Thomas59 skrev:
Det var INTE vad du skrev.

Om du nu är av den åsikten att hantverkare i alla lägen ska kunna fakturera 8 timmar per dag skulle jag gärna vilja att du förklarade lite mer ingående vad du stödjer detta påstående på. Att ni tjänar mindre om ni inte kan fakturera 8 timmar per dag är visserligen sant men det leder inte per automatik till att ni alltid ska kunna fakturera 8 timmar.

I alla andra branscher (där man säljer tid) har man något som kallas beläggningsgrad och den är sällan 100% (=8 timmar per dag). Då man i andra branscher sätter pris är just beläggningsgraden en faktor som man tar i beräknande då man sätter timpriset.

Varför skulle hantverkare vara undantagna?
För det första, jag är inte hantverkare...

När jag köper tjänster av IT-konsulter, kostar det ofta 1000 kr att dom över huvud taget ska komma, och sen 900-1100 kr/timme. Det är ett system som gör att man inte behöver debitera fulla dagar. Självkostnadspriset ligger väl runt 500 kr/timme för IT-konsulten dvs nästan 100% påslag. På en hantverkartimme har du kanske 10% påslag...

Vad du har missat var att detta är inte ett löpande jobb, kunden har frågat vad en tjänst kostar och fått ett fast pris. Då spelar det ingen roll hur många timmar dagen har, det är min poäng. Och det finns ingen lönsamhet i att ha ett byggföretag som fakturerar 350 kr i timmen och sen inte får fulla dagar, då går det företaget back.

• Gilla
Tompa_72
  • Laddar…
Thomas59
Stringfellow Hawke skrev:
För det första, jag är inte hantverkare...

När jag köper tjänster av IT-konsulter, kostar det ofta 1000 kr att dom över huvud taget ska komma, och sen 900-1100 kr/timme. Det är ett system som gör att man inte behöver debitera fulla dagar. Självkostnadspriset ligger väl runt 500 kr/timme för IT-konsulten dvs nästan 100% påslag. På en hantverkartimme har du kanske 10% påslag...

Vad du har missat var att detta är inte ett löpande jobb, kunden har frågat vad en tjänst kostar och fått ett fast pris. Då spelar det ingen roll hur många timmar dagen har, det är min poäng. Och det finns ingen lönsamhet i att ha ett byggföretag som fakturerar 350 kr i timmen och sen inte får fulla dagar, då går det företaget back.
Jag har inte missat något. Jag kommenterade ditt exempel och i ditt exempel var det inte tal om något fast pris.

Att debitera full dag vid löpande arbete, trots att man bara jobbar del av dag, med motiveringen att man inte har något vettigt att göra under resten av dagen är helt enkelt ohederligt i alla andra branscher än hantverkarbranscherna där det verkar vara helt ok att debitera även timmar man inte jobbar för att man måste ha vinst i bolaget.

Hur gör man de dagar man inte har jobb då? Skickar man faktura till slumpmässigt utvald kund med motiveringen att man faktiskt måste ha betalt även då man inte jobbar?

Vad påslagen ligger på i olika branscher har väl inget med saken att göra. Menar du att det är ok att debitera även timmar man inte jobbar för att man har låga påslag?

Om din poäng var att kunden inte ska bry sig om hur många timmar ett fastprisjobb tar skulle du kanske inte ha valt ett exempel som avsåg löpande debitering eller har jag missat något?

Lösningen på ditt sista exempel med företaget som går back på 350 kr/h är om jag förstår dig rätt att debitera kunden även för timmar man inte jobbar? Inte märkligt att kunderna tycker att hantverkarna är skojare med sådana resonemang. Om företaget inte får lönsamhet på 350 kr/h får man väl rimligen höja priset (om man ligger under marknadspris) eller sänka kostnaderna. Kan man inte höja priset upp till vad andra företag tar per timme pga att kunderna flyr är man troligen inte duktiga nog och bör syssla med något annat.

Dina resonemang avslöjar bara hur verklighetsfrämmande hantverkarbranschen är.

P
The Stills: Arbetsmiljövänligt att bära gipsskivor själv från bil till arbetsställe? Hur många trappor utan hiss tycker du är ok?
....
Vem har sagt något om trappor? Sen finns det fina hjälpmedel för att bära skivor....
http://www.jula.se/handtag-for-skivor-124698

Och visst kan man tacka nej men det som en del här har reagerat på är detta konstiga sätt att räkna på, att kunden ska betala för en himla konstig tidsräkning...

