B
ska kunden då få betala när man inte gör något??
dåligt.

Man måste ha lite marginal om man lämnar pris,ett annat alternativ är att ta in någon på timme, och se hur billgt det blir......

byggare henke skrev:
ska kunden då få betala när man inte gör något??
dåligt.
Inget ovanligt eller konstigt med det .

Finns två alternativ att välja på.....offert med fast pris eller löpande räkning.
Har du en seriös hanterverkare som du kan lita på och har anlitat förr är alltid det mest rättvisa för båda parter löpande räkning.

Jag betalade 24 snickartimmar (2 killar 1,5 dagar löpande) för 17 fönster o 2 ytterdörrar.
Inkl: borttagande av gamla fönster o foder
rengöring
uppsättande av nya fönster
isolering.

Fogning och foder gör jag själv.

ok, Tack!

Rimligt är ca: 30h då.

Det blev Wisy fönster och montage, dotterbolag till Elitefönster.
En toppensäljare som var ute och mätte o dona, professionell och kunnig!
Ingen tvekan att jag anlitade dem!

Vi ska åxå byta våra gamla fönster, har kollat på wisy vi med, vad blev totalkostnaden för dig och vilka fönster har du tänkt dig?

Hej!
Jag har i nuläget tvåbågade fönster 13x13. (delbara)
Vi bestämde oss för inåtgående med båge i mitten så det ser ut som det är två fönster. Wisy tar hand om allt, foder, smyg, målning, allt!
Jag beställde myggnät som är integerarade (går att ta bort på vintern) samt två st. med ventiler. Fönstren är Elitfönster med aluminiumbeklädnad.

totalt 11st varav 2st är fasta samt 2st är lite mindre.

Kostnad 95000SEK inkl allt. 10 års garanti mm.

De andra pajsarna som räknade på att byta mina fönster var klart oseriösa, billiga skitfönster från öst samt hutlösa timpriser. Eftersom jag ville ha offert bara på att sätta i de nya fönstren, inget annat.
Jag tröttna på alla oseriösa så jag tog kontakt med en erkänd bra fönsterlev, Wisy! dyrare, men jag kan vara lugn att det blir bra! och det är ju det som räknas i förlängningen.

[

De andra pajsarna som räknade på att byta mina fönster var klart oseriösa, billiga skitfönster från öst samt hutlösa timpriser. Eftersom jag ville ha offert bara på att sätta i de nya fönstren, inget annat.
Jag tröttna på alla oseriösa så jag tog kontakt med en erkänd bra fönsterlev, Wisy! dyrare, men jag kan vara lugn att det blir bra! och det är ju det som räknas i förlängningen.[/QUOTE]

Men du vet inte att det blir bra förrän det är färdigt......bara för att det är dyrare är det ingen garanti att det blir bra....Finns större företag än wisy som kan misssköta sig.

verktygsgurun skrev:
Jag tröttna på alla oseriösa så jag tog kontakt med en erkänd bra fönsterlev, Wisy! dyrare, men jag kan vara lugn att det blir bra! och det är ju det som räknas i förlängningen.

Men du vet inte att det blir bra förrän det är färdigt......bara för att det är dyrare är det ingen garanti att det blir bra....Finns större företag än wisy som kan misssköta sig.
De behagade inte ens att komma att titta innan de lämnade offert, det kallar jag oseriöst. Detta innebär att de lägger på timmar i offerten för oförutsedda saker under monteringens gång, istället för att göra en noggran inspektion och ge en relativt riktig offert. Nejdu, aldrig att jag tar in en hantverkare som räknar på ett sådant stort jobb utan att ens se det innan.......
Det är ju knappast en omtapetsering vi pratar om.

(Wisy fönster och montage var de ENDA som kom till mig och inspekterade innan offert, dessutom skrev han in i offerten att om de hittar fel som behöver åtgärdas i och med fönsterbyten, utöver, står Wisy för det)

Det är min ståndpunkt, min åsikt, du har säkert en annan, det respekterar jag.

Jag bytte ett 120*140 fönster i tegelfasad.

Det tog snickaren 2h då vi sparade foder och smyg på insidan. Sen tog det mig ca 40min att dreva om fönstret utvändigt och plåtslagaren gjortde omkring 2h för att göra ny plåt + montera runt hela.

Totalen blir ju typ 5h*400kr=2000kr*1,25moms=2500kr. Utan ROT. Sen är det ju lite material som sågblad, karmskruv osv men 3200kr/fönster är inte bra pris.

cust3000 skrev:
ja, om man bortser från rotavdraget så ska han ha 6400SEK/fönster i arbetskostnad, då kan jag lika gärna ta en vecka semester och göra det själv, vilket jag hoppats på att slippa.... Jag måste kolla upp offerten, den måste vara fel...
Skamlöst... Känns nästan som ngn typ av bondfångeri:(

cust3000 skrev:
De behagade inte ens att komma att titta innan de lämnade offert, det kallar jag oseriöst. Detta innebär att de lägger på timmar i offerten för oförutsedda saker under monteringens gång, istället för att göra en noggran inspektion och ge en relativt riktig offert. Nejdu, aldrig att jag tar in en hantverkare som räknar på ett sådant stort jobb utan att ens se det innan.......
Det är ju knappast en omtapetsering vi pratar om.

(Wisy fönster och montage var de ENDA som kom till mig och inspekterade innan offert, dessutom skrev han in i offerten att om de hittar fel som behöver åtgärdas i och med fönsterbyten, utöver, står Wisy för det)

Det är min ståndpunkt, min åsikt, du har säkert en annan, det respekterar jag.

Hur kan de stå för fel som behöver åtgärdas i dina väggar om de skulle hitta nått. Om de hittar hussvamp eller röta i stommen när de skall byta. river de väggen då???

viktorj skrev:
Hur kan de stå för fel som behöver åtgärdas i dina väggar om de skulle hitta nått. Om de hittar hussvamp eller röta i stommen när de skall byta. river de väggen då???
"hittar vi fuktskada eller något annat så fixar vi det"
Det var så han sa, och jag tror på honom.
Jag kan ju säga att säljaren hade ju inte tummen mitt i handen och han såg nog att jag har ordning på grejerna........

Det är ju inte fam. addams hus jag bor i, då skulle han nog vara försiktig.
OCH jag vet att jag inte har någon fukt/mögel i mina väggar!

viktorj skrev:
Jag tror absolut inte på det påstendet att de skulle stå för reparationera om de skulle hitta något fel i samband med fönsterbytet. Låt oss säga att du har en tegelfasad där tegelbalken ovan fönstret är dålig, de river ut fönstret som har blivit bärande eftersom balken gett sig. När de river ut fönstret rasar hela tegelfasaden ner. Och de skulle de stå för ?
Det är bra att du är nöjd med arbetet det är det som är huvudsaken ! Men jag påstår att säljaren har ljugit dig rätt upp i ansiktet med det påståendet. Eller så har du missuppfattat det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.