35 355 läst ·
46 svar
35k läst
46 svar
Rimlig kostnad för att byta fönster?
...men jag har inte tegelfasad, du ser inte hela bilden........
samt att vi var två som var med när han sa det, efter han noga inspekterat, lyft på foder etc.........
Skitsamma, vi får väl se vad som händer, jag kommer återkomma i ämnet när de bytt fönstren.
samt att vi var två som var med när han sa det, efter han noga inspekterat, lyft på foder etc.........
Skitsamma, vi får väl se vad som händer, jag kommer återkomma i ämnet när de bytt fönstren.
Det var bara ett exempel...det kommer säkert att gå bra iaf.cust3000 skrev:
Ps....Wisy installerar inte Elitfönster. de ägs av Inwido där elit är en del av koncernen. Fönsterna de installerar är Allmogefönster alternativt Tiivi. Säkert bra fönster de med.
Wisy är ett dotterbolag till Elitefönster, då jag har konstruerat en del av de ingående profilerna som fönstren innehåller...... hur som helst innehåller fönstren profiler som är till Elitfönster sen om de har en annan label det vet jag inte.
Redigerat:
Oops?! Jag ska sätta dit Elitfönster nu och offerten som jag fastnade för blev för 10 st 11x12 + en altandörr 110000SEK efter ROTavdrag. Visserligen ska de sätta igen den gamla altandörren och såga upp ett nytt hål till den nya. men är det för mycket?
...så du ger den opartiska rekommendationen "Enda företag som inte är oseriöst" till ett dotterbolag till firman du konstruerat profiler till...?cust3000 skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
men det visste jag ju inte innan de kom, och de har ju inte montrat fönstren ännu....tommypeters skrev:
Samt säljaren kör ju som egen, wisy köper in tjänster från honom om jag förstod det rätt....
Så opartis eller inte var han en bra säljare som har, iaf till synes, kunden i fokus.
ps kan någon förklara varför detta blev en debatt? det är väl upp till var och en och se kritiskt på allt man läser.... ds
Kanske för ditt "uttalande" att övriga fönster (som du väl inte sett?) var "skitfönster", de övriga var "oseriösa pajsare", medan du i förväg kan vara säker på att Wisy är bra...:cust3000 skrev:men det visste jag ju inte innan de kom, och de har ju inte montrat fönstren ännu....
Samt säljaren kör ju som egen, wisy köper in tjänster från honom om jag förstod det rätt....
Så opartis eller inte var han en bra säljare som har, iaf till synes, kunden i fokus.
ps kan någon förklara varför detta blev en debatt? det är väl upp till var och en och se kritiskt på allt man läser.... ds
Antagligen därför vi reagerade, även om allt du skriver skulle stämma.cust3000 skrev:De andra pajsarna som räknade på att byta mina fönster var klart oseriösa, billiga skitfönster från öst samt hutlösa timpriser. Eftersom jag ville ha offert bara på att sätta i de nya fönstren, inget annat.
Jag tröttna på alla oseriösa så jag tog kontakt med en erkänd bra fönsterlev, Wisy! dyrare, men jag kan vara lugn att det blir bra! och det är ju det som räknas i förlängningen.
i längden lönar det sig ALLTID att ha hantverkare på löpande.. (såvida de är seriösa), ska de lämna fast pris måste de någonstans alltid ha en marginal.....
någon som vet en riktigt bra beskrivning på hur man byter fönster? alltså med alla bra "knep" ? och sätter in nytt, dvs med avlastning av reglar......
någon som vet en riktigt bra beskrivning på hur man byter fönster? alltså med alla bra "knep" ? och sätter in nytt, dvs med avlastning av reglar......
600-700/fönster är vad min snickare tror att det kostar, alltå ca 1,5h/fönster. Eftersom vi kör det löpande kan det bli både mer eller mindre i slutändan. Men med take på att han säkert har satt in några hundra fönster i sit liv så gissar han nog ganska bra med 1,5h. Lister invändigt ingår ej, inte heller fönsterbleck.
Lite information om kostnader och monteringsförfarandet.
Tiden för komplett arbete varierar väldigt mycket beroende på om det är smyg, foder, puts osv.
Snittpris per enhet utan rotavdrag ligger på ungefär 1500 - 2000 ex.moms
Kostnader:
-Provision till säljaren (mjo den finns där oxå....om det inte är en direktbeställning från kund)
-Resekostnad/milersättning till montören
-Lön till montörerna
-Skatter, sociala avgifter
-Sophanteringsavgifter
Arbetsgång
Vid ankomst till kund:
-Kontroll av fönsterleverans (skador, mått osv.)