Jag fattar inte riktigt. Tar man en offert så kan man ju aldrig få fel pris. Antingen tycker man priset är bra och godtar firman eller så tycker man det är för dyrt och vänder sig till någon annan. Det är ju inte priset det är fel på i sak utan felet ligger i om kunden tycker det är högt eller inte och för att lista ut det så frågar man fler. Ett offertpris i ett land med fri prissättning kan aldrig bli fel. Om jag offererar där jag räknat arbetstiden på 10 timmar men det tar 6 timmar så beror det oftast på att jag räknat högt för att täcka eventuella strul som kan komma i visst typ av arbete eller så har jag lyckats vara mer effektiv än vad jag beräknat, alltså grattis till mig om kunden godkänt offerten. Man kan också vända på det och säga att jag lämnar offert med ett pris beräknat på 6 timmar men det tar 10 timmar, då får ju jag bita i det sura äpplet om jag inte i offerten resarverat mig för det som eventuellt visade sig ta extra lång tid som tex felsökning efter jordfel vid installation av JFB, grattis till kunden i så fall. Om en kund frågar runt om timpriser så får den ju således timpriser på löpande jobb av olika firmor, sen är det ju upp till kunden att bedömma om det är dyrt eller inte, vad man egentligen får för det priset i kunskap, erfarenhet och finish på jobbet osv. Alltså, ett pris är aldrig fel utan olika dyrt/billigt.

Fast åter till TS fråga. Ja, om alla andra firmor man frågar ligger på liknande summor så är priset rimligt, är alla andra mycket lägre så väljer man en annan för den "dyra" firman är antingen medveten om att dom är dyra och behöver inte jobbet eller så vet dom om något som krånglar till arbetet som andra firmor inte vet och man får då som kund bråka om extratid (svårt att tänka mig det på en vägg men i allmänhet) och denna avvikelsetid kan bli svår att komma undan. Så där har vi ju också en sak när man väljer hantverkare, är billigast egentligen billigast i slutändan?

• Gilla
raggartejpen
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
Jag har inte missat något. Jag kommenterade ditt exempel och i ditt exempel var det inte tal om något fast pris.
Vi har nog missuppfattat varandra ganska rejält, jag pratar inte om att blåsa privatpersoner, jag försöker visa det orimliga i att hantverkare ska ta så här små jobb på löpande med den timpenning som gäller idag.

Jag förstår att dom lämnar fasta priser som innebär full täckning på dagarna. Att sen få kritik för det pga att det inte borde ta en hel dag att utföra enligt experterna på Byggahus forum är det som är löjligt i diskussionen... Håller du inte med?

Tyresö
Glufsglufs skrev:
Jag fattar inte riktigt. Tar man en offert så kan man ju aldrig få fel pris. Antingen tycker man priset är bra och godtar firman eller så tycker man det är för dyrt och vänder sig till någon annan. Det är ju inte priset det är fel på i sak utan felet ligger i om kunden tycker det är högt eller inte och för att lista ut det så frågar man fler. Ett offertpris i ett land med fri prissättning kan aldrig bli fel. Om jag offererar där jag räknat arbetstiden på 10 timmar men det tar 6 timmar så beror det oftast på att jag räknat högt för att täcka eventuella strul som kan komma i visst typ av arbete eller så har jag lyckats vara mer effektiv än vad jag beräknat, alltså grattis till mig om kunden godkänt offerten. Man kan också vända på det och säga att jag lämnar offert med ett pris beräknat på 6 timmar men det tar 10 timmar, då får ju jag bita i det sura äpplet om jag inte i offerten resarverat mig för det som eventuellt visade sig ta extra lång tid som tex felsökning efter jordfel vid installation av JFB, grattis till kunden i så fall. Om en kund frågar runt om timpriser så får den ju således timpriser på löpande jobb av olika firmor, sen är det ju upp till kunden att bedömma om det är dyrt eller inte, vad man egentligen får för det priset i kunskap, erfarenhet och finish på jobbet osv. Alltså, ett pris är aldrig fel utan olika dyrt/billigt.

