5 447 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Rimlig kostnad för renovera sovrum och lägga trätrall
Jag anlitade ett företag där några var kompisar till familjen så jag trodde att jag skulle komma billigt undan. Nu tycker jag inte att det blev så billigt så jag undrar vad som är en rimlig kostnad. Arbetet som skulle utföras var följande:
- sovrum lägga nytt golv 4*2,8 kvm. Golvet hade jag köpt samt underlagsmatta. Plastmattan under togs inte bort.
- En dörr sattes igen från sovrummet. Helt OK jobb men nu i efterhand (2 månader efter arbete) sprickor precis där dörren var och tydlig markering (alltså inte jämns med övriga vägg). Resten av väggarna spackla och måla.
- måla taket i sovrummet
- anlägga trall på ca 30 kvm. Trallen hämtade dom. Helt OK jobb. Altandörren gick i trallen varför en del av dörren sågades av. Det blev inte optimalt men jag behöver ändå köpa ny dörr.
Min fråga är: vad är en rimlig arbetstid för detta arbete?
- sovrum lägga nytt golv 4*2,8 kvm. Golvet hade jag köpt samt underlagsmatta. Plastmattan under togs inte bort.
- En dörr sattes igen från sovrummet. Helt OK jobb men nu i efterhand (2 månader efter arbete) sprickor precis där dörren var och tydlig markering (alltså inte jämns med övriga vägg). Resten av väggarna spackla och måla.
- måla taket i sovrummet
- anlägga trall på ca 30 kvm. Trallen hämtade dom. Helt OK jobb. Altandörren gick i trallen varför en del av dörren sågades av. Det blev inte optimalt men jag behöver ändå köpa ny dörr.
Där håller jag med. Men eftersom det var ett enklare jobb tyckte jag att det var ok med icke professionella snickare.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Svårt att säga vad som är rimlig tid.Jens Lejhall skrev:
Jag anlitade ett företag där några var kompisar till familjen så jag trodde att jag skulle komma billigt undan. Nu tycker jag inte att det blev så billigt så jag undrar vad som är en rimlig kostnad. Arbetet som skulle utföras var följande:
- måla taket i sovrummet
Men lägga golv brukar väl ta ngn lkväll om det inte är kluriga sågningar...så typ 4 tim
Sätta igen en dörr kanske 4-6 timmar plus spackling och målning sen (om det spricker känns det som man inte har reglat ordentligt och/eller satt pappremosor när man spacklat?)
Måla tak + spackla och måla väggarna i ett rum, kanske 2 dgr/16 h ?
Trall på 30 kvm (exklusive regelverk eller lrivning av gammal trall osv) kanske 2 pers 4-6 tim. Är det med regelverk så kanske det tar 1-5 dagar beroende på förutsättningar.
Så totalt kanske 16-48 h nånting
Tack för svar. Trallen var med regelverk direkt på plattor. Ingen rivning.
150 timmars arbete!
Jo det kan jag räkna ut men det är väldigt långsamma snickare om det tar 150 h för ovan beskrivna jobb
Klicka här för att svara