-Pappning av golv
Rivning/demontering
Foder, smyg, plåt, isolering, båge och karm.
Städning
Fönstergluggen + golv + utvändigt(ofta flyger isolerin, träflisor ut) Bortforsling av båge, karm osv.
Montering av nytt parti.
Vill kunden ha smyg + foder eller bara foder? kanske smyg både invändigt och utvändigt? (detta är ofta inte så enkelt som det låter, väggarna är till 90% inte raka hur mycket kunden än tycker det... vilket resulterar i att någonstans måste man jämka i monteringen av fönstret/dörren..)
Tätning:
Drevning, skum eller svällband (vilket som är bäst låter jag var och en bestämma, dock så krävs nästan skum på PVC fönster (stabiliteten) )
Färdigställning
Invändigt samt utvändigt. Detta är väldigt varierande beroende på om det är smyg+foder, lagning av putsad smyg (spricker tyvärr väldigt ofta både invändigt och utvändigt då det ofta sitter långa gamla spik i karmen)
-Invändigt behövs oftast inte beställas något till, det mesta finns på byggvaruhandeln. Utvändiga plåtdetaljer behövs ofta beställas från plåtslagare då det oftast bara finns specifika mått hos byggvaruhandeln.
-Ska det vara gerning av foder? eller Stockholmsgering?
-Beställa plåtdetaljer (PVC och Alu passar bra med plåtomfattning, trä passar bäst med trä plus bleck) (Obs! endast min egen åsikt..)
-Invänta leverans av plåtdetaler
-Montera plåten..
-Nu när det är klart så är det dags att städa igen
Egenkontroll skall göras för utfört arbete.
-Arbetet skall synas av kund i den mån kunden är hemma. (Kunden bör få en kopia av egenkontrollen)
Bortforsling:
Skräpet ska upp på släpet, köras till tex: Sörab där allt skall sorteras. 10 fönster tar ungefär en halvtimme för 2 man. Sen tillkommer ju även tiden för resan, kostnaden för resan och kostnaden till Sörab.
/T.S
Tiden för komplett arbete varierar väldigt mycket beroende på om det är smyg, foder, puts osv.
Snittpris per enhet utan rotavdrag ligger på ungefär 1500 - 2000 ex.moms
Kostnader:
-Provision till säljaren (mjo den finns där oxå....om det inte är en direktbeställning från kund)
-Resekostnad/milersättning till montören
-Lön till montörerna
-Skatter, sociala avgifter
-Sophanteringsavgifter
Arbetsgång
Vid ankomst till kund:
-Kontroll av fönsterleverans (skador, mått osv.)
-Pappning av golv
Rivning/demontering
Foder, smyg, plåt, isolering, båge och karm.
Städning
Fönstergluggen + golv + utvändigt(ofta flyger isolerin, träflisor ut) Bortforsling av båge, karm osv.
Montering av nytt parti.
Vill kunden ha smyg + foder eller bara foder? kanske smyg både invändigt och utvändigt? (detta är ofta inte så enkelt som det låter, väggarna är till 90% inte raka hur mycket kunden än tycker det... vilket resulterar i att någonstans måste man jämka i monteringen av fönstret/dörren..)
Tätning:
Drevning, skum eller svällband (vilket som är bäst låter jag var och en bestämma, dock så krävs nästan skum på PVC fönster (stabiliteten) )
Färdigställning
Invändigt samt utvändigt. Detta är väldigt varierande beroende på om det är smyg+foder, lagning av putsad smyg (spricker tyvärr väldigt ofta både invändigt och utvändigt då det ofta sitter långa gamla spik i karmen)
-Invändigt behövs oftast inte beställas något till, det mesta finns på byggvaruhandeln. Utvändiga plåtdetaljer behövs ofta beställas från plåtslagare då det oftast bara finns specifika mått hos byggvaruhandeln.
-Ska det vara gerning av foder? eller Stockholmsgering?
-Beställa plåtdetaljer (PVC och Alu passar bra med plåtomfattning, trä passar bäst med trä plus bleck) (Obs! endast min egen åsikt..)
-Invänta leverans av plåtdetaler
-Montera plåten..
-Nu när det är klart så är det dags att städa igen
Egenkontroll skall göras för utfört arbete.
-Arbetet skall synas av kund i den mån kunden är hemma. (Kunden bör få en kopia av egenkontrollen)
Bortforsling:
Skräpet ska upp på släpet, köras till tex: Sörab där allt skall sorteras. 10 fönster tar ungefär en halvtimme för 2 man. Sen tillkommer ju även tiden för resan, kostnaden för resan och kostnaden till Sörab.
/T.S