Fast åter till TS fråga. Ja, om alla andra firmor man frågar ligger på liknande summor så är priset rimligt, är alla andra mycket lägre så väljer man en annan för den "dyra" firman är antingen medveten om att dom är dyra och behöver inte jobbet eller så vet dom om något som krånglar till arbetet som andra firmor inte vet och man får då som kund bråka om extratid (svårt att tänka mig det på en vägg men i allmänhet) och denna avvikelsetid kan bli svår att komma undan. Så där har vi ju också en sak när man väljer hantverkare, är billigast egentligen billigast i slutändan?
Håller fullständigt med - hade själv inte kunnat få fram budskapet mer lättbegripligt!
I betongpumpsbranschen tar vi först ut en fast grundavgift och därefter när vi är på plats, så batalar kunden timtaxan efter hur många timmar jobbet tar oavsett om jobbet bara tar 1 timme. Hantverkare skulle kanske också ta ut en grundavgift som ersätter tiden det tar att förbereda (bära in/ut verktyg, material etc.) och därefter startar timtaxan när själva jobbet är igång. Tror det skulle bli enklare för hantverkare att räkna in småjobb då.

• Gilla
Henfer
  • Laddar…
Tyresö skrev:
Håller fullständigt med - hade själv inte kunnat få fram budskapet mer lättbegripligt!
I betongpumpsbranschen tar vi först ut en fast grundavgift och därefter när vi är på plats, så batalar kunden timtaxan efter hur många timmar jobbet tar oavsett om jobbet bara tar 1 timme. Hantverkare skulle kanske också ta ut en grundavgift som ersätter tiden det tar att förbereda (bära in/ut verktyg, material etc.) och därefter startar timtaxan när själva jobbet är igång. Tror det skulle bli enklare för hantverkare att räkna in småjobb då.
Det finns ju firmor som har en högre debitering på första timmen eller "framkörningsavgift".

Hur kan man gnälla på att en hantverkare tar 6000 för det arbetet (för momsen är inte hans). Det är ju inga svartjobbare och då ska egenavgifter, försäkringar, verktyg (otroligt stor kostnad för ett byggföretag(, bilar etc etc betalas.

Ni som tycker att det var hutlöst bör starta företag. Att man sedan får 3500 av farbror staten för att sätta upp sin vägg är en annan sak och vem gör det administrativa arbetet? Jo, företagaren.

Köp material själv och montera det.

• Gilla
Marc Abramsson och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
Vi har nog missuppfattat varandra ganska rejält, jag pratar inte om att blåsa privatpersoner, jag försöker visa det orimliga i att hantverkare ska ta så här små jobb på löpande med den timpenning som gäller idag.

Jag förstår att dom lämnar fasta priser som innebär full täckning på dagarna. Att sen få kritik för det pga att det inte borde ta en hel dag att utföra enligt experterna på Byggahus forum är det som är löjligt i diskussionen... Håller du inte med?
Nej jag tror inte att jag missuppfattat dig. I ditt exempel argumenterar du för att kunden (vid löpande räkning) ska acceptera att betala för tid du inte jobbar. Det kallar jag att medvetet blåsa kunder.

Om du ska uttrycka din åsikt avseende rimligheten i att ta små jobb på löpande räkning tycker jag att du skriver det rent ut. Dittyexempel bidrog mest till att befästa den bild som kunderna har avseende hur bakvänt ni resonerar.

Att ge ett exempel som ger intryck av att du tycker det är ok att debitera 8h trots att jobbet tagit 5-6 timmar bidrar ju inte direkt till ett positivt intryck av hantverkare. Särskilt som många säkert irriterar sig på att det är precis som du skriver att 8h debiteras även om jobbet tagit 5-6 h med skälet att man måste gå med vinst, vilket är fullständigt horribelt. Kunden ska väl inte behöva betala för din dåliga planering.

Angående ditt andra påstående så håller jag INTE ALLS med och jag har svårt att tro att någon kund skulle göra det heller - om dom visste vad som låg bakom beräkningen av det fasta priset.

Varför skulle kunderna ställa upp på att betala för tid som du inte jobbar och som heller inte har någon grund i en rimlig tidsberäkning för arbetet, utan enbart bygger på att hantverkaren inte har något vettigt att göra på den tid som blir över till full arbetsdag.

