Jag anlitade ett företag där några var kompisar till familjen så jag trodde att jag skulle komma billigt undan. Nu tycker jag inte att det blev så billigt så jag undrar vad som är en rimlig kostnad. Arbetet som skulle utföras var följande:
- sovrum lägga nytt golv 4*2,8 kvm. Golvet hade jag köpt samt underlagsmatta. Plastmattan under togs inte bort.
- En dörr sattes igen från sovrummet. Helt OK jobb men nu i efterhand (2 månader efter arbete) sprickor precis där dörren var och tydlig markering (alltså inte jämns med övriga vägg). Resten av väggarna spackla och måla.
- måla taket i sovrummet
- anlägga trall på ca 30 kvm. Trallen hämtade dom. Helt OK jobb. Altandörren gick i trallen varför en del av dörren sågades av. Det blev inte optimalt men jag behöver ändå köpa ny dörr.

Min fråga är: vad är en rimlig arbetstid för detta arbete?

Det blir inte billigare för att man anlitar kompisar. Däremot bör man kunna räkna med kvalitet, kompisarna vill inte ha missnöjda vänner.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Där håller jag med. Men eftersom det var ett enklare jobb tyckte jag att det var ok med icke professionella snickare.

Jens Lejhall Jens Lejhall skrev:
Jag anlitade ett företag där några var kompisar till familjen så jag trodde att jag skulle komma billigt undan. Nu tycker jag inte att det blev så billigt så jag undrar vad som är en rimlig kostnad. Arbetet som skulle utföras var följande:
- sovrum lägga nytt golv 4*2,8 kvm. Golvet hade jag köpt samt underlagsmatta. Plastmattan under togs inte bort.
- En dörr sattes igen från sovrummet. Helt OK jobb men nu i efterhand (2 månader efter arbete) sprickor precis där dörren var och tydlig markering (alltså inte jämns med övriga vägg). Resten av väggarna spackla och måla.
- måla taket i sovrummet
- anlägga trall på ca 30 kvm. Trallen hämtade dom. Helt OK jobb. Altandörren gick i trallen varför en del av dörren sågades av. Det blev inte optimalt men jag behöver ändå köpa ny dörr.

Min fråga är: vad är en rimlig arbetstid för detta arbete?
Svårt att säga vad som är rimlig tid.
Men lägga golv brukar väl ta ngn lkväll om det inte är kluriga sågningar...så typ 4 tim
Sätta igen en dörr kanske 4-6 timmar plus spackling och målning sen (om det spricker känns det som man inte har reglat ordentligt och/eller satt pappremosor när man spacklat?)
Måla tak + spackla och måla väggarna i ett rum, kanske 2 dgr/16 h ?
Trall på 30 kvm (exklusive regelverk eller lrivning av gammal trall osv) kanske 2 pers 4-6 tim. Är det med regelverk så kanske det tar 1-5 dagar beroende på förutsättningar.
Så totalt kanske 16-48 h nånting

Tack för svar. Trallen var med regelverk direkt på plattor. Ingen rivning.

Lättare säga vad du fick för räkning så kan man bedöma om det var billigt, lagom eller dyrt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
150 timmars arbete!

Kompispris: 250 kr/h.
Firma vän pris: 650 kr/h plus 15% rabatt samt ROT.
Firma pris: 650 kr/h samt ROT.

Så med de 150h blir det följande:
37.500 kr resp. 58.000 kr resp. 68.000 kr.

Vad fick du casha?

Jo det kan jag räkna ut men det är väldigt långsamma snickare om det tar 150 h för ovan beskrivna jobb

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.