommit ner på 0,4 rabatt på 3 mån rörligt på tomtköp med annan säkerhet. Det hade lika gärna blivit 0,15 eller 0,20 känns det som. Vet inte vad som avgjorde, personkemi kanske? Enligt min mening finns det inte helt rationella kriterier för hur bankerna bedömer. Jag är skittrött på detta och bävar inför förhandlandet med byggnadskreditivet.. Det tar bara en massa tid och jag har massor att göra på jobbet. Fram med tydliga priser och det gäller inte bara boräntor!

Redigerat:
Tror personligen att bankerna nu äntligen börjar inse att det finns en stor risk med bostadslånen och därmed också anpassar sig mer efter kundens finansiella situation. Bolånen ska inte vara något fördelningspolitiskt projekt där finansiellt stabila kunder får subventionerna överbelånade.

Jag köpte hus ganska nyligen och då fick jag 0,6% ränta utifrån den rörliga när jag bytte bank. För det behövde jag inte i princip göra något alls. Förra banken fick jag 0,1% rabatt på bostadslånet fastän jag var helkund med bilförsäkring, hemförsäkring, pensionssparande, lönekonto, sparkonto, bostadslån och billån. Det ända jag hade där förutom mina 0,1% på bostadslånet var en betydligt bättre ränta på mitt billån men det var också relativt litet lån.

Men mycket handlar väl om hur bra intryck man gör, hur bra koll man har på sin ekonomi och så vidare.

Locos skrev:
Jag köpte hus ganska nyligen och då fick jag 0,6% ränta utifrån den rörliga när jag bytte bank. För det behövde jag inte i princip göra något alls. Förra banken fick jag 0,1% rabatt på bostadslånet fastän jag var helkund med bilförsäkring, hemförsäkring, pensionssparande, lönekonto, sparkonto, bostadslån och billån. Det ända jag hade där förutom mina 0,1% på bostadslånet var en betydligt bättre ränta på mitt billån men det var också relativt litet lån.

Men mycket handlar väl om hur bra intryck man gör, hur bra koll man har på sin ekonomi och så vidare.
Är den sänkningen begränsad till första året eller är den gällande sålänge du har kvar lånet i banken?
Har hört flera som får sänkning när de byter bank men att den bara gäller första året. Sen är det betydligt trögare att få samma sänkning år två... då får man byta tillbaka till den första banken som då ger motsvarande sänkning.

På samma sätt som man inte ska spara en krona på de gnidna storbankernas sparkonton med usla räntor ska man självklart spela ut bankerna mot varandra när det gäller räntan på bostadslån om man har ett fördelaktigt förhandlingsläge.

jaso skrev:
Är den sänkningen begränsad till första året eller är den gällande sålänge du har kvar lånet i banken?
Har hört flera som får sänkning när de byter bank men att den bara gäller första året. Sen är det betydligt trögare att få samma sänkning år två... då får man byta tillbaka till den första banken som då ger motsvarande sänkning.
Ska jag vara ärlig så gjorde jag en rätt stor tabbe där och tänkte inte alls på det när jag var på banken. Jag tänkte mer att det gällde tills vidare, det står inget på papprerna vad som gäller heller:). När jag var där första gången talade vi om att binda den största delen och då pratade vi om samma rabatt så den hade jag fått även om jag bundit lånen. Hur som helst så står det i alla fall på internetbanken vad som gäller angående lånet och då sträcker sig den rabatten under 2 år. Sommaren 2013 går vilkoren ut så att säga...

Man kan också se det så här: En rabatt om 0,15% på ett lån på 1,5Mkr är värt 131kr i månaden efter skatteavdrag. Naturligtvis är det bra att jämföra priser så att man hamnar något så när rätt, men ibland tror jag att man lägger sina resurser helt fel för att att få en bättre privatekonomi.

Just med Länsförsäkringar är det ju intressant då man (oftast) får billigare försäkringar också, så man kan sänka fler kostnader än så. Jag fick som sagt runt 0,2-0,3 i rabatt på de flesta ställen innan jag pratade med SEB, som gav mig 0,8. På 5 miljoner+ är det ganska många pengar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.