7 526 läst ·
25 svar
8k läst
25 svar
Rimlig faktura för golvläggning?
Jag är tvärtom helt övertygad om att byggaren tjänar på ROT.J Joakim Nord skrev:Byggaren tjänar inget extra på ”Rot” det är förmån för kunden som bor i bostadsrätt eller i villa. Som får ekonomiskhjälp av skattebetalare att renovera sitt boende. Men det är såklart önskvärt att som byggare tjäna pengar på sitt uppdrag. Som i sin tur betalar skatt på lön som kan gå till rot.
// Joakim N
Har bett om offerter på en himla massa jobb under åren. Många byggare vägrar lämna offert om jag inte avslöjar i förväg om jag kommer använda ROT-avdrag.
Och ibland har jag ändrat mig och först inte velat ha ROT men sedan önskat det. Då blir de förbannade.
Min analys säger att de höjer totalpriset om kunden kommer använda ROT. De tänker väl att eftersom kunden får en rabatt av skattebetalarna så blir det ändå en attraktiv deal för kunden.
Har även pratat med släktingar som har insyn i byggbranschen och de menar att subventioner i vilka former som helst alltid och utan undantag leder till att priserna stiger i samma eller liknande omfattning som avdraget.
Hoppas man inte trampade på några tår nu.
Inga som jag känner gör det, däremot så räknar man ca 1 timme extra kontorstid med rot så lite dyrare..S Sir Duke skrev:
Då kan dom neka dig ROT, ROT är ingen rättighet utan det behöver man avtala om..S Sir Duke skrev:
Som sagt säker vissa skurkar som gör men dom seriösa gör det inte...S Sir Duke skrev:
TS hade ju fått en exakt prisuppgift. Det är ett fast pris. Det får bara ändras om TS sedan gjort ändringar eller tillägg som påverkar.BirgitS skrev:
Om du har fått ett ungefärligt pris, en prisuppskattning, så får företaget debitera max 15 % mer än det beloppet. Beloppet måste även vara skäligt. Du har rätt att få en specificerad faktura där det står vad de har gjort under de 5,5 timmarna. Normalt är det ju inte bara tid hos kund och restid som debiteras utan det kan vara en tur till en butik för att köpa t.ex. foam eller förbrukningsmaterial.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
nä, det enda vi har fått se är att Ts frågar om priset är rimligt, inte vad som faktiskt blivit överenskommet och vad som skulle ingå. Dvs enbart hörsägen.... så länge vi inte får se offerten.S Sir Duke skrev:
Jag visste inte att det måste stå på fakturan?N NoiseMaker skrev:
Det svarade dom inte på, spelar ingen roll när jag fick samma pris som i offerten?
Klicka här för att svara