Rimligen borde ett fast pris styras av en rimlig beräknad tidsåtgång med ett visst påslag i tid för oförutsedda händelser. Att konsekvent avrunda uppåt till heldagar är inte särskilt ärligt mot kunden men jag förstår ju att det inte heller är avsikten. Givet att tidsåtgången som det fasta priset bygger på är rimlig tror jag de flesta kunder inte har några problem med att arbetet tar något kortare tid än vad som planerats. Det förutsätter som du säkert förstår att tidsberäkningen styrs av ARBETSRELATERADE faktorer snarare än att kunden ska betala för hantverkarens taskigaplanering alt lathet.

De åsikter som du ger uttryck för (tydligen utan att riktigt förstå hur galet det låter för en kund) när du försöker förklara varför du tycker det är ok att blåsa kunderna på pengar är precis det som retar många kunder men det tycks du inte förstå. Det måste alltid finnas ett upplevt värde för kunden som motsvarar kostnaden annars upplevs priset som orimligt. Riktigt vad det är som kunden får för de timmar du debiterar utan att jobba är oklart. Du kanske kan utveckla det. Jag kan ju ha missat något.

Thomas59

Tror du att folk skulle plocka många litrar jordgubbar med timpeng och tror du inte att hantverkare jobbar snabbare med ackord de med? Vakna!

Thomas59
Polskt skrev:
Thomas59

Tror du att folk skulle plocka många litrar jordgubbar med timpeng och tror du inte att hantverkare jobbar snabbare med ackord de med? Vakna!
Jag vet inte riktigt vart du vill komma med dina exempel. Jag har aldrig uttalat mig angående jordgubbsplockning eller nyttan av ackord. Om ditt (jordgubbs-) exempel överförs tilll hantverkare skulle man ju kunna tro att du menar att hantverkare som jobbar på löpande räkning medvetet maskar. Om inte, vad är det du försöker visa med ditt jordgubbsexempel?

Att man i vissa fall kan jobba snabbare om man jobbar mot ackord betvivlar jag inte och det är givetvis ok givet att ackordet bygger på en rimlig tidsuppskattning som har sin grund i faktorer som ingår i det avtalade jobbet. Om ackordet däremot bygger på en rimlig tidsuppskattning, enligt föregående mening, MEN där man sedan lägger till ytterligare tid för att komma upp i hela dagar är det inget annat än lurendrejeri.

Vad jag skulle vakna upp ifrån är lite oklart. Kanske kan du precisera?

Tycker jag har preciserat men du verkar ändå inte riktigt vaken. Att maska och att jobba hårdare vid ackord är två vitt skilda ting. Tycker du nedvärderar arbetare och hantverkare i synnerhet.

Varför inte börja jobba som sådan själv?:)

Tyresö
Polskt skrev:
Tycker jag har preciserat men du verkar ändå inte riktigt vaken. Att maska och att jobba hårdare vid ackord är två vitt skilda ting. Tycker du nedvärderar arbetare och hantverkare i synnerhet.

Det kanske är läge att vi andra börjar välja sida i diskussionen! Jag röstar för den här kommentaren som Mr. Polskt kom med. Någon som som tycker att Mr. Polskt och jag har helt fel?

Thomas59
Polskt skrev:

Om du skulle ta och fundera lite över vad du själv skriver till att börja med. Vad menade du till exempel med ditt jordgubbsplockarexempel. Det är svårt att tolka det på något annat sätt än att jordgubbsplockare med timlön plockar mindre jordgubbar än de som får betalt per liter. Översatt till hantverkare innebär det ju att DU SJÄLV påstår att hantverkare på löpande räkning antas maska jämfört med tex hantverkare som jobbar på fast pris eller vad menar du egentligen med ditt exempel.

Dina preciseringar (om du avser tex jordgubbsplockarexempelt) talar ju EMOT det jag förmodar att du försöker argumentera FÖR. Jag kanske måste förtydliga än en gång att jag inte uttalat mig avseende huruvida hantverkare på löpande räkning maskar eller ej och jag har heller inte uttalat mig om vad ackordsarbete innebär i form av arbetsproduktivitet.

Det jag uttalat mig om är Stringfellows påstående att det är ok att ta betalt för tid man inte jobbar (vid löpande debitering) med motiveringen att man MÅSTE ha betalt för fulla 8h dagar. INGET ANNAT. Jag undrar vem som sover i denna diskussion?

Ja,men Herrejisses! Det gör ONT att jobba på ackord. Med dina inlägg så vet jag att du aldrig sysslat med kroppsarbete mot betalning. I rest my case